Siemens Mobility finalizuje kontrakt na budowę systemu szybkiej kolei w Egipcie o długości 2000 km

Siemens Mobility finalizuje kontrakt na budowę systemu szybkiej kolei w Egipcie o długości 2000 km

29 maja 2022 | Źródło: Siemens AG
PODZIEL SIĘ

Siemens Mobility i jego partnerzy konsorcjum Orascom Construction i The Arab Contractors podpisali umowę z egipskim Narodowym Urzędem ds. Tuneli (NAT), organem rządowym podlegającym egipskiemu Ministerstwu Transportu, na stworzenie szóstego co do wielkości systemu kolei dużych prędkości na świecie. Udział Siemens Mobility w łącznym kontrakcie wynosi 8,1 mld euro i obejmuje wstępny kontrakt na pierwszą linię o wartości 2,7 mld euro, podpisany 1 września 2021 roku. Umowa "pod klucz" obejmuje najnowszą technologię infrastruktury kolejowej, osiem centrów serwisowoych oraz 15-letnią umowę serwisową. Powstanie szósty co do wielkości system kolei dużych prędkości na świecie.

 

 

Siemens Mobility finalizuje kontrakt na budowę systemu szybkiej kolei w Egipcie o długości 2000 km
Fot. Siemens AG

 

Umowę podpisali Jego Ekscelencja generał broni Kamel Al Wazir, minister transportu Egiptu, dr Roland Busch, prezes i dyrektor generalny firmy Siemens AG, a także Osama Bishai, dyrektor generalny firmy Orascom Construction oraz Sayed Farouk, prezes i dyrektor generalny firmy Arab Contractors. Świadkami tego wydarzenia byli Jego Ekscelencja Abdel Fattah El-Sisi, prezydent Egiptu, Jego Ekscelencja Mostafa Madbouly, premier, dr Essam Wally, przewodniczący egipskiego Krajowego Urzędu ds. Tuneli, Jego Ekscelencja Frank Hartmann, ambasador Niemiec, oraz Michael Peter, dyrektor generalny Siemens Mobility. Kanclerz Niemiec Olaf Scholz przesłał wiadomość wideo, podkreślając poparcie Niemiec dla projektu oraz jego znaczenie dla dwustronnych stosunków niemiecko-egipskich i globalnej ochrony klimatu.  

Około 2000 kilometrów nowoczesnego, bezpiecznego i zintegrowanego systemu kolejowego, który połączy 60 miast w całym kraju dla ludzi i towarów

Sieć szybkiej kolei o długości 2000 km połączy 60 miast w całym kraju, a pociągi będą mogły jeździć z prędkością do 230 km/h. Oznacza to, że około 90% Egipcjan będzie miało dostęp do tego nowoczesnego, bezpiecznego i zintegrowanego systemu kolejowego. Oznacza to, że około 90 procent Egipcjan będzie miało dostęp do tego nowoczesnego, bezpiecznego i zintegrowanego systemu kolejowego. Dzięki przejściu na transport kolejowy, w pełni zelektryfikowana sieć zmniejszy emisję dwutlenku węgla o 70 procent w porównaniu z obecnym transportem samochodowym lub autobusowym, co dodatkowo wesprze wysiłki Egiptu w przekształcaniu swojej mobilności w bardziej zrównoważoną. Wraz z partnerami w zakresie robót budowlanych, firmami Orascom Construction i The Arab Contractors, Siemens Mobility zapewni kompleksowe usługi pod klucz w zakresie projektowania, instalacji, uruchomienia i konserwacji całego systemu przez 15 lat. 

"Nowa zelektryfikowana sieć kolejowa stanowi umocnienie owocnej współpracy między Egiptem a Niemcami w dziedzinie infrastruktury i będzie cennym uzupełnieniem egipskiego systemu transportowego, rozpoczynając nową erę dla systemu kolejowego w Egipcie, Afryce i na Bliskim Wschodzie" - powiedział Jego Ekscelencja, prezydent Egiptu Abdel Fattah El-Sisi. 

"Możliwość zapewnienia Egiptowi nowoczesnego, bezpiecznego i niedrogiego systemu transportowego, który zmieni codzienne życie milionów Egipcjan, stworzy tysiące miejsc pracy i zmniejszy emisję CO2 w transporcie, jest dla nas zaszczytem. Projekt ten nie tylko przyczyni się do wzrostu gospodarczego, ale także umożliwi Egiptowi dokonanie skoku naprzód w dziedzinie transportu kolejowego. Dzięki naszym najnowszym technologiom w zakresie taboru kolejowego, sygnalizacji i usług serwisowych, Egipt będzie dysponował szóstą co do wielkości i najnowocześniejszą siecią kolei dużych prędkości na świecie" - powiedział Roland Busch. "Co więcej, jest to największe zamówienie w historii firmy Siemens!".

Jesteśmy zaszczyceni, że możemy współpracować z Ministerstwem Transportu, aby na nowo wyobrazić sobie przyszłość transportu w Egipcie". Rozległa sieć szybkiej kolei o długości 2000 km połączy 60 miast i umożliwi około 500 milionów przejazdów rocznie. Połączy ona kraj jak nigdy dotąd, przyczyni się do walki z zanieczyszczeniem środowiska i globalnym ociepleniem, a także zapewni skuteczną i niezawodną metodę przemieszczania towarów" - powiedział Michael Peter. "Wspólnie z naszymi partnerami stworzymy od podstaw kompletną i nowoczesną sieć kolejową, która będzie wzorem dla całego regionu, jak stworzyć zintegrowany, zrównoważony i nowoczesny system transportowy.

Egipska sieć kolei dużych prędkości będzie się składać z trzech linii: Zapowiedziany już "Kanał Sueski po szynach", 660-kilometrowa linia łącząca miasta portowe Ain Sokhna nad Morzem Czerwonym z Marsa Matrouh i Aleksandrią nad Morzem Śródziemnym. W dniu dzisiejszym podpisano umowy dotyczące dwóch linii kolejowych. Druga linia będzie miała około 1100 kilometrów i będzie przebiegać między Kairem a Abu Simbel w pobliżu granicy z Sudanem, łącząc to wielkie miasto z rozwijającymi się ośrodkami gospodarczymi na południu. Ponadto umożliwi rozwój społeczności położonych w dolnym i górnym biegu Nilu, co z kolei zapewni dodatkowe możliwości rozwoju małym i rodzinnym firmom. Trzecia linia będzie miała długość 225 km. Połączy ona obiekty archeologiczne światowego dziedzictwa w Luksorze z Hurghadą nad Morzem Czerwonym. Ponadto to połączenie kolejowe znacznie poprawi wydajność i zrównoważony rozwój transportu towarów i materiałów między portem w Safadze a miejscowościami położonymi w głębi lądu. 

W związku z budową sieci kolejowej konsorcjum stworzy bezpośrednio do 40 tys. miejsc pracy w Egipcie, a dodatkowo 6,7 tys. u egipskich dostawców oraz pośrednio w całej gospodarce egipskiej. 

Siemens Mobility dostarczy 41 ośmiowagonowych pociągów dużych prędkości Velaro, 94 czterowagonowe składy pociągów regionalnych Desiro o dużej pojemności oraz 41 lokomotyw towarowych Vectron.

Aby wyposażyć całą sieć kolejową, Siemens Mobility dostarczy pociągi oparte na swoich sprawdzonych platformach produktowych. Obejmuje to 41 ośmiowagonowych pociągów dużych prędkości Velaro, 94 czterowagonowe zespoły pociągów regionalnych Desiro o dużej pojemności oraz 41 lokomotyw towarowych Vectron. Na wszystkich trzech liniach Siemens Mobility zainstaluje bezpieczny i niezawodny system sygnalizacji oparty na technologii Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS) Poziom 2, a także system zasilania, który zapewni wydajną i ciągłą dostawę energii. 

Siemens Mobility dostarczy swoje najnowsze produkty i platformy cyfrowe, które zoptymalizują działanie pociągów, infrastruktury kolejowej i podsystemów w całej sieci. Cyfrowa aplikacja Railigent zostanie wykorzystana do kompleksowego zarządzania majątkiem i utrzymaniem, aby zagwarantować najwyższą dostępność. Cyfrowe składy umożliwią płynne procesy od identyfikacji problemów do ich usunięcia. Rozwiązania w zakresie automatycznego wydawania biletów, cyfrowej stacji i zarządzania energią pomogą sprostać wyzwaniom związanym z przepustowością i wydajnością na stacjach.