175 lat kolei w Szwajcarii. Stadler otwiera drzwi najnowocześniejszej fabryki pojazdów szynowych.

175 lat kolei w Szwajcarii. Stadler otwiera drzwi najnowocześniejszej fabryki pojazdów szynowych.

12 czerwca 2022 | Źródło: Stadler / SBB / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Szwajcaria świętuje 175-lecie istnienia kolei szwajcarskich. Z tej okazji w dniu 11 czerwca 2022 r. firmy Stadler, SBB i Thurbo na terenie stacji St. Margrethen zorganizowały festyn pod hasłem "Transport publiczny bez granic - transport transgraniczny". Punkt kulminacyjnym obchodów rocznicowych stał się dzień otwarty (12.06. br.) w nowej fabryce Stadlera. 

 

Pojazd dla kolei zębatej Gornergrat Bahn. Fot. Jordan

 

Kiedy 175 lat temu uruchomiono pierwszą szwajcarską linię kolejową, "Spanisch-Brötli-Bahn", łączącą Zurych z Baden ( od 1931 roku Baden-Baden), czas przejazdu uległ znacznemu skróceniu w porównaniu z "Bäderkutsche" (autokar uzdrowiskowy), z 3 godzin do 45 minut na trasie o długości 22,5 km. Położono kamień węgielny pod rozwój przemysłowy, technologiczny, przestrzenny i społeczny Szwajcarii.

 

Prezentacja taboru na stacji St. Margrethen. Fot. Jordan

 

Dziś transport publiczny oznacza dobrze skoordynowane połączenia kolejowe, autobusowe i tramwajowe, łodzie, kolejki linowe i górskie we wszystkich regionach Szwajcarii i cieszy się dużym poparciem wśród ludności i w polityce.

 

Prezentacja taboru na stacji St. Margrethen. Fot. Jordan

 

Festyny odbywały się w całej Szwajcarii Wschodniej 

Z okazji 175-lecia Kolei Szwajcarskich uroczystości odbywały się nie tylko w St. Margrethen, ale w całej wschodniej Szwajcarii. W weekend 11 i 12 czerwca 2022 r. zwiedzający mieli okazję zajrzeć za kulisy transportu publicznegod w różnych kantonach Appenzell Ausserrhoden, Graubünden, Schwyz, St. Gallen i Thurgau. Przedsiębiorstwa transportowe ze wschodniej Szwajcarii pokazały, jak buduje się i konserwuje pociągi, jak wytwarza się energię elektryczną z alternatywnych, ekolegicznych źródeł. Zwiedzający mogli skorzystać z jubileuszowego biletu jednodniowego w niskiej cenie. Ten bilet kosztował tylko 17,50 CHF w 2 klasie (z kartą half-fare). 

 

Zakład w St. Margrethen. Fot. Stadler

 

Zakład w St. Margrethen. Fot. Jordan

 

Zakład w St. Margrethen. Fot. Jordan

 

Stadler po raz pierwszy udostępnił zwiedzającym swój zakład w St. Margrethen

Stadler świętuje w tym roku jednocześnie 80-lecie istnienia i po raz pierwszy otwiera zwiedzającym drzwi swojego zakładu w St. Margrethen.
Centrum doskonałości w zakresie piętrowych zespołów trakcyjnych było już 2020 i jest nadal najnowocześniejszym zakładem produkcyjnym pojazdów szynowych w Europie. Po dwóch latach pandemii Stadler może teraz po raz pierwszy zaprezentować publicznie swoje najnowsze dzieło.
Oprócz zwiedzania fabryki można było zobaczyć także inne atrakcje. Zwiedzający mogli na przykład dowiedzieć się, w jaki sposób firma Stadler wykorzystuje "wirtualną rzeczywistość" przy budowie pociągów. A "Model Powerpack" pokazuje również, w jaki sposób firma Stadler opracowuje przyszłościowe, zrównoważone rozwiązania w zakresie mobilności z wykorzystaniem wodoru i akumulatorów. Po raz pierwszy zaprezentowany został także nowy piętrowy pociąg SBB Interregio, które Stadler produkuje w swoim zakładzie w St. Margrethen i które będą w eksploatacju od 2024 r. Dla najmłodszych gości - w celu uniknięcia zmęczenia długim spacerem - po terenie fabryki  kursował tramwaj.

 

Nowy piętrowy pociąg SBB Interregio. Fot. Jordan

 

Nowy piętrowy pociąg SBB Interregio. Fot. Jordan

 

Nowy piętrowy pociąg SBB Interregio. Fot. Jordan

 

O Thurbo 

Od grudnia 2002 r. kolej regionalna Thurbo łączy wschodnią Szwajcarię na gęsto rozgałęzionej trasie oraz, wspólnie z SBB, zapewnia połączenia ponadregionalne. Thurbo jest niezależnym i autonomicznym przedsiębiorstwem SBB z udziałem kantonu Thurgau. Doświadczenie i wiedza wszystkich trzech partnerów umożliwiają zaoferowanie klientom najlepszych możliwych warunków podróży.

Wagon dla Metra w Glasgow. Fot. Jordan

 

Wnętrze wagonu dla Metra w Glasgow. Fot. Jordan

 

O firmie Stadler 

Firma Stadler buduje pociągi od 80 lat. Dostawca rozwiązań mobilnościowych w zakresie budowy pojazdów szynowych, obsługi i technologii sygnalizacji ma swoją siedzibę w Bussnang we wschodniej Szwajcarii. Ponad 13 000 zatrudnionych pracuje w kilku zakładach produkcyjnych i inżynieryjnych oraz w ponad 70 punktach serwisowych. Firma jest świadoma swojej społecznej odpowiedzialności za zrównoważoną mobilność i dlatego stawia na innowacyjne, zrównoważone i trwałe rozwiązania wysiokiej jakości.
Asortyment produktów w zakresie transportu liniowego i miejskiego obejmuje pociągi dużych prędkości, pociągi międzymiastowe, pociągi regionalne i podmiejskie, pociągi podziemne, tramwaje i kolejki. Firma Stadler produkuje również lokomotywy liniowe, lokomotywy manewrowe i wagony pasażerskie. Stadler jest wiodącym na świecie producentem kolejowych pojazdów szynowych.

 

Pojazd dla kolei zębatej Gornergrat Bahn. Fot. Jordan

 

Pojazd dla kolei zębatej Gornergrat Bahn. Fot. Jordan

 

Pojazd dla kolei zębatej Gornergrat Bahn. Fot. Jordan