Umowa podpisana - Stadler dostarczy do 510 pojazdów FLIRT dla Szwajcarii

Umowa podpisana - Stadler dostarczy do 510 pojazdów FLIRT dla Szwajcarii

01 czerwca 2022 | Źródło: Stadler Rail
PODZIEL SIĘ

Szwajcarskie Koleje Federalne (SBB), Thurbo, RegionAlps i Stadler podpisały umowę ramową na dostawę do 510 jednopokładowych zespołów trakcyjnych FLIRT. Jest to największy przetarg w historii kolei szwajcarskich. W pierwszym etapie firma Stadler dostarczy 286 pojazdów, których wartość zamówienia wynosi około 2 mld franków szwajcarskich.

Fot. Stadler Rail

 

W październiku 2021 r. Szwajcarskie Koleje Federalne (SBB), Thurbo i RegionAlps przyznały firmie Stadler kontrakt na produkcję i dostawę do 510 jednopokładowych zespołów trakcyjnych typu FLIRT. Szwajcarski Federalny Sąd Administracyjny odrzucił skargę przegranego oferenta w przetargu z ubiegłego roku. Dzięki temu firma Stadler mogła zwyciężyć w kolejnym trudnym międzynarodowym przetargu, wykorzystując swoją sprawdzoną platformę pojazdu FLIRT. Po podpisaniu umowy Stadler może rozpocząć budowę 286 FLIRT-ów.

Pierwsze zamówienie obejmuje 286 pojazdów, a jego wartość wynosi około 2 mld franków szwajcarskich. Nowe pociągi będą stopniowo zastępować stary tabor kolejowy. Stadler wyprodukuje 155 czterowagonowych FLIRT-ów dla SBB, 24 czterowagonowe FLIRT-y dla RegionuAlps, oraz 19 czterowagonowych i 88 trzywagonowych FLIRT-ów dla Thurbo. Oczekuje się, że pojazdy wejdą do eksploatacji w 2026 roku. Ostatni pociąg z pierwszego zamówienia ma być dostarczony w 2034 roku. Umowa ramowa obejmuje opcję na maksymalnie 224 kolejne FLIRT-y.

Większy komfort dla pasażerów.

Trójwagonowe pojazdy FLIRT mają długość 57,8 m i oferują miejsce dla 256 pasażerów, z czego 134 osoby mają miejsca siedzące. Długość czterowagonowych pociągów wynosi 73,5 metra. Może pomieścić do 370 pasażerów. 146 z nich to miejsca siedzące. Pojazdy zapewniają bezstopniowe wsiadanie i bezstopniowy dostęp we wszystkich miejscach, od drzwi przednich do tylnych. Nowe pociągi FLIRT mają być dopuszczone do eksploatacji w Szwajcarii, Niemczech i Austrii.

Najnowsze pociągi FLIRT zapewnią liczne udogodnienia dla pasażerów. W porównaniu z obecnie używanymi pojazdami będą miały więcej miejsca na rowery, wózki dziecięce i duże bagaże. W strefach wielofunkcyjnych dostepne będzie miejsce do przewozu sprzętu do uprawiania sportów zimowych, np. nart. Pociągi zapewnią również dobry zasięg telefonii komórkowej i transmisji danych, a we wszystkich przedziałach znajdą się gniazdka elektryczne. Projekt pojazdu uwzględnia wymagania pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej - w każdym pociągu będą dwa miejsca dla osób na wózkach inwalidzkich oraz toaleta przystosowana dla osób na wózkach inwalidzkich. Miejsca dla osób na wózkach inwalidzkich będą dostępne także w klasie pierwszej. Nowe zespoły trakcyjne przyczynią się w znacznym stopniu do poprawy punktualności.

 

Fot. Stadler Rail

 

"Jesteśmy niezwykle dumni, że możemy zbudować te nowe pociągi, które pomogą w rozwoju szwajcarskiego transportu regionalnego. W 2002 r, SBB był pierwszym przewoźnikiem kolejowym, który zamówił model FLIRT wkrótce po jego opracowaniu. To dla nas wielki zaszczyt, że po 20-letniej historii sukcesu, 2500. sprzedany pociąg FLIRT będzie jeździł po szwajcarskich torach. Chcielibyśmy podziękować firmom SBB, Thurbo i RegionAlps za zaufanie, jakim nas obdarzyły i mamy nadzieję na dalsze pogłębienie naszej długoterminowej współpracy" - mówi Peter Spuhler, Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny Grupy Stadler.

Sprawdzony bestseller wśród klientów na całym świecie

Model FLIRT firmy Stadler to jednopokładowy zespół trakcyjny przeznaczony do obsługi połączeń lokalnych i dalekobieżnych. Uwzględniając umowę ramową z SBB, Stadler sprzedał już swój bestseller ponad 2500 razy w 21 krajach - od koła podbiegunowego po Afrykę. Pociągi FLIRT łączą inteligentną, innowacyjną konstrukcję ze sprawdzoną technologią. Dzięki sprawdzonej koncepcji modułowej są one również niezwykle uniwersalne. Układ napędowy, charakterystyka przyspieszenia i hamowania FLIRT-a, a także ergonomiczne właściwości jezdne, komfortowe wnętrze i modułowa budowa sprawiają, że FLIRT jest ekonomiczną odpowiedzią na rosnącą presję na rynku transportowym. FLIRT bazuje na wypróbowanych i przetestowanych modułach systemowych, dzięki czemu jest to ekonomiczna koncepcja pojazdu, który można zoptymalizować pod kątem potrzeb klienta. Jedną z głównych zalet tej koncepcji jest to, że każdy pociąg można dostosować do wymagań transportu regionalnego i międzymiastowego.

Oprócz modeli z napędem wyłącznie elektrycznym, spalinowym lub mieszanym, Stadler produkuje również pojazdy FLIRT z alternatywnymi napędami, takimi jak akumulatorowy i wodorowy. Stadler dostarcza 55 zasilanych bateryjnie pociągów FLIRT do Nahverkehrsverbund Schleswig-Holstein (NAH.SH) oraz 58 zasilanych bateryjnie pociągów FLIRT do DB Regio w Niemczech, a także opracował pierwszy zasilany wodorem pociąg FLIRT dla amerykańskiego San Bernardino County Transportation Authority (SBCTA). Stadler jest również światowym rekordzistą w najdłuższej podróży pociągiem zasilanym energią elektryczną w trybie bateryjnym.