Alstom robi kolejny krok w kierunku autonomicznej eksploatacji pociągów w Holandii

Alstom robi kolejny krok w kierunku autonomicznej eksploatacji pociągów w Holandii

21 kwietnia 2022 | Źródło: Alstom / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Alstom, światowy lider w dziedzinie inteligentnej mobilności, wraz ze swoim partnerem, firmą Elta Systems i jej spółką zależną NIART, przeprowadził pomyślnie testy systemu wykrywania przeszkód (ODS) w Oosterhout, w pobliżu miasta Breda w Holandii. Testy te, przeprowadzone z holenderskim zarządcą infrastruktury ProRail i operatorem kolejowych przewozów towarowych Lineas, wykazały, że system wykrywania przeszkód (ODS) zainstalowany na pokładzie lokomotywy jest w stanie wykryć przeszkody w odległości do 1000 metrów w warunkach bez względu na pogodę i widoczność (w dzień i w nocy).

Fot. Alstom

ODS może być stosowany zarówno jako system wspomagania maszynisty, jak i system w pełni zautomatyzowany w połączeniu z komponentem AutoPilot firmy Alstom. Testy te zostały przeprowadzone w kontekście trwających testów Automatycznej Eksploatacji Pociągów (ATO) na pociągach manewrowych w GoA poziom 4 automatyzacji.

ODS firmy NIART to system percepcji oparty na innowacyjnym radarze cyfrowym o wysokiej rozdzielczości połączonym z wielospektralną elektrooptyką, wspierany przez wydajne algorytmy uczenia maszynowego i klasyczne algorytmy wykrywania i klasyfikacji przeszkód na drodze pociągu z odległości 1000 metrów, we wszystkich warunkach pogodowych i warunkach widoczności. System jest w pełni autonomicznym rozwiązaniem pokładowym, które dostarcza maszyniście wczesne ostrzeżenia i przydatne informacje w celu zapewnienia bezpieczeństwa i niezawodności trasy, zwłaszcza w niekorzystnych warunkach pogodowych.

Elementem zmieniającym zasady gry jest radar, który skanuje drogę przed pojazdem z prędkością 200 razy na sekundę i wykorzystuje techniki obrazowania o wysokiej rozdzielczości do analizy sceny i wykrywania przeszkód oddalonych o ponad kilometr, nawet w przypadku pogorszenia widoczności dla kierowcy i systemów optycznych.  Doświadczenie Elta Systems w zakresie technik obrazowania stosowanych w systemach naziemnych i kosmicznych zostało przeniesione do świata motoryzacji, aby rozwiązać jedno z głównych wyzwań automatyki kolejowej - niezawodne działanie w każdych warunkach pogodowych.

"Lokomotywa rozpoznaje zarówno duże przeszkody, takie jak samochody, jak i mniejsze, takie jak ludzie czy króliki, zarówno w dzień, jak i w nocy, a wszystko to dzięki ODS i wiedzy fachowej firmy NIART" - powiedział Abel Poelaert, dyrektor ds. klientów w Alstom Benelux. "Na podstawie tych testów udało nam się również rozwiązać kilka drobnych problemów. Wyniki są obiecujące i dają powody do optymizmu." 

 

Lokomotywa rozpoznaje duże przeszkody, takie jak samochody. Fot. Alstom

 

Torowanie drogi dla inteligentnej i ekologicznej mobilności

Kolejnym etapem projektu pilotażowego w Holandii, który zostanie przeprowadzony w najbliższych tygodniach, będzie przetestowanie ODS w połączeniu z automatyczną obsługą pociągu (ATO). Ostatecznym celem jest uzyskanie lokomotywy manewrowej, która będzie jeździć całkowicie samodzielnie, pełna integracja ODS z systemami ATO, a tym samym umożliwienie obsługi GOA3-4 dla przyszłych pociągów autonomicznych. Te kolejne fazy testów zostaną przeprowadzone przed końcem lata.

Testy przeprowadzone z NIART, ProRail i Lineas są w pełni zgodne ze strategią firmy Alstom, która zmierza w kierunku inteligentnej i ekologicznej mobilności. Firma Alstom wykazała zalety ATO, zwłaszcza w systemach metra na całym świecie. Doświadczenie pokazuje, że automatyzacja prowadzi do zwiększenia przepustowości, obniżenia kosztów, oszczędności energii i elastyczności działania. Automatyzacja w kolejnictwie to dla operatorów sposób na zwiększenie przepustowości ich sieci bez wprowadzania kosztownych zmian w infrastrukturze.