Pierwsza "Skoda Varsovia" dla warszawskiego metra przybywa na jazdy próbne do Warszawy

Pierwsza "Skoda Varsovia" dla warszawskiego metra przybywa na jazdy próbne do Warszawy

24 kwietnia 2022 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Do Warszawy dojeżdża pierwszy z 37 zakontraktowanych u czeskiego producenta składów "Skoda Varsovia". Dzisiaj (23.04.2022r.) po godzinie 15.00. konwój z nowym pociągiem w składzie wjechał przez przejście graniczne w Chałupkach do Polski. Jednostki "Varsovia" produkowane są w zakładach Škoda Transportation w Ostrawie i Pilznie. Zgodnie z wcześniejszymi informacjami publikowanymi przez producenta jazdy testowe pociągu "Skoda Varsovia" miały być realizowane w trzech lokalizacjach - na torze testowym VÚZ w Velimie, na infrastrukturze metra w Pradze oraz w Warszawie. O rozpoczęciu testów na torze w czeskim Velimie Kurier Kolejowy pisał tutaj.

 

Pierwszy pociąg "Skoda Varsovia” w drodze do Warszawy. Fot. Aleksandra Ligas

 

Przetarg na dostawy do 37 nowych, jednoprzestrzennych składów metra został rozstrzygnięty w październiku 2019 roku, po oddaleniu przez sąd wszystkich odwołań. Umowa na dostawę pociągów "Skoda Varsovia” podpisana została 30 stycznia 2020 r. Kontrakt przewiduje dostawę 222 wagonów, w tym 74 z kabiną maszynisty i 148 wagonów pośrednich.

Zakup pociągów jest dofinansowywany z dwóch projektów unijnych: „Budowa II linii metra wraz z infrastrukturą towarzyszącą i zakupem taboru – etap II” oraz „Budowa II linii metra wraz zakupem taboru – etap III”.

 

Pierwszy pociąg "Skoda Varsovia” w drodze do Warszawy. Fot. Aleksandra Ligas

 

Nowy pociąg, choć składa się z sześciu wagonów, to jego wnętrze jest jednoprzestrzenne. Dzięki temu pasażerowie będą mogli swobodnie poruszać się po całym składzie. Oprócz rozbudowanego systemu informacji pasażerskiej, pojazd jest również wyposażony w udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. W pojeździe są zainstalowane m.in. wysuwane rampy, niwelujące odstęp między krawędzią peronu, a pociągiem, co ułatwi dostęp osobom poruszającym się na wózkach. Wagony  spełniają najnowsze standardy bezpieczeństwa, a także są wyposażone w system monitoringu. Pociąg Skody będzie zabierał nawet 1500 pasażerów. 

 

Pierwszy pociąg "Skoda Varsovia” w drodze do Warszawy. Fot. Aleksandra Ligas

 

W jednostce Skody istotnym z punktu widzenia kosztów eksploatacji, jest system rekuperacji czyli odzysku energii. Podczas hamowania pociąg oddaje energię elektryczną do tzw. trzeciej szyny, zaś ruszając wykorzystują ją do rozruchu bez konieczności poboru z sieci zewnętrznej. Będzie to miało wpływ na oszczędności w zużyciu energii. 

 

Pierwszy pociąg "Skoda Varsovia” w drodze do Warszawy. Fot. Aleksandra Ligas