Minister transportu Czech przygotowuje nowe zasady premiowania szefów Zarządu kolei

Minister transportu Czech przygotowuje nowe zasady premiowania szefów Zarządu kolei

06 lipca 2022 | Źródło: zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Jak informuje portal zdopravy.cz od kilku lat w ścisłym kierownictwie Správy železnic ( Zarząd kolei - czeski zarządca infrastruktury) obowiązuje zasada wprost proporcjonalności: im więcej pieniędzy wydasz i im więcej projektów przygotujesz, tym większą dostaniesz premię. Według nowych założeń teraz nagrody będą uwzględniały niezawodność transportu lub ilość przewożonych towarów.

 

Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

 

Tegoroczne premie będą ostatnimi wypłacanymi na dotychczasowych zasadach. Minister transportu Martin Kupka zwróci się do Zarządu Kolei o ustalenie nowego systemu wynagrodzeń i KPI (Key Performance Indicators).

"Nowy zarząd ponownie oceni priorytety i oczywiście odzwierciedli je w KPI. Głównym kryterium oceny będzie nie tylko kwota zainwestowanych pieniędzy, ale niezawodność sieci i jej zarządzania. Jednym ze wskaźników będzie opóźnienie pociągów i ilość przewiezionej masy transportowej - powiedział Kupka portalowi Zdopravy.cz.

W ostatnim roku Zarząd kolei borykał się z częstymi zakłóceniami w świadczeniu usług z powodu zbiegu zamknięć na ważnych trasach. "Rozwiązuję sprawy wyłączeń i jednoczesnych zamknięć. Zależy mi na dokładnej analizie i porównaniu z zagranicą. Już teraz zmienia się sposób informowania pasażerów o zamknięciach - powiedział Kupka. Nie zawsze jednak dochodzi do poprawy sytuacji, na przykład podczas niedzielnego ograniczenia ruchu w pobliżu Brandýsa nad Orlicą Zarząd kolei w ogóle nie poinformował o problemie i zaoferował jedynie możliwość przeprowadzenia konkursu na upominki na portalach społecznościowych".

Z powodu złej koordynacji zamknięć powstało stowarzyszenie przewoźników pasażerskich SVOD Bohemia. "Zarządca infrastruktury nie słucha wystarczająco naszych potrzeb, nie reprezentuje naszych celów" - mówił Jiří Schmidt z RegioJet, gdy organizacja powstawała. Pasażerowie w większości nie zdają sobie sprawy, że za znaczną część opóźnień odpowiada Zarząd kolei, a swoją złość przenoszą jedynie na przewoźników.

Kluczowe wskaźniki efektywności związane z wynagrodzeniem prezesa zarządu SŽ na 2022 r. 

  1. Obszar gospodarczy: Wynik operacyjny. Osiągnięcie planowanego wyniku operacyjnego, w tym zapewnienie wykorzystania wszystkich zasobów na poziomie minimum 98% zatwierdzonego budżetu SFDI. Waga: 20%.
  2. Teren inwestycji: budynki dworca pasażerskiego. Rozpoczęcie przygotowania 15 projektów inwestycyjnych dotyczących budowy dworców pasażerskich (zmieniono na 10). Współczynnik korygujący: 15 %.
  3. Obszar inwestycji: przygotowanie budowy VRT. Ogłoszenie dwóch nowych przetargów publicznych na przygotowanie dokumentacji do decyzji o warunkach zabudowy dla odcinka VRT. Współczynnik korygujący: 20 %.
  4. Obszar organizacyjny: Zmiana sposobu przetwarzania zleceń na zgłaszanie pociągów. Rozpoczęcie przygotowań do zmiany w przetwarzaniu rozkazów sterowania pociągiem, w tym pilotażowy przejazd próbny. Współczynnik korygujący: 15 %.
  5. Obszar organizacyjny: Restrukturyzacja i racjonalizacja działań, zwiększenie efektywności pracy. Zmniejszenie liczby pracowników w Dyrekcji Generalnej o co najmniej 10 %. Współczynnik korygujący: 15 %.
  6. Komunikacja: Zwiększenie komunikacji i świadomości społecznej w zakresie budowy podczas przygotowania i realizacji głównych prac. Realizacja co najmniej jednej prezentacji ważniejszych prac w każdym regionie kraju oraz pozyskanie mobilnego kontenera prezentacyjnego wraz z materiałami i obsługą imprez.