Najnowszy TGV ma dotrzeć do Czech. VUZ negocjuje przeprowadzenie testów na torze w Velimie.

Najnowszy TGV ma dotrzeć do Czech. VUZ negocjuje przeprowadzenie testów na torze w Velimie.

13 czerwca 2022 | Źródło: zdopravy.cz / Alstom / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Po niedawnej wizycie historycznego już, 42-letniego pojazdu TGV PSE,  jeszcze w tym roku w Czechach powinien pojawić się kolejny, tym razem najnowszy egzemplarz szybkiego TGV. Instytut Badawczy Kolei (VUZ) prowadzi rozmowy z firmą Alstom na temat przetestowania nowego pociągu na torze w Cerhenicach (Velim).

 

Wagon napędowy nowego pociągu dużych prędkości TGV. Fot: Alstom

 

Ma to być pojazd czwartej generacji szybkich pociągów TGV o nazwie Avelia Horizon. W ostatnich dniach w mediach społecznościowych pojawiły się zdjęcia gotowego zestawu, który jest budowany w zakładach Alstom w Belfort we Francji.

"Mogę potwierdzić, że prowadzimy negocjacje z firmą Alstom, których przedmiotem jest testowanie jednostki TGV w Centrum Testowym Velim" - powiedział Martin Bělčík, Prezes Zarządu VUZ. Powinny one dotyczyć głównie testów podwozia i właściwości jezdnych. Pociągi na torze mogą poruszać się z prędkością 230 km/h. Data nie jest jeszcze znana.  Tor nie jest otwarty dla publiczności, ale fani kolei często "czają się" na nowe pojazdy na jego trasie.

Alstom testował już w przeszłości swoje szybkie pociągi w Velimie, na przykład w 2008 r. pojazdy AGV dla włoskiego przewoźnika Italo.

Pociąg Avelia Horizon spełnia ambitne założe­nia w zakresie konkurencyjności sektora kolejowego oraz zyskowności: koszty utrzymania będą o ponad 30 proc. niższe, a dzięki aerodynamicznej konstrukcji i bardziej wydajnemu napędowi trakcyjnemu, Avelia Horizon będzie zużywać o 20 proc. mniej energii niż poprzednia generacja. W swojej lidze pociąg ten charakteryzuje się też najniższym na rynku kosztem w przeliczeniu na jedno miejsce siedzące.

Specjaliści w Alstom starali się podkreślić w projekcie poczucie nostalgii, nawiązując do pierwszych pociągów dużych prędkości. Chcąc oddać istotę jazdy tym rodzajem pociągów, zastosowano panoramiczne szyby przednie. W tym celu projektanci stworzyli bądź udoskonalili szereg unikatowych elementów. Wprowadzono poprawki w zakresie aerodynamiki z przodu pociągu, aby wzmocnić poczucie prędkości. Połączono również ściśle przednią szybę i okna boczne, żeby podkreślić elegancki, aerodynamiczny charakter Avelia Horizon. Z kolei, powiększenie podłużnej płaszczyzny reflektorów sprawiło wrażenie dynamicznego przyspieszenia i wysokiej prędkości.

 

Pociąg dużej prędkości  Avelia Horizon. Wizualizacja: Asltom.

 

Dużo uwagi poświęcono wygodzie pasażerów. Powiększono wszystkie okna, by zapewnić jeszcze bliższy kontakt z krajobrazem zewnętrznym. Wybór gładkich kształtów i aksamitnych materiałów, z których wykonano elementy wyposażenia wnętrza, ma na celu stworzenie atmosfery, gwarantującej pasażerom poczucie komfortu i bezpieczeństwa. Alstom ściśle współpracuje z Francuskim Stowarzyszeniem Osób Niepełnosprawnych, aby jak najlepiej przystosować jednostkę, na przykład dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.

Według Alstom, będzie można elastycznie zmieniać liczbę wagonów w zależności od zapotrzebowania, a także bardzo szybko przekształcić wagon pierwszej klasy w wagon drugiej klasy. W jednym dwupoziomowym składzie Avelia Horizon podróżować może 740 pasażerów. Maksymalna prędkość eksploatacyjna pociągu wynosi 350 km/h.

Nowa generacja TGV ma wejść do eksploatacji w 2024 r., w roku Igrzysk Olimpijskich w Paryżu. Koleje francuskie zamówiły w sumie 100 takich pociągów. Wartość kontraktu wynosi 2,5 mld EUR, a z opcją na serwis - 2,7 mld EUR.