W Finlandii pomyślnie przeprowadzono testy pociągu autonomicznego

W Finlandii pomyślnie przeprowadzono testy pociągu autonomicznego

27 czerwca 2022 | Źródło: Proxion / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W ramach projektu rozwoju pociągów autonomicznych wykonano ważny krok, przeprowadzając z powodzeniem testy terenowe w Finlandii.  Projekt jest prowadzony przez prywatną firmę Proxion, eksperta w dziedzinie kolejnictwa.  Lokomotywa poziomu GoA4 wykonywała misje na prywatnym torze.

 

Fot. Proxion

 

W ramach projektu rozpoczętego w Finlandii latem 2021 r., mającego na celu opracowanie bezzałogowego pociągu towarowego, rozpoczęto testy dwuosiowej lokomotywy przygotowanej do eksploatacji z poziomem automatyzacji GoA4. 

Testy terenowe przeprowadzono na stacji kolejowej Voikkaa Business Area przy użyciu zmodyfikowanej lokomotywy Otso 4. Oprócz jednostki testowej, Steelwheel jest odpowiedzialny za projekt koncepcyjny autonomicznej lokomotywy z napędem akumulatorowym.

-Testy terenowe, które zostały tu przeprowadzone, dowiodły, że obecny tabor może być przystosowany do jazdy autonomicznej, mówi Kimmo Hämäläinen, dyrektor generalny Steelwheel. Nasza zrównoważona lokomotywa z napędem akumulatorowym będzie przyszłością transportu przemysłowego.

Firma VTT opracowała bezzałogowy system sterowania lokomotywą, firma Electric Power Finland system sterowania wyznaczaniem trasy z lokomotywy za pomocą sieci radiowej 5G, a także narzędzie zapewnienia bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych monitorowanych przy pomocy radaru. Firma Proxion, która jest koordynatorem projektu, odpowiada za stworzenie systemu sterowania ruchem z wykorzystaniem lokomotyw bezzałogowych, a także jest zaangażowana w rozwój komponentów oprogramowania systemu sterowania i bezpieczeństwa. 

Firma Proxion, która jest koordynatorem projektu, odpowiada za opracowanie dyspozytorskiego systemu zarządzania przewozami z wykorzystaniem lokomotyw bezzałogowych, a także jest zaangażowana w rozwój komponentów oprogramowania systemu sterowania i bezpieczeństwa ruchu. 

 

Testy pociągu autonomicznego w Finlandii. Fot. Proxion

 

Projekt ma na celu zorganizowanie bezzałogowego transportu towarowego na bocznicach przemysłowych. Przewiduje on wprowadzenie bezzałogowego sterowania na bazie Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS), ale specyfikacji ETCS wspierającej poziom automatyzacji GoA4 można się spodziewać dopiero w połowie około 2025 roku.

Business Finland sfinansował zarówno fazę koncepcyjną w latach 2019-2020, jak i fazę badawczo-rozwojową w latach 2021-22.

- Chcemy brać udział w finansowaniu takich projektów zorientowanych na eksport i tworzenie nowych firm - mówi Tom Warras z Business Finland. Aby przejść do następnej fazy projektu, zapraszam do współpracy jeszcze szersze grono partnerów, na przykład z branży przemysłowej i operacyjnej. Razem możemy przyczynić się do nowego sukcesu fińskiego przemysłu eksportowego.