Szwedzki rząd podjął decyzję o nowym narodowym planie infrastruktury transportowej. Łącznie 881 miliardów SEK zostanie rozdzielonych na historyczne inwestycje, aby zwiększyć tempo rozwoju
- Teraz rząd dokonuje największej inwestycji infrastrukturalnej w historii. Więcej osób będzie mogło dojeżdżać do pracy pociągiem, bezpiecznie podróżować po drogach i wysyłać towary drogą morską. Restrukturyzujemy system transportowy i forsujemy zieloną rewolucję przemysłową inwestycjami na terenie całego kraju - mówi minister infrastruktury Tomas Eneroth.
Historyczne inwestycje w wysokości 881 miliardów SEK.
W sumie plan obejmuje 881 mld SEK. Ramy finansowe obejmują 799 mld SEK. Ponadto 82 miliardy zostaną dodane z podatku zatorowego, opłat drogowych i dofinansowania. 799 miliardów będzie rozdzielonych w następujący sposób:
- 165 mld SEK na eksploatację i utrzymanie kolei państwowych,
- 197 mld SEK na eksploatację i utrzymanie dróg krajowych i
- 437 mld SEK na rozwój systemu transportowego.
Szwecja jest liderem walki ze zmianami klimatycznymi dzięki dużym ekologicznym inwestycjom i jasnemu kierunkowi politycznemu. Szwecja musi wziąć na siebie część odpowiedzialności za redukcję emisji, ale także pokazać światu zewnętrznemu, jak szybciej projekty przeciwadziałające zmianom klimatycznym tworzą nowe miejsca pracy i możliwości eksportowe.
Krajowy plan zawiera kompleksowe środki utrzymania i rozwoju szwedzkiej infrastruktury transportowej. Plan przyczyni się do zwiększenia dostępności, rozszerzenia regionów rynku pracy, rozwoju regionalnego, zwiększenia spójności w kraju, poprawy konkurencyjności i osiągnięcia celów klimatycznych.
- Dokonujemy ogromnych inwestycji w koleje na terenie całego kraju. Wzmacniamy sieć drogową, nie tylko na obszarach wiejskich. Niemal potroiliśmy nasze inwestycje w żeglugę. Plan infrastruktury zapewni miejsca pracy, nowe mieszkania i bardziej przyjazny dla klimatu system transportu, mówi Tomas Eneroth.
W przypadku kolei jednym z największych wydarzeń będzie wydłużenie korytarza na wschodnim wybrzeżu między Uppsalą a Sztokholmem do czterech torów oraz zwiększenie przepustowości odcinka Gävle - Kringlan.