Podczas dzisiejszego (29.06.2022 r.) spotkania Kolei Retyckich (RhB) z mediami w Landquart, dyrektor RhB Renato Fasciati ogłosił szczegóły dotyczące próby pobicia rekordu świata. Najdłuższy na świecie pociąg pasażerski składający się z 25 zespołów trakcyjnych Capricorn (Koziorożec) ma przejechać linią Albula pod koniec października. Próba pobicia rekordu świata jest wspierana przez firmy ze Szwajcarii i Niemiec, wszystkich wiodących partnerów w dziedzinie technologii, przemysłu, usług, turystyki i mediów.
Próba bicia rekordu świata
W ramach obchodów 175-lecia Kolei Szwajcarskich, w sobotę 29 października 2022 roku RhB podejmie oficjalną próbę uruchomienia najdłuższego na świecie pociągu pasażerskiego. Pociąg ze 100 wagonami o długości 1910 metrów będzie kursował na wpisanej na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO linii Albula/Bernina z miejscowości Preda do Bergün i dalej przez wiadukt Landwasser. Podobnie jak wszystkie usługi pasażerskie RhB, pociąg będzie zasilany zrównoważoną energią pochodzącą w 100% z elektrowni wodnych Graubünden.
Najdłuższy na świecie pociąg pasażerski będzie składał się z 25 pociągów typu "Capricorn" (Koziorożec). Zostaną one zakupione przez RhB do 2024 r. w ramach największego w historii zakupu taboru kolejowego i zapewnią kolei w Graubünden istotny impuls modernizacyjny. Próba pobicia rekordu - o ile się powiedzie - zostanie wpisana do Księgi Rekordów Guinnessa.
W próbie pobicia rekordu świata bierze udział 15 renomowanych partnerów. Stanowią one podstawę pionierskiego i innowacyjnego ducha, który od zawsze charakteryzował Szwajcarię jako cel podróży i podróży kolejowych. Próba pobicia rekordu świata nie byłaby możliwa bez wsparcia finansowego i technologicznego ze strony partnerów, które wyniosło około miliona franków szwajcarskich. Partnerem prezentującym jest firma Stadler, która produkuje również zespoły trakcyjne Capricorn.

Dr Ansgar Brockmeyer, zastępca dyrektora generalnego Grupy Stadler, powiedział na spotkaniu z mediami: "Koleje Retyckie i Stadler ściśle współpracują od 1963 roku. Jesteśmy dumni, że możemy wesprzeć RhB naszymi wytrzymałymi i wysokiej jakości pociągami oraz naszym know-how w tej próbie bicia rekordu świata".
Pozostałe usługi inżynieryjne są świadczone przez ABB i Sersa jako spółki wchodzące w skład Rhomberg Sersa Rail Group. ABB oznacza efektywność energetyczną, a Sersa - budowę i utrzymanie infrastruktury kolejowej. Partnerów Głównych uzupełnia firma Märklin jako specjalista w dziedzinie modeli kolejowych. Ponadto inni partnerzy krajowi i regionalni wspierają próbę pobicia rekordu świata.
W dniu próby pobicia rekordu świata, w sobotę 29 października 2022 r., w Bergün zostanie zorganizowany festyn. Można tam będzie dojechać tylko pociągiem, a liczba gości jest ograniczona do 3000. Osoby podróżujące wcześnie rano mogą z różnych punktów widokowych śledzić przebieg próby bicia rekordu świata na torze. Próba bicia rekordu świata będzie transmitowana na terenie festiwalu, w telewizji Blick TV oraz na żywo. Nie zabraknie również programu towarzyszącego z wioską kolejową, muzyką rozrywkową, komedią i gastronomią.

Przedsprzedaż biletów rozpocznie się 2 sierpnia 2022 r. Podczas spotkania z mediami dyrektor RhB zaprezentował również nowo zaprojektowaną lokomotywę 644, która w sobotę 29 października 2022 r. będzie reklamować rekord świata na torach Graubünden.
Dyrektor RhB Renato Fasciati: "Szwajcaria jest krajem kolejowym jak żaden inny. W tym roku obchodzimy 175-lecie istnienia kolei szwajcarskich. Dzięki tej próbie bicia rekordu świata RhB i jego partnerzy chcą wnieść swój wkład i dokonać pionierskiego, niespotykanego dotąd wyczynu. Ponadto chcemy, aby to wydarzenie przyciągnęło uwagę nie tylko naszą, ale także Graubünden i Szwajcarii, a tym samym przyczyniło się do rozwoju turystyki."