Po ponad 20 latach pociągiem z Wrocławia przez Sobótkę do Świdnicy.

Po ponad 20 latach pociągiem z Wrocławia przez Sobótkę do Świdnicy.

30 maja 2022 | Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
PODZIEL SIĘ

W czerwcu, po ponad 20 latach pojedziemy pociągiem z Wrocławia przez Sobótkę do Świdnicy. Mieszkańcy Dolnego Śląska zyskają dodatkowy dostęp do kolei. Przygotowana jest trasa połączenia. Przystanki zapewnią wygodny dostęp do pociągów wszystkim podróżnym Inwestycję za 217 mln zł realizują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z udziałem środków unijnych z RPO Województwa Dolnośląskiego.

 

Przystanek Marcinowice Świdnickie. Fot. P. Mieszkowski / A. Lewandowski / PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

 

Między Wrocławiem a Świdnicą podróżni skorzystają z 14 przystanków z nowymi peronami: Wrocław Wojszyce, Wrocław Partynice, Bielany Wrocławskie, Domasław, Kobierzyce, Wierzbice Wrocławskie, Pustków Żurawski, Rogów Sobócki, Sobótka, Sobótka Zachodnia, Szczepanów, Marcinowice, Pszenno, Świdnica Przedmieście. Przewidywany czas przejazdu na trasie Wrocław Główny - Sobótka - Świdnica wyniesie około godziny - w zależności od liczby zatrzymań.

- Prace na linii kolejowej nr 285 były od wielu lat oczekiwane przez mieszkańców Dolnego Śląska. Cieszę się, że PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. skutecznie realizują kolejną inwestycję, która ma na celu eliminowanie zjawiska wykluczenia komunikacyjnego. Jako samorząd województwa jesteśmy przygotowani na uruchomienie już od czerwca regionalnych połączeń kolejowych z użyciem naszych najnowocześniejszych pociągów, które bezpośrednio skomunikują Świdnicę z Wrocławiem przez Sobótkę - powiedział Grzegorz Macko, Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.

 

Most kolejowy w Pszennie. Fot. P. Mieszkowski / A. Lewandowski / PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

 

- Inwestycje realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ze środków budżetowych oraz ze wsparciem środków unijnych, jak projekt na trasie Wrocław – Sobótka – Świdnica, realnie zwiększają dla mieszkańców Dolnego Śląska oraz w Polsce możliwości kolei, jako środka komunikacji efektywnej i ekologicznej. W ostatnich latach dzięki wykonanym pracom zapewniliśmy możliwości sprawnych podróży i przewozu towarów na trasie Legnica – Rudna Gwizdanów, Wrocław Psie Pole – Jelcz Laskowice oraz Węgliniec – Zgorzelec - powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Na linii kolejowej Wrocław – Sobótka – Świdnica przystanki zostały dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Zamontowane zostało oświetlenie oraz oznakowanie i gabloty informacyjne. Na peronach są wiaty i ławki. W sąsiedztwie przystanków zamontowano stojaki na rowery.

Pociagi towarowe na przystanku Sobótka Zachodnia. Fot. P. Mieszkowski / A. Lewandowski / PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

 

Na trasie przygotowano nowy tor mosty i wiadukty. Od Sobótki Zachodniej do Świdnicy już od 2020 r. po nowych torach prowadzony jest ruch towarowy. Ważnym obszarem prac było przygotowanie urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Prace objęły modernizację ponad 50 przejazdów kolejowo-drogowych. Wszystkie skrzyżowania są odpowiednio zabezpieczone. W lokalizacjach, które tego wymagały, ustawiono sygnalizatory, rogatki i monitoring. Roboty z branży automatyki i energetyki zapewnią właściwą pracę systemu sterowania ruchem pociągów.

Dodatkowe możliwości kolei - szerszy zakres prac

Plany rozwoju kolei - budowy drugiego toru na odcinku Wrocław - Kobierzyce oraz reaktywacji linii z Kobierzyc w kierunku Łagiewnik Dzierżoniowskich i Piławy Górnej (nr 310) wymagały rozszerzenia zakresu prac. Na stacji w Kobierzycach układ torów został gruntowanie przeprojektowany i jest przebudowany. Jest dwukrawędziowy peron i nowa mijanka, która zapewni możliwość obsługi większej liczby połączeń.

Połączenie (linia nr 285) z Wrocławia przez Sobótkę Zachodnią do Świdnicy liczy ok. 60 km. Zapewni przejazd pociągów pasażerskich z maksymalną prędkością nawet do 120 km/godz.

Inwestycja o wartości blisko 217 mln zł, „Rewitalizacja linii kolejowej nr 285 na odcinku Wrocław Główny - Świdnica Przedmieście wraz z linią nr 771 Świdnica Przedmieście - Świdnica Miasto” jest współfinansowana ze środków unijnych EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego.

 

Wiadukt drogowy w miejscowości Domasław. Fot. P. Mieszkowski / A. Lewandowski / PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

 

Bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych

Na trasie Wrocław - Sobótka - Świdnica jest ponad 50 przejazdów kolejowo-drogowych. Wszystkie są odpowiednio zabezpieczone. Zgodnie z wymogami są ustawione znaki drogowe, a w miejscach które tego wymagają jest sygnalizacja świetlna oraz rogatki. Zachowując zasady ruchu drogowego bezpiecznie przejdziemy lub przejedziemy przez tory.

Polskie Linie Kolejowe kierują apel o ostrożność na przejazdach-kolejowo drogowych do gmin i parafii, położonych wzdłuż linii kolejowej Wrocław - Sobótka - Świdnica. Do mieszkańców trafią również ulotki zwracające uwagę na bezpieczne zachowanie. Na przejazdach prowadzone są akcje przypominające o bezpieczeństwie.

Szczególnie prosimy rodziców i opiekunów, aby zwrócili uwagę na bezpieczeństwo dzieci i młodzieży, jeśli droga do szkoły lub w zakresie codziennych zadań prowadzi przez teren kolejowy, bądź przejścia i przejazdy kolejowo - drogowe.

Rozwaga kierowców i pieszych, przestrzeganie przepisów ruchu drogowego i odpowiedzialność za życie współpasażerów aut i podróżnych są kluczowe dla odpowiedzialnego podróżowania. Prosimy o bycie Ambasadorami Bezpieczeństwa, odpowiedzialne zachowanie na przejazdach kolejowo - drogowych i motywowanie do tego członków rodziny i znajomych. osób.

#ŻółtaNaklejkaPLK, czyli liczymy sekundy ratujące życie

Każdy przejazd na linii zarządzanej przez PLK jest dodatkowo oznakowany. Od wewnętrznej strony krzyży św. Andrzeja lub na napędach rogatek znajdują się żółte naklejki posiadające trzy istotne informacje: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego składający się z dziewięciu cyfr, numer alarmowy 112 i numer awaryjny.

Kiedy skorzystać z Żółtych Naklejek PLK? Jeśli samochód zostanie unieruchomiony między rogatkami lub gdy doszło do wypadku i musimy ratować życie powinniśmy zadzwonić pod numer 112. Numer awaryjny wybieramy, jeśli zauważymy usterkę techniczną, np. wyłamaną rogatkę, uszkodzone oznakowanie lub sygnalizator. Zgłaszając zagrożenie, podajemy indywidualny numer przejazdu kolejowo-drogowego, umieszczony na żółtej naklejce, co pozwoli na precyzyjną identyfikację lokalizacji i znacznie ułatwi służbom kolejne działania. Więcej informacji na temat kampanii społecznej „Bezpieczny Przejazd” oraz realizowanych w jej ramach działań można znaleźć na stronie www.bezpieczny-przejazd.pl