Szwajcaria świętuje 175-lecie istnienia kolei szwajcarskich. Z tej okazji w dniu 11 czerwca 2022 r. firmy Stadler, SBB i Thurbo na terenie stacji St. Margrethen zorganizowały festyn pod hasłem "Transport publiczny bez granic - transport transgraniczny". Punkt kulminacyjnym obchodów rocznicowych stał się dzień otwarty (12.06. br.) w nowej fabryce Stadlera.
Kiedy 175 lat temu uruchomiono pierwszą szwajcarską linię kolejową, "Spanisch-Brötli-Bahn", łączącą Zurych z Baden ( od 1931 roku Baden-Baden), czas przejazdu uległ znacznemu skróceniu w porównaniu z "Bäderkutsche" (autokar uzdrowiskowy), z 3 godzin do 45 minut na trasie o długości 22,5 km. Położono kamień węgielny pod rozwój przemysłowy, technologiczny, przestrzenny i społeczny Szwajcarii.
Dziś transport publiczny oznacza dobrze skoordynowane połączenia kolejowe, autobusowe i tramwajowe, łodzie, kolejki linowe i górskie we wszystkich regionach Szwajcarii i cieszy się dużym poparciem wśród ludności i w polityce.
Festyny odbywały się w całej Szwajcarii Wschodniej
Z okazji 175-lecia Kolei Szwajcarskich uroczystości odbywały się nie tylko w St. Margrethen, ale w całej wschodniej Szwajcarii. W weekend 11 i 12 czerwca 2022 r. zwiedzający mieli okazję zajrzeć za kulisy transportu publicznegod w różnych kantonach Appenzell Ausserrhoden, Graubünden, Schwyz, St. Gallen i Thurgau. Przedsiębiorstwa transportowe ze wschodniej Szwajcarii pokazały, jak buduje się i konserwuje pociągi, jak wytwarza się energię elektryczną z alternatywnych, ekolegicznych źródeł. Zwiedzający mogli skorzystać z jubileuszowego biletu jednodniowego w niskiej cenie. Ten bilet kosztował tylko 17,50 CHF w 2 klasie (z kartą half-fare).
Stadler po raz pierwszy udostępnił zwiedzającym swój zakład w St. Margrethen
Stadler świętuje w tym roku jednocześnie 80-lecie istnienia i po raz pierwszy otwiera zwiedzającym drzwi swojego zakładu w St. Margrethen.
Centrum doskonałości w zakresie piętrowych zespołów trakcyjnych było już 2020 i jest nadal najnowocześniejszym zakładem produkcyjnym pojazdów szynowych w Europie. Po dwóch latach pandemii Stadler może teraz po raz pierwszy zaprezentować publicznie swoje najnowsze dzieło.
Oprócz zwiedzania fabryki można było zobaczyć także inne atrakcje. Zwiedzający mogli na przykład dowiedzieć się, w jaki sposób firma Stadler wykorzystuje "wirtualną rzeczywistość" przy budowie pociągów. A "Model Powerpack" pokazuje również, w jaki sposób firma Stadler opracowuje przyszłościowe, zrównoważone rozwiązania w zakresie mobilności z wykorzystaniem wodoru i akumulatorów. Po raz pierwszy zaprezentowany został także nowy piętrowy pociąg SBB Interregio, które Stadler produkuje w swoim zakładzie w St. Margrethen i które będą w eksploatacju od 2024 r. Dla najmłodszych gości - w celu uniknięcia zmęczenia długim spacerem - po terenie fabryki kursował tramwaj.
O Thurbo
Od grudnia 2002 r. kolej regionalna Thurbo łączy wschodnią Szwajcarię na gęsto rozgałęzionej trasie oraz, wspólnie z SBB, zapewnia połączenia ponadregionalne. Thurbo jest niezależnym i autonomicznym przedsiębiorstwem SBB z udziałem kantonu Thurgau. Doświadczenie i wiedza wszystkich trzech partnerów umożliwiają zaoferowanie klientom najlepszych możliwych warunków podróży.
O firmie Stadler
Firma Stadler buduje pociągi od 80 lat. Dostawca rozwiązań mobilnościowych w zakresie budowy pojazdów szynowych, obsługi i technologii sygnalizacji ma swoją siedzibę w Bussnang we wschodniej Szwajcarii. Ponad 13 000 zatrudnionych pracuje w kilku zakładach produkcyjnych i inżynieryjnych oraz w ponad 70 punktach serwisowych. Firma jest świadoma swojej społecznej odpowiedzialności za zrównoważoną mobilność i dlatego stawia na innowacyjne, zrównoważone i trwałe rozwiązania wysiokiej jakości.
Asortyment produktów w zakresie transportu liniowego i miejskiego obejmuje pociągi dużych prędkości, pociągi międzymiastowe, pociągi regionalne i podmiejskie, pociągi podziemne, tramwaje i kolejki. Firma Stadler produkuje również lokomotywy liniowe, lokomotywy manewrowe i wagony pasażerskie. Stadler jest wiodącym na świecie producentem kolejowych pojazdów szynowych.