Zarząd Infrastruktury Kolejowej w Czechach zaprezentuje pociąg dużych prędkości TGV

Zarząd Infrastruktury Kolejowej w Czechach zaprezentuje pociąg dużych prędkości TGV

03 maja 2022 | Źródło: zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Na początku czerwca czeski Zarząd Infrastruktury Kolejowej (Správa železnic) udostępni publiczności francuski pociąg dużych prędkości TGV. Będzie go można zobaczyć w Pradze, Brnie, Jihlavie i Ústí nad Labem. Do Republiki Czeskiej bedzie sprowadzony typ pociągu, który nie jest już regularnie eksploatowany

Skład pociągu TGV Sud-Est 16. Fot. Wikipedia

Dziesięciowagonowy francuski pociąg szybkiej kolei przyjedzie do Czech przez Niemcy. Po raz pierwszy zaprezentuje się publiczności 6 czerwca na Dworcu Głównym w Pradze, gdzie będzie stał od godziny 11.00 w pobliżu wyjścia z nowego przejścia podziemnego na Žižkov. Wieczorem przejedzie do Centrum Wystawowego w Brnie, gdzie przez trzy dni będzie częścią wystawy plenerowej.

Kolejnymi przystankami pociągu będą 10 czerwca stacja w Jihlavie, a dzień później stacja główna w Ústí nad Labem. Następnie przez Niemcy wróci do swojego kraju. Za przemieszczanie pociągu na terytorium Czech będzie odpowiadało ČD Cargo.

 

Wnętrze wagonu 2 klasy TGV Sud-Est 11. Fot. Wikipedia 

 

Prezentowana jednostka typu TGV PSE o numerze rejestracyjnym 16 została dostarczona przez Alstom w 1980 r. na potrzeby projektu TGV Sud-Est (Południowy Wschód), dzięki któremu powstało bezkonkurencyjne połączenie kolejowe między Paryżem a Lyonem. Był to jeden z serii 109 egzemplarzy pomalowanych na pomarańczowo. Jest to jedna z zaledwie czterech jednostek, które nie zostały zezłomowane. Pociąg składa się z dwóch wagonów silnikowych i ośmiu wagonów doczepnych o łącznej długości 200 metrów, a w oryginalnej konfiguracji oferował łącznie 368 miejsc siedzących. W 1981 r. jednostka osiągnęła rekord prędkości 380 km/h, podczas normalnej eksploatacji poruszając się z prędkością 300 km/h. W regularnej służbie pozostawał do 2018 r., pokonując łącznie 13 383 189 km. Pociąg TGV był prezentowany w Republice Czeskiej w 1991 roku. Był to typ Atlantique.

 

Skład TGV Sud-Est 16 - tabliczka światowego rekordu prędkości. Fot. Wikipedia

 

W ubiegłym roku Zarząd Infrastruktury Kolejowej w ramach obchodów Europejskiego Roku Kolei planował sprowadzić niemiecki pociąg dużych prędkości ICE 4, ale ostatecznie prezentacja została odwołana.