Škoda Transportation wysyła na ciężarówkach, w częściach do montażu pierwszy pociąg na Łotwę.

Škoda Transportation wysyła na ciężarówkach, w częściach do montażu pierwszy pociąg na Łotwę.

22 czerwca 2022 | Źródło: zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Ze względu na różną szerokość toru i sytuację w Europie Wschodniej pociągi są transportowane drogą lądową, a ich wyjazd z fabryki w Ostrawie był możliwy po rozbiórce  budynku portierni przy bramie wjazdowej.

 

Pojazd na ciężarówce opuszcza halę. Fot. Škoda Transportation

 

Škoda Transportation rozpoczęła w tym tygodniu transport pierwszej jednostki elektrycznej RegioPanter na Łotwę. Tamtejsze koleje państwowe zamówiły u czeskiego producenta łącznie 32 czterowagonowe zestawy. Pociąg jest przewożony w stanie zdemontowanym na ciężarówkach, które opuściły zakłady w Pilźnie i Ostrawie. 

Jeden konwój przewozi szerokotorowe podwozia z Pilzna, drugi konwój przewozi elementy dachu z Ostrawy, a trzeci konwój przewozi dwa nadwozia. Pozostałe dwa wagony pojadą na Łotwę w przyszłym tygodniu.

Załadunek nadwozia wagonu na ciężarówkę. Fot. Škoda Transportation

 

Załadunek nadwozia wagonu na ciężarówkę. Fot. Škoda Transportation

 

"Ze względu na obecną sytuację w Europie musieliśmy zmienić nasze pierwotne plany dotyczące przeniesienia pociągów. Wszystkie pociągi i niezbędne części zostaną dostarczone na Łotwę wyłącznie transportem drogowym. Współpracujemy z partnerem z Łotwy, który pomoże nam w końcowym montażu pociągów na Łotwie. Zamontujemy pociąg na podwoziu szerokotorowym, zainstalujemy urządzenia elektryczne na dachu i wykonamy wszystkie niezbędne prace, aby rozpocząć testy pociągu" - powiedział dyrektor naczelny Škoda Vagonka Martin Bednarz.

Łotewskie Koleje Państwowe (Pasažieru vilciens) planują rozpocząć w sierpniu testy nowych pociągów na łotewskich torach.

 

Fot. Škoda Transportation

 

Fot. Škoda Transportation

 

Škoda wyprodukuje łącznie 32 zespoły trakcyjne dla kolei łotewskich, a cena kontraktu wynosi około 6 miliardów koron (około 243 mln euro). Cena obejmuje również konserwację, części zamienne i szkolenia. Jak podają Koleje Łotewskie, pierwsze z nich odbyło się już w pierwszej połowie czerwca w Pilźnie, gdzie pracownicy łotewskiego przewoźnika (głównie maszyniści) zapoznali się z nową jednostką.

Nowe jednostki elektryczne są przeznaczone do pracy na liniach o szerokości toru 1 520 mm i zasilaniu 3 kV z możliwością zmiany w przyszłości na 25 kV. Pojazdy muszą być odporne na warunki klimatyczne od -40 °C do +40 °C. Pojazdy mogą pomieścić do 400 pasażerów siedzących i do 450 stojących. Prędkość maksymalna wynosi 160 km/h.