Rozpoczęto montaż pierwszych nowych pociągów berlińskiego metra do eksploatacji próbnej

Rozpoczęto montaż pierwszych nowych pociągów berlińskiego metra do eksploatacji próbnej

03 maja 2022 | Źródło: https://bahnblogstelle.net / Stadler / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Berliner Verkehrsbetriebe AöR (BVG) złożyło zamówienie w firmie Stadler na dostawę do 1500 wagonów metra do użytku w berlińskiej sieci metra. Duże zamówienie obejmuje pojazdy przeznaczone do eksploatacji na liniach o małym profilu (seria JK), jak również na liniach o dużym profilu (seria J). W Berlinie rozpoczął się montaż pierwszych nowych pociągów metra przeznaczonych do eksploatacji próbnej. Do końca bieżącego roku producent Stadler planuje dostarczyć pierwszy z 24 pojazdów nowej serii J/JK do Zarządu Transportu Miejskiego w Berlinie (BVG).

Fot.

 

Senator ds. transportu Bettina Jarasch (Zieloni) poinformowała w poniedziałek (02.05.br.) o stanie produkcji w zakładzie Stadlera w Berlinie-Pankow. "Jest to projekt, który udało utrzymać się w przyjętym harmonogramie, biorąc pod uwagę problemy z łańcuchem dostaw i wzrost cen" - powiedział Jarasch podczas wizyty, odnosząc się do harmonogramu dla Stadlera.

Po około rocznej eksploatacji próbnej nowe metro ma zostać wprowadzone do regularnego użytku od 2024 r. Nowe pociągu produkowane są w dwóch rozmiarach: w tzw. małym profilu linii od U1 do U4 (seria JK) oraz w dużym profilu linii od U5 do U9 (seria J).

W pierwszym etapie Stadler dostarczy 376 wagonów dwu- i czteroczłonowych. Są one podzielone na 140 wagonów o małym profilu (36 pojazdów dwuczłonowych i 17 czteroczłonowych JK) oraz 236 wagonów dla profilu dużego (52 pojazdy dwuczłonowe i 33 pojazdy czteroczłonowe J). Pierwsze pojazdy będą dostarczane do klientów od 2022 roku.

Nowa seria małych profili o oznaczeniu JK jest opracowywana wraz z serią dużych profili J specjalnie pod kątem wymagań berlińskiego metra. Szczególny nacisk położono na jak największe wykorzystanie identycznych podzespołów w obu pojazdach, aby przyspieszyć rozwój i produkcję oraz uprościć obsługę techniczną i zaopatrzenie w części zamienne. Pojazdy serii JK mogą być konfigurowane jako ciągłe jednostki dwu- i czterowagonowe. Pojazdy są energooszczędne i cichobieżne oraz wyposażone w nowoczesny system informacji pasażerskiej.

 

Wizualizacja: Stadler

 

Charakterystyka techniczna:

  • Korpus o konstrukcji aluminiowej
  • Wózki z zawieszeniem pneumatycznym zapewniają wysoką płynność jazdy
  • Nowoczesna architektura technologii sterowania
  • Modułowa konfiguracja długości pojazdów (2- i 4-wagonowych)

Komfort:

  • Troje drzwi po każdej stronie autokaru
  • Większe poczucie przestrzeni dzięki wyjątkowo wąskim słupkom drzwiowym
  • Duże obszary recepcji drzwiowej umożliwiające szybką wymianę pasażerów
  • Jasny i przyjazny przedział pasażerski
  • Nowoczesny system informacji pasażerskiej z monitorami we wnętrzu
  • Monitory we wnętrzu oraz wyświetlacze przednie i boczne na zewnątrz
  • Poręcze między siedzeniami
  • Duże powierzchnie wielofunkcyjne w wagonach końcowych 
  • Duża liczba miejsc siedzących w środkowych wagonach

Wraz z rozpoczęciem regularnej eksploatacji BVG chce stopniowo wycofywać z eksploatacji swoje stare pojazdy. Niektóre z tych pojazdów są używane od ponad dwudziestu lat. Zakup nowych pojazdów poprzedził trwający wiele lat spór prawny. W marcu 2020 roku Sąd Apelacyjny w Berlinie odrzucił skargę producenta Alstom, który przegrał przetarg na realizację kontraktu o wartości miliarda euro.