Jak informuje portal zdopravy.cz od kilku lat w ścisłym kierownictwie Správy železnic ( Zarząd kolei - czeski zarządca infrastruktury) obowiązuje zasada wprost proporcjonalności: im więcej pieniędzy wydasz i im więcej projektów przygotujesz, tym większą dostaniesz premię. Według nowych założeń teraz nagrody będą uwzględniały niezawodność transportu lub ilość przewożonych towarów.
Tegoroczne premie będą ostatnimi wypłacanymi na dotychczasowych zasadach. Minister transportu Martin Kupka zwróci się do Zarządu Kolei o ustalenie nowego systemu wynagrodzeń i KPI (Key Performance Indicators).
"Nowy zarząd ponownie oceni priorytety i oczywiście odzwierciedli je w KPI. Głównym kryterium oceny będzie nie tylko kwota zainwestowanych pieniędzy, ale niezawodność sieci i jej zarządzania. Jednym ze wskaźników będzie opóźnienie pociągów i ilość przewiezionej masy transportowej - powiedział Kupka portalowi Zdopravy.cz.
W ostatnim roku Zarząd kolei borykał się z częstymi zakłóceniami w świadczeniu usług z powodu zbiegu zamknięć na ważnych trasach. "Rozwiązuję sprawy wyłączeń i jednoczesnych zamknięć. Zależy mi na dokładnej analizie i porównaniu z zagranicą. Już teraz zmienia się sposób informowania pasażerów o zamknięciach - powiedział Kupka. Nie zawsze jednak dochodzi do poprawy sytuacji, na przykład podczas niedzielnego ograniczenia ruchu w pobliżu Brandýsa nad Orlicą Zarząd kolei w ogóle nie poinformował o problemie i zaoferował jedynie możliwość przeprowadzenia konkursu na upominki na portalach społecznościowych".
Z powodu złej koordynacji zamknięć powstało stowarzyszenie przewoźników pasażerskich SVOD Bohemia. "Zarządca infrastruktury nie słucha wystarczająco naszych potrzeb, nie reprezentuje naszych celów" - mówił Jiří Schmidt z RegioJet, gdy organizacja powstawała. Pasażerowie w większości nie zdają sobie sprawy, że za znaczną część opóźnień odpowiada Zarząd kolei, a swoją złość przenoszą jedynie na przewoźników.
Kluczowe wskaźniki efektywności związane z wynagrodzeniem prezesa zarządu SŽ na 2022 r.
- Obszar gospodarczy: Wynik operacyjny. Osiągnięcie planowanego wyniku operacyjnego, w tym zapewnienie wykorzystania wszystkich zasobów na poziomie minimum 98% zatwierdzonego budżetu SFDI. Waga: 20%.
- Teren inwestycji: budynki dworca pasażerskiego. Rozpoczęcie przygotowania 15 projektów inwestycyjnych dotyczących budowy dworców pasażerskich (zmieniono na 10). Współczynnik korygujący: 15 %.
- Obszar inwestycji: przygotowanie budowy VRT. Ogłoszenie dwóch nowych przetargów publicznych na przygotowanie dokumentacji do decyzji o warunkach zabudowy dla odcinka VRT. Współczynnik korygujący: 20 %.
- Obszar organizacyjny: Zmiana sposobu przetwarzania zleceń na zgłaszanie pociągów. Rozpoczęcie przygotowań do zmiany w przetwarzaniu rozkazów sterowania pociągiem, w tym pilotażowy przejazd próbny. Współczynnik korygujący: 15 %.
- Obszar organizacyjny: Restrukturyzacja i racjonalizacja działań, zwiększenie efektywności pracy. Zmniejszenie liczby pracowników w Dyrekcji Generalnej o co najmniej 10 %. Współczynnik korygujący: 15 %.
- Komunikacja: Zwiększenie komunikacji i świadomości społecznej w zakresie budowy podczas przygotowania i realizacji głównych prac. Realizacja co najmniej jednej prezentacji ważniejszych prac w każdym regionie kraju oraz pozyskanie mobilnego kontenera prezentacyjnego wraz z materiałami i obsługą imprez.