Firma Renfe przeprowadzi prace remontowe w pociągach serii 490 w Integralnej Bazie Obsługowej Los Prados (Malaga). Działania zaplanowane w celu całkowitej renowacji tych pociągów, które kiedyś były sprzedawane jako Alaris, umożliwią ich ponowne wprowadzenie do eksploatacji jako części floty Media Distancia. Obecnie prowadzone są wstępne prace administracyjne i inżynieryjne, które pozwolą na rozpoczęcie remontu pociągów w najbliższych miesiącach.
Renfe planuje zainwestować w ten projekt 12 milionów euro. Przewiduje się, że każda z jednostek będzie pracować przez 10 miesięcy, co umożliwi zaoferowanie 171 miejsc siedzących i 2 miejsc dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej w ramach usług, które będą świadczone w przyszłości.
Remont tych pojazdów wymaga interwencji drugiego stopnia, typu poważna naprawa, określonej w planie utrzymania, a także prac dehibernacyjnych ze względu na czas, przez jaki pociągi te były wyłączone z eksploatacji.
Oprócz interwencji strukturalnych przeprowadzone zostaną prace mające na celu modernizację i instalację nowych urządzeń bezpieczeństwa. Planuje się instalację urządzeń GSMR i ERTMS, aktualizację systemu ASFA Digital v4 oraz instalację kamer wstecznych w celu zwiększenia widoczności maszynisty.
Projekt obejmuje również zmianę wystroju wnętrz pociągów, w celu ich modernizacji i ujednolicenia z pozostałą flotą Media Distancia firmy Renfe. W tym celu zostaną przeprowadzone takie prace, jak:
- usunięcie części kawiarni i instalacja nowych siedzeń, automatów sprzedających, stojaków na bagaż i stojaków na rowery.
- przebudowa obecnych siedzeń, naprawa konstrukcji i mechanizmów oraz instalacja gniazdek.
- przebudowa nawierzchni podłogi.
- malowanie / winylowanie paneli wewnętrznych.
- wymiana oświetlenia na nowy system typu LED.
- modernizacja systemu informacji pasażerskiej w pociągu.
Kompleksowa Baza Utrzymania Renfe w Los Prados posiada bogate doświadczenie w produkcji i utrzymaniu pociągów w ramach firmy. W zakładach tych wyprodukowano siedem składów pociągów S-130, które obecnie świadczą usługi Alvia dla Renfe, oraz 14 składów pociągów S-112 AVE, które obecnie świadczą usługi szybkiego ruchu między Madrytem a Malagą, co czyni tę serię pierwszą serią pociągów szybkich produkowaną w całości w zakładach przemysłowych Renfe.