Siedem nowych pociągów Stadlera dla Mont-Blanc Express

Siedem nowych pociągów Stadlera dla Mont-Blanc Express

17 czerwca 2022 | Źródło: www.bahnonline.ch / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Regionalne Przedsiębiorstwo Transportowe - Transports de Martigny et Régions (TMR) oraz francuskie państwowe przedsiębiorstwo kolejowe Société nationale des chemins de fer français (SNCF) podpisały umowę z firmą Stadler na zakup nowych pojazdów szynowych dla linii Mont-Blanc Express. Nowe pociągi są bardziej komfortowe i wydajne w eksploatacji oraz gwarantują dostępność dla pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej. Po stronie szwajcarskiej zamawiającymi nowe pojazdy, który mają zostać włączone do eksploatacji w 2026 roku, są rząd federalny i kanton.

Wizualizacja przedstawia przyszły model Beh 4/8 (Z890) dla TMR/SNCF firmy Stadler. / Źródło: Kanton Valais

Pociągi kursujące obecnie na linii Mont-Blanc Express nie spełniają już wymogów federalnej ustawy o równości osób niepełnosprawnych (BehiG) i generują nadmierne koszty utrzymania. Ustalenie to doprowadziło do zawarcia umowy pomiędzy dwoma operatorami linii - TMR i SCNF-Voyageurs - na wspólny zakup siedmiu zespołów trakcyjnych, które mają mieszany napęd tradycyjny i zębaty.

Wybór pociągów spełnia liczne kryteria ustalone zarówno przez stronę szwajcarską, jak i francuską. Celem było pozyskanie pojazdów kolejowych, który mogłby być eksploatowane na całej linii, a jednocześnie spełniałyby najwyższe wymagania w zakresie ochrony środowiska. Wybór padł na pojazd szynowy Beh 4/8 (Z890) z różnymi funkcjami kontroli zużycia energii, który spełnia wymagania BehiG. Każdy z nowych pociągów może pomieścić 230 pasażerów. Nowe jednostki mogą również pracować w trakcji podwójnej, zwłaszcza na odcinku z kołami zębatymi, co znacznie zwiększa wydajność pracy.

Całkowity koszt siedmiu nowych pociągów wynosi 76 mln franków szwajcarskich. Udział Szwajcarskiego Przedsiębiorstwa Transportowego w kosztach wynosi 43,4 mln franków szwajcarskich. Kanton i rząd federalny, jako instytucje zamawiające pokrywają pozostałą część kosztów. Część francuska jest finansowana przez region Auvergne Rhône Alpes. Nowe pociągi mają zostać dostarczone w okresie od września 2024 r. do lipca 2025 r. Powinny one zostać oddane do użytku na całej linii do końca 2025 r. 

Odnowa taboru jest częścią strategii mobilności kantonu oraz planu TMR, który zakłada dostosowanie całej infrastruktury linii Mont-Blanc Express do najnowszych standardów do roku 2029.

Licząca 55 kilometrów linia Mont-Blanc Express od ponad wieku łączy Francję i Szwajcarię. Każdego dnia między Martigny a St-Gervais kursuje 15 pociągów.