Pociąg Ouigo zatrzymał się w Cetinie (Aragonia) z powodu awarii sieci trakcyjnej

Pociąg Ouigo zatrzymał się w Cetinie (Aragonia) z powodu awarii sieci trakcyjnej

23 maja 2022 | Źródło: Kurier Kolejowy / Trenvista
PODZIEL SIĘ

Pociąg Ouigo kursujący w sobotę (21.05.2022r.) między Madrytem a Barceloną został na kilka godzin zatrzymany w miejscowości Cetina w Aragonii z powodu awarii sieci trakcyjnej. Podczas czterogodzinnego oczekiwania na przyjazd pociągu ratunkowego część pasażerów opuściła pociąg pod nadzorem Guardia Civil i pracowników ochrony Adif Alta Velocidad.

Fot. Trenvista

 

Jednak wbrew temu, co podawały wcześniej media, Ouigo nie można obwiniać za awarię sieci trakcyjnej i wynikające z niej zawieszenie ruchu kolejowego, które dotknęło kilka pociągów tego przewoźnika i Renfe.

Do zdarzenia doszło około godziny 14:35 w pociągu 06741, który odjechał z Puerta de Atocha pół godziny wcześniej. Chociaż prowadzone jest dochodzenie w sprawie tego, co się stało, wstępne podejrzenia wskazują na "zahaczenie" pantografu o przewód jezdny sieci trakcyjnej. Jest to stosunkowo częsty typ incydentu, który wystąpił wczoraj również na stacji sieci konwencjonalnej. Mogło to być spowodowane m.in. złym stanem technicznym pojazdu lub sieci trakcyjnej.

 

Fot. Trenvista

 

Przewód jezdny mógł się poluzować przed przyjazdem pociągu. 

Istnieje jednak teoria, że przewód jezdny mógł się poluzować przed przejazdem pociągu. Powodując uderzenie w dach całego składu, a tym samym owinięcie się wokół tylnej części pociągu.

Źródła zbliżone do pociągu twierdzą, że spadający przewód jezdny spowodował uderzenie w przednią część głowicy. Ponadto, jak twierdzą pasażerowie, w całym pociągu słychać było stuki.

Biorąc pod uwagę, że pociągi te wykorzystują tylny pantograf, a pantograf przedni pozostał nienaruszony, co widać na niektórych zdjęciach, teoria ta zyskuje na znaczeniu. Dlatego to, co się stało, nie mogło być przypisane operatorowi ani samemu pociągowi.

Jednak to dopiero dochodzenie, prowadzone przez zespół ekspertów ds. wypadków kolejowych, pozwoli ustalić, co dokładnie się stało, a w szczególności - jak zapobiec powtórzeniu się takiej sytuacji.

W wyniku tego zdarzenia ruch między Arizą a Alhamą de Aragón na linii dużej prędkości Madryt-Barcelona został wstrzymany do godziny 18:30, kiedy to został wznowiony na jednym torze po ewkuacji poszkodowanego pociągu.

Podróżni jadący pociągiem Ouigo zatrzymanym z powodu awarii sieci trakcyjnej zostali wypuszczeni na tory. 

Oprócz wstrzymania ruchu, awaria sieci trakcyjnej spowodowała przerwanie zasilania pociągu w energię elektryczną. W związku z tym nie działały klimatyzatory. Pasażerowie skarżyli się, że znajdują się w "saunie", ponieważ pociągi dużych prędkości nie mają naturalnych systemów wentylacyjnych, a temperatura na zewnątrz wynosiła 35ºC.

Od samego początku załoga i maszynista prosili pasażerów, aby nie otwierali drzwi pociągu i w żadnym wypadku nie schodzili na tory. Mimo ostrzeżeń, po dłuższym czasie niektórzy pasażerowie zaczęli otwierać drzwi pociągu, aby go przewietrzyć.

Następnie niektórzy z pasażerów opuścili pociąg i przeszli na drugi tor, aby dostać się na otwarte pole. Choć wydaje się, że była to ich własna inicjatywa i niebezpieczne zachowanie, to jednak ewakuacja odbywała się pod nadzorem pracowników ochrony Adif i pracowników Ineco, którzy zostali wysłani na miejsce zdarzenia. 

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Grupa VR emituje swoje pierwsze zielone obligacje Grupa VR emituje swoje pierwsze zielone obligacje
Następny artykuł Mocny początek roku Grupy TORPOL Mocny początek roku Grupy TORPOL