Zmienia się rynek usług utrzymania taboru kolejowego w Polsce.

Zmienia się rynek usług utrzymania taboru kolejowego w Polsce.

20 maja 2022 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Utrzymanie, serwis pojazdów kolejowych w Polsce to przestrzeń, w którą wpisują się nie tylko producenci taboru, choć wydaje się, że po pewnym nasyceniu rynku sprzedanymi pojazdami liczyli oni, iż te usługi staną się ich udziałem.

 

Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

Polski rynek kolejowy charakteryzuje się jednak tym, że tworzą go także firmy niezależne od producentów, które wykonują swoją pracę dobrze i rzetelnie w oparciu o współpracę z producentami komponentów, co warte podkreślenia, bez stosowania alternatywnych zamienników. W ten sposób właściciele pojazdów kolejowych, czy to marszałkowie województw czy przewoźnicy kolejowi, oczekujący wysokiej jakości usługi mają możliwość wyboru atrakcyjniejszej oferty wykonawcy.

Nie jest tajemnicą, że kompetencje przynajmniej części z pracowników tychże firm są konsekwencją doświadczenia nabytego u producentów taboru szynowego, czy to w bydgoskiej PESIE czy w nowosądeckim Newagu.

Jedną z takich firm jest Public Transport Service Sp. z o.o. (PTS). Firma powstała w 2016 roku i zaczynała swoją działalność na rynku taboru szynowego od przeglądów układów klimatyzacji, poczym uruchomiła usługi z zakresu bieżącego utrzymania, które realizowane są do dzisiaj. Następnym krokiem w rozwoju firmy było rozpoczęcie prac poziomu czwartego - napraw rewizyjnych na pojazdach spalinowych i elektrycznych. Obecnie Spółka ma szeroki wachlarz świadczonych usług, począwszy od serwisu układów (np. klimatyzacji), napraw powypadkowych i awaryjnych, wsparcia dysponentów taboru w usuwaniu usterek, przeglądów niższych rzędów P1, P2, P3 wykonywanych we własnych zasobach lub też bazach przewoźników, napraw z wyższego poziomu P4 i P5, na dostawie części zamiennych i doradztwie eksploatacyjnym skończywszy.

 

Trzeci z Elfów Kolei Śląskich na stanowisku roboczym. Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

 

Impuls SKM Warszawa na stanowisku roboczym. Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

 

Nie tylko pojazdy bydgoskiej PESY.

Kurier Kolejowy odwiedził halę dywizji kolejowej poznańskiego Modertransu, w której obie firmy współpracując ze sobą, uzupełniając się kompetencjami i doświadczeniem, przeprowadzają naprawy z poziomu P3 i P4 taboru kolejowego.

Na stanowiskach roboczych zastaliśmy 2 jednostki ELF Kolei Śląskich oraz pojazd Impuls warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej. Trzeci pojazd ELF odbywał właśnie jazdy próbne po zakończonej kilka dni wcześniej naprawie P4. To druga z jednostek, która powróci niebawem do służby u śląskiego przewoźnika. Pierwsza EN76-004, miesiąc temu po zakończeniu naprawy rewizyjnej i odbiorach technicznych przez przewoźnika powróciła na Śląsk. Pojazd zyskał nową malaturę zewnętrzną, odświeżone zostało również wnętrze pojazdu. Jednostka doposażona została w nowe funkcjonalności tj. nowe fotele poprawiające komfort pracy maszynistów, funkcje parking oraz nowe funkcje sterowania układem klimatyzacji. Pasażerowie mają do dyspozycji gniazdka z możliwością ładowania 230V oraz dwoma portami USB.

 

Tak prezentowała się pierwsza jednostka po zakończonym przeglądzie P4, która powróciła już do służby w Kolejach Śląskich. (żródło: PTS)

 

Elektryczne Zespoły Trakcyjne ELF Kolei Śląskich poddawane są naprawie rewizyjnej P4 w ramach kontraktu pozyskanego przez PTS, obejmującego przegląd 9 jednostek. Pociąg SKM Warszawa przechodzi nieco poszerzony przegląd P3.

Spółka chwali sobie zaplecze, którym dysponuje Moderntrans, co według deklaracji jej kierownictwa sprzyja realizacji projektu, znajdującej również wsparcie partnera, który posiada bogate doświadczenie w projektowaniu i produkcji tramwajów, a całkiem niedawno uruchomił dywizję kolejową. Obie firmy wzajemnie uzupełniają swoje kompetencje.

Zastosowanie w przeglądach oryginalnych komponentów i korzystanie z usług autoryzowanych producentów pozwala na udzielanie długoterminowychj gwarancji (od 24 do 48 miesięcy) co staje się dodatkowym atutem w przetargach, w których zamawiający oczekuje oprócz atrakcyjnej ceny także odpowiednio długiej gwarancji wykonanych usług.

 

Drugi z pojazdów Kolei Śląskich EN76-006 po przeglądzie w czasie jazd próbnych. Fot. PTS

 

PTS nie zamierza poprzestać na dotychczasowych osiągnięciach. W planach ma utworzenie biura projektowego i podjęcie się realizacji usług utrzymaniowych na zagranicznych rynkach, tym bardziej, że wykorzystywany jest tam tabor powstały w zakładach polskich producentów. Własne biuro projektowe wydaje się niezbędne, gdyż już teraz zlecający usługi właściciele pojazdów oczekują modernizacji taboru wychodzącej naprzeciw dzisiejszym trendom i oczekiwaniom pasażerów.

 

Kabina maszynisty w Elfie Kolei Śląskich po naprawie P4. Fot. PTS.

 

Przestrzeń do przewozu rowerów w Elfie Kolei Śląskich po naprawie P4. Fot. PTS.

 

Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć z poznańskiej hali produkcyjno - serwisowej Public Transport Service (PTS).