Stadler po raz pierwszy dostarcza bimodalne lokomotywy Co'Co do Wielkiej Brytanii

Stadler po raz pierwszy dostarcza bimodalne lokomotywy Co'Co do Wielkiej Brytanii

29 kwietnia 2022 | Źródło: Stadler Rail Group
PODZIEL SIĘ

Firmy Stadler, Beacon Rail i GB Railfreight (GBRF) podpisały umowę na dostawę 30 sześcioosiowych lokomotyw dwunapędowych Co'Co serii 99. Umowa obejmuje również dostawę części zamiennych.

Wizualizacja Stadler Rail

Do tej pory sprzedano około 100 lokomotyw EURODUAL, głównie w Europie kontynentalnej, Firma Stadler wprowadza obecnie w Wielkiej Brytanii koncepcję sześcioosiowych lokomotyw bimodalnych. Klasa 99, podobnie jak jej siostra EURODUAL, jest uniwersalną lokomotywą Co'Co, dostosowaną do profilu i specyfikacji brytyjskiej, łączącą trakcję bimodalną z 25 kV prądu przemiennego i spalinową. Jest to nowa generacja lokomotyw, oferująca operatorom kolejowym wiele korzyści ekonomicznych i środowiskowych, a także podkreśla świadomość ekologiczną producenta - firmy Stadler.

Firma Stadler podpisała pierwszą umowę z firmą leasingową Beacon Rail oraz operatorem kolejowym GBRF na dostawę 30 lokomotyw klasy 99 wraz z częściami zamiennymi.

Te potężne lokomotywy dwunapędowe o dużej mocy osiągają prędkość do 120 km/h i mogą być eksploatowane w sieciach zelektryfikowanych o napięciu 25 kV AC i mocy 6000 kW. Ponadto są one wyposażone w mocny i niskoemisyjny silnik wysokoprężny do pracy na liniach niezelektryfikowanych. Lokomotywy klasy 99 charakteryzują się wyjątkową siła pociągowa do 500 kN i duża ładowność. Ergonomicznie zoptymalizowana kabina maszynisty, z optymalną widocznością zapewniają doskonałe warunki pracy dla maszynistów.

"Firma Stadler posiada wieloletnie, bogate doświadczenie na brytyjskim rynku lokomotyw. Stadler ma więc lokomotywę spalinowo-elektryczną klasy 68, lokomotywę bimodalną klasy 88 oraz pierwszą w Europie lokomotywę trimodalną klasy 93, jako rozwiązanie dla postępującej dekarbonizacji transportu kolejowego i wprowadziła je w Wielkiej Brytanii". - powiedział Iñigo Parra, Dyrektor Generalny Stadler Valencia.
"Jesteśmy bardzo dumni, że możemy pójść o krok dalej w rozwoju klasy 99. Ta wszechstronna i wydajna lokomotywa może zapewnić przyjazne dla środowiska,  efektywne i opłacalne usługi kolejowe, które wspierają dalsze przechodzenie na transport kolejowy" - dodał.

Adam Cunliffe, dyrektor generalny firmy Beacon, powiedział - "Firma Beacon jest dumna, że po raz pierwszy będzie mogła wprowadzić lokomotywę klasy 99 na rynek brytyjski. Kontrakt jest wynikiem współpracy z naszym wieloletnim klientem GB Railfreight i firmą Stadler. Zamawiając lokomotywę klasy 99, podkreślamy nasz wkład w tworzenie brytyjskiej sieci kolejowej bardziej wydajnej i przyjaznej środowisku. Z niecierpliwością czekamy na rozpoczęcie programu dostaw tych lokomotyw w miarę zbliżania się do rozpoczęcia eksploatacji w 2025 roku, a tym samym w celu dalszego wspierania zmiany transportu z drogowego na kolejowy".

John Smith, prezes GB Railfreight, powiedział - "Dzisiejsze podpisanie umowy jest ważnym kamieniem milowym dla GB Railfreight i Wielkiej Brytanii na drodze do dekarbonizacji transportu kolejowego. Chciałbym zatem podziękować firmom Stadler i Beacon Rail za konstruktywną współpracę w zakresie rozwój bimodalnej lokomotywy klasy 99. Kolejowe przewozy towarowe już teraz stanowią trwałą alternatywę dla transportu drogowego, a klasa 99 sprawi, że nasz przemysł będzie jeszcze bardziej przyjazny dla środowiska niż dotychczas. Wprowadzając zrównoważone rozwiązania napędowe do kolei, wnosimy istotny wkład w realizację celu wyznaczonego przez rząd Wielkiej Brytanii. Celem rządu brytyjskiego jest obniżenie emisyjności sektora kolejowego do 2040 r., dzięki czemu stanie się on neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla".