Na początku czerwca czeski Zarząd Infrastruktury Kolejowej (Správa železnic) udostępni publiczności francuski pociąg dużych prędkości TGV. Będzie go można zobaczyć w Pradze, Brnie, Jihlavie i Ústí nad Labem. Do Republiki Czeskiej bedzie sprowadzony typ pociągu, który nie jest już regularnie eksploatowany
Dziesięciowagonowy francuski pociąg szybkiej kolei przyjedzie do Czech przez Niemcy. Po raz pierwszy zaprezentuje się publiczności 6 czerwca na Dworcu Głównym w Pradze, gdzie będzie stał od godziny 11.00 w pobliżu wyjścia z nowego przejścia podziemnego na Žižkov. Wieczorem przejedzie do Centrum Wystawowego w Brnie, gdzie przez trzy dni będzie częścią wystawy plenerowej.
Kolejnymi przystankami pociągu będą 10 czerwca stacja w Jihlavie, a dzień później stacja główna w Ústí nad Labem. Następnie przez Niemcy wróci do swojego kraju. Za przemieszczanie pociągu na terytorium Czech będzie odpowiadało ČD Cargo.
Prezentowana jednostka typu TGV PSE o numerze rejestracyjnym 16 została dostarczona przez Alstom w 1980 r. na potrzeby projektu TGV Sud-Est (Południowy Wschód), dzięki któremu powstało bezkonkurencyjne połączenie kolejowe między Paryżem a Lyonem. Był to jeden z serii 109 egzemplarzy pomalowanych na pomarańczowo. Jest to jedna z zaledwie czterech jednostek, które nie zostały zezłomowane. Pociąg składa się z dwóch wagonów silnikowych i ośmiu wagonów doczepnych o łącznej długości 200 metrów, a w oryginalnej konfiguracji oferował łącznie 368 miejsc siedzących. W 1981 r. jednostka osiągnęła rekord prędkości 380 km/h, podczas normalnej eksploatacji poruszając się z prędkością 300 km/h. W regularnej służbie pozostawał do 2018 r., pokonując łącznie 13 383 189 km. Pociąg TGV był prezentowany w Republice Czeskiej w 1991 roku. Był to typ Atlantique.
W ubiegłym roku Zarząd Infrastruktury Kolejowej w ramach obchodów Europejskiego Roku Kolei planował sprowadzić niemiecki pociąg dużych prędkości ICE 4, ale ostatecznie prezentacja została odwołana.