Wagony do przewozu rowerów Kolei Dolnośląskich już prawie gotowe.

Wagony do przewozu rowerów Kolei Dolnośląskich już prawie gotowe.

22 czerwca 2022 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Koleje Dolnośląskie, jako pierwszy przewoźnik w Polsce, wprowadza do swojej floty wagony towarowe przystosowane do przewozu rowerów. Pierwszy skład na początku lipca wyjedzie na trasę z Wrocławia, przez Sobótkę do Świdnicy. Kurier Kolejowy prezentuje na zdjęciach Bartosza Jungiewicza wagony będące na ostatnim etapie prac remontowo - adaptacyjnych.

Fot. Bartosz Jungiewicz

 

W sezonie letnim Koleje Dolnośląskie będą wykorzystywać wagony pilotażowo na jednej trasie - z Wrocławia, przez Sobótkę do Świdnicy. Opłaty za przewóz roweru są zbieżne z obecnym cennikiem, niezależnie od liczby stacji, na których przewożony jest rower.

 

Prace adaptacyjne przy wagonie rowerowym Kolei Dolnośląskich. Fot. Bartosz Junglewicz

 

Dla utrzymania rozkładowych godzin odjazdu załadunek roweru do wagonu będzie odbywał się na wyznaczonych stacjach z pomocą drużyn konduktorskich. Do obsługi połączeń z Wrocławia do Świdnicy w ramach pilotażu przewoźnik przeznaczy dwa specjalnie przygotowane wagony. Ich remontem z poziomu P5 i adaptacją do nowej funkcji zajmuje się firma Sarkom z podwrocławskiej Oleśnicy. Projekt uchwytów i ich montaż w wagonach wykonała firma Georg-Dach z Krotoszyc. Łącznie Koleje Dolnośląskie planują wyremontować i wprowadzić do ruchu pięć takich wagonów.

 

Wagon rowerowy ÖBB - pierwowzór wagonu KD. Fot. Bartosz Junglewicz

 

Wnętrze wagonu rowerowego ÖBB. Fot. Bartosz Junglewicz

 

Każdy z pięciu wagonów ma powierzchnię 33 m2 i po przystosowaniu go do nowych potrzeb może pomieścić 38 rowerów w uchwytach. Jest jednak wyposażany w pasy, które stworzą możliwość wstawienia dodatkowych rowerów. Adaptacja wagonów do nowych  zadań odbyła sie w oparciu o doświadczenia Kolei Austriackich (ÖBB). Pracownicy Kolei Dolnośląskich w czasie roboczej wizyty w Austrii oglądali wagony rowerowe ÖBB, które później stały się wzorem, w oparciu o który zaprojektowali funkcjonalność własnych. 

Bartosz Junglewicz, Dyrektor Handlowy Kolei Dolnośląskich tak charakteryzuje wnętrze wagonu - "wyposażenie jest możliwie uniwersalne, uchwyt dociska siodełko do ziemii. Nie dotykamy kierownicy. Koła są stabilizowane w rowkach z desek. Rowki mają dodatkowe frezy, tak by mogły pomieścić rozmiary kół pow. 2,5 cala."

 

Prace adaptacyjne wnętrza wagonu rowerowego Kolei Dolnośląskich. Fot. Bartosz Junglewicz

 

Prace adaptacyjne wnętrza wagonu rowerowego Kolei Dolnośląskich. Fot. Bartosz Junglewicz

 

Prace adaptacyjne wnętrza wagonu rowerowego Kolei Dolnośląskich. Fot. Bartosz Junglewicz

 

Pomysł wprowadzenia wagonów rowerowych w taborze Kolei Dolnośląskich pozytywnie zaopiniował Urząd Transportu Kolejowego. Nowe składy będą obsługiwane przez wzmocnione kadrowo drużyny konduktorskie, które będą koordynować załadunek rowerów do nowych wagonów.