Firmy Stadler, Beacon Rail i GB Railfreight (GBRF) podpisały umowę na dostawę 30 sześcioosiowych lokomotyw dwunapędowych Co'Co serii 99. Umowa obejmuje również dostawę części zamiennych.
Do tej pory sprzedano około 100 lokomotyw EURODUAL, głównie w Europie kontynentalnej, Firma Stadler wprowadza obecnie w Wielkiej Brytanii koncepcję sześcioosiowych lokomotyw bimodalnych. Klasa 99, podobnie jak jej siostra EURODUAL, jest uniwersalną lokomotywą Co'Co, dostosowaną do profilu i specyfikacji brytyjskiej, łączącą trakcję bimodalną z 25 kV prądu przemiennego i spalinową. Jest to nowa generacja lokomotyw, oferująca operatorom kolejowym wiele korzyści ekonomicznych i środowiskowych, a także podkreśla świadomość ekologiczną producenta - firmy Stadler.
Firma Stadler podpisała pierwszą umowę z firmą leasingową Beacon Rail oraz operatorem kolejowym GBRF na dostawę 30 lokomotyw klasy 99 wraz z częściami zamiennymi.
Te potężne lokomotywy dwunapędowe o dużej mocy osiągają prędkość do 120 km/h i mogą być eksploatowane w sieciach zelektryfikowanych o napięciu 25 kV AC i mocy 6000 kW. Ponadto są one wyposażone w mocny i niskoemisyjny silnik wysokoprężny do pracy na liniach niezelektryfikowanych. Lokomotywy klasy 99 charakteryzują się wyjątkową siła pociągowa do 500 kN i duża ładowność. Ergonomicznie zoptymalizowana kabina maszynisty, z optymalną widocznością zapewniają doskonałe warunki pracy dla maszynistów.
"Firma Stadler posiada wieloletnie, bogate doświadczenie na brytyjskim rynku lokomotyw. Stadler ma więc lokomotywę spalinowo-elektryczną klasy 68, lokomotywę bimodalną klasy 88 oraz pierwszą w Europie lokomotywę trimodalną klasy 93, jako rozwiązanie dla postępującej dekarbonizacji transportu kolejowego i wprowadziła je w Wielkiej Brytanii". - powiedział Iñigo Parra, Dyrektor Generalny Stadler Valencia.
"Jesteśmy bardzo dumni, że możemy pójść o krok dalej w rozwoju klasy 99. Ta wszechstronna i wydajna lokomotywa może zapewnić przyjazne dla środowiska, efektywne i opłacalne usługi kolejowe, które wspierają dalsze przechodzenie na transport kolejowy" - dodał.
Adam Cunliffe, dyrektor generalny firmy Beacon, powiedział - "Firma Beacon jest dumna, że po raz pierwszy będzie mogła wprowadzić lokomotywę klasy 99 na rynek brytyjski. Kontrakt jest wynikiem współpracy z naszym wieloletnim klientem GB Railfreight i firmą Stadler. Zamawiając lokomotywę klasy 99, podkreślamy nasz wkład w tworzenie brytyjskiej sieci kolejowej bardziej wydajnej i przyjaznej środowisku. Z niecierpliwością czekamy na rozpoczęcie programu dostaw tych lokomotyw w miarę zbliżania się do rozpoczęcia eksploatacji w 2025 roku, a tym samym w celu dalszego wspierania zmiany transportu z drogowego na kolejowy".
John Smith, prezes GB Railfreight, powiedział - "Dzisiejsze podpisanie umowy jest ważnym kamieniem milowym dla GB Railfreight i Wielkiej Brytanii na drodze do dekarbonizacji transportu kolejowego. Chciałbym zatem podziękować firmom Stadler i Beacon Rail za konstruktywną współpracę w zakresie rozwój bimodalnej lokomotywy klasy 99. Kolejowe przewozy towarowe już teraz stanowią trwałą alternatywę dla transportu drogowego, a klasa 99 sprawi, że nasz przemysł będzie jeszcze bardziej przyjazny dla środowiska niż dotychczas. Wprowadzając zrównoważone rozwiązania napędowe do kolei, wnosimy istotny wkład w realizację celu wyznaczonego przez rząd Wielkiej Brytanii. Celem rządu brytyjskiego jest obniżenie emisyjności sektora kolejowego do 2040 r., dzięki czemu stanie się on neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla".