Koleje Czeskie odpisały kolejny miliard koron na lokomotywy serii 380, będą je złomować po 2025 roku

Koleje Czeskie odpisały kolejny miliard koron na lokomotywy serii 380, będą je złomować po 2025 roku

30 kwietnia 2022 | Źródło: zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Koleje Czeskie postanowiły dodatkowo uwzględnić w swoich księgach rachunkowych malejącą wartość dwudziestu lokomotyw serii 380 firmy Škoda Transportation, dokonując nadzwyczajnej aktualizacji wyceny. W księgach rachunkowych ich wartość zmniejszyła się o 1,11 mld CZK.

Lokomotywa serii 380. Fot. Koleje Czeskie.

W kwietniu 2022 r. kierownictwo ČD podjęło decyzję o wycofaniu lokomotyw serii 380 z taboru po 2025 r.  "Szacunek wartości rynkowej w przedziale 45-50 mln CZK za jednostkę jest najlepszym szacunkiem kierownictwa Grupy" - czytamy w raporcie rocznym Kolei Czeskich. Wartość godziwą określono na podstawie wartości rynkowej maszyn o porównywalnych cechach użytkowych i technicznych, z uwzględnieniem różnic w wyposażeniu technicznym, dostępności serwisu, wymagań konserwacyjnych, wieku itp.

Zgodnie z raportem biegłego rewidenta, utrata wartości wynikała z inwentaryzacji i wewnętrznej analizy zarządczej, w ramach której zidentyfikowano aktywa, co do których istnieją poważne wątpliwości co do ich przyszłej możliwości odzyskania.

Bez ETCS 

Dwa tygodnie temu spółka ČD unieważniła trzeci przetarg na dostawcę mobilnej części systemu sygnalizacji ETCS dla tych lokomotyw. Powodem była jedna oferta o wartości 44,3 mln koron czeskich na jedną lokomotywę. Jest to w zasadzie wartość, jaką ma obecnie lokomotywa.

Według raportu rocznego, zapadła decyzja o wycofaniu lokomotyw z eksploatacji po 2025 roku. Petr Št'ahlavský, rzecznik prasowy Českého dráhy, powiedział, że nie podjęto żadnych dalszych działań. "Ponieważ w obecnych warunkach instalacja systemu ETCS wydaje się nieopłacalna, pracujemy przede wszystkim nad możliwością wykorzystania lokomotyw bez ETCS w ramach Grupy ČD na trasach, na których nie będzie wymagana eksploatacja pod nadzorem ETCS, lub nad możliwością sprzedaży lokomotyw potencjalnym nabywcom z krajów, w których nie ma wymogu stosowania ETCS. Nie podjęto jeszcze ostatecznej decyzji co do dalszego postępowania w ramach rozważanych opcji" - powiedział Št'ahlavský.

Koleje Czeskie zaczęły oferować lokomotywy na sprzedaż w 2020 roku i prowadziły negocjacje, na przykład z Kolejami Tureckimi.

Koleje zawarły umowę z pilskim producentem lokomotyw na dostawę 20 nowych maszyn w 2004 roku. Cena wynosiła 2,7 mld koron czeskich, a termin dostawy wyznaczono na rok 2009. Škoda Transportation dostarczyła lokomotywy z czteroletnim opóźnieniem bez części pozwoleń na eksploatację za granicą. Škoda broniła opóźnienia w dostawie, powołując się na zmianę przepisów w trakcie prac nad lokomotywami. Ostatecznie zakup stał się znacznie droższy dla Kolei Czeskich. W postępowaniu arbitrażowym Škoda uzyskała dodatkowe 1,4 miliarda koron. Ostatecznie koleje musiały zapłacić Škodzie prawie pół miliarda jako uzupełnienie do ceny zakupu, a także podpisać klauzulę inflacyjną, która wyniosła kolejne 700 milionów. Po uwzględnieniu arbitrażu jedna lokomotywa kosztowała 170 mln koron. Gdyby zainstalowano urządzenia pokładowe systemu ETCS, koszt każdego z nich wyniósłby 214 milionów koron.