Spółka Serwis Pojazdów Szynowych w przedmiocie oświadczenia Spółki NEWAG S.A. z dnia 4 lipca 2022 r.

Spółka Serwis Pojazdów Szynowych w przedmiocie oświadczenia Spółki NEWAG S.A. z dnia 4 lipca 2022 r.

07 lipca 2022 | Źródło: Serwis Pojazdów Szynowych / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Do redakcji Kuriera Kolejowego wpłynęło kolejne oświadczenie będące reakcją na opublikowane w ostatni poniedziałek 4 lipca i szeroko kolportowane w mediach ogólnopolskich, oświadczenie firmy Newag. Tym razem jest to stanowisko Spółki Serwis Pojazdów Szynowych sp. z o.o. sp.k., która przeprowadzała na zlecenie Kolei Dolnośląskich przegląd z poziomu P3-2 pojazdów 45WE nalężących do przewoźnika.

To oświadczenie z pewnością nie zakończy niezwykle drażliwego tematu przeglądów pogwarancyjnych pojazdów kolejowych. Nadeszła chyba pora zastąpienia konfrontacji oświadczeń w mediach na konfrontacją dokumentów i obowiązujących procedur. Coraz bardziej niezbędne wydaje się zaangażowanie w rozwiązanie problemu, bezpośrednio związanego z bezpieczeństwem przewozów kolejowych, Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.  

 

Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

 

Spółka Serwis Pojazdów Szynowych sp. z o.o. sp.k. odnosząc się do wydanego w dniu 4 lipca 2022 r. przez spółkę NEWAG S.A. oświadczenia w przedmiocie przyczyn usterek występujących w elektrycznych zespołach trakcyjnych typu 45WE (serii IMPULS) informuje, co następuje:

I. Spółka Serwis Pojazdów Szynowych sp. z o.o. sp.k., pracownicy spółki oraz podmioty współpracujące nigdy nie ingerowali w jakikolwiek sposób w zapisy rejestratora oraz rejestrowane wskazania parametrów pracy pojazdu 45WE-024 podczas prowadzenia czynności utrzymaniowych poziomu P3/2 ani innych pojazdów tej serii wyprodukowanych przez spółkę NEWAG S.A.

II. Czynności utrzymaniowe pojazdu 45WE-024 w ramach przeglądu P3/2 zostały wykonane przez spółkę Serwis Pojazdów Szynowych sp. z o.o. sp.k. zgodnie z dokumentacją systemu utrzymania (DSU) opracowaną przez producenta. Pojazd serii IMPULS nie posiada drogomierza a rejestrator zdarzeń. Dane na temat przebiegu widoczne są na cyfrowym panelu operatorskim i ich wskazania są prawidłowe. DSU ustanawia wymóg wykonania części prac utrzymaniowych przez serwis producenta lub pracownika posiadającego dopuszczenie producenta. W zgodzie z ww. postanowieniem spółka Serwis Pojazdów Szynowych sp. z o.o. sp.k. przesłała rejestrator do przedstawiciela producenta w celu przeglądu oraz legalizacji.

III. Spółka Serwis Pojazdów Szynowych sp. z o.o. sp.k. stanowczo sprzeciwia się twierdzeniom i sugestiom jakoby rzekome nieprawidłowości w ramach czynności utrzymaniowych miały stanowić przyczynę zaistnienia usterki.

IV. Po usunięciu usterki przez producenta nastąpi zakończenie czynności utrzymaniowych, co umożliwi uprawnionemu komisarzowi odbiorczemu kompleksową ocenę sprawności technicznej pojazdu i wydanie zgody na przywrócenie do eksploatacji po wykonanym przeglądzie.

V. We wstępnej ocenie ekspertów spółki Serwis Pojazdów Szynowych sp. z o.o. sp.k. pojawienie się nieprawidłowości bez wyraźnej, możliwej do zidentyfikowania przyczyny zewnętrznej na pojazdach typu IMPULS będących w eksploatacji kilku przewoźników oraz w sytuacji, gdy planowe czynności utrzymaniowe były prowadzone przez różne podmioty, potwierdza systemowy charakter usterki.

VI. Spółka Serwis Pojazdów Szynowych sp. z o.o. sp.k. zaprzecza, że nie wyraziła zgody na złożoną̨propozycję przesłania pojazdu do zakładu NEWAG S.A. w Nowym Sączu celem dokonania pełnej diagnostyki. Spółka wystąpiła do producenta o przysłanie serwisu do zakładu wykonawcy w celu usuniecia usterki, gdzie znajduje się pojazd po przeglądzie P3/2 oraz niezbędna infrastruktura.

VII. Spółka Serwis Pojazdów Szynowych sp. z o.o. sp.k. podejmuje wszelkie niezbędne czynności w celu wyjaśnienia przyczyn zaistniałych nieprawidłowości, prawidłowości prowadzenia procesu zarządzania konfiguracją typu przez producenta oraz zgodności przygotowanej przez producenta DSU z przepisami prawa, w tym regulacjami antymonopolowymi.

VIII. Spółka Serwis Pojazdów Szynowych sp. z o.o. sp.k. jest liderem rynku w zakresie utrzymania taboru kolejowego wśród podmiotów niebędących producentami taboru i prowadziła przeglądy poziomów P3-P5 pojazdów wprowadzonych do obrotu przez różnych producentów. Z powodzeniem współpracujemy z dostawcami, dysponujemy właściwie wyposażoną bazą utrzymaniową, wykwalifikowanymi kadrami oraz bogatym doświadczeniem.

Standardem we współpracy z producentem taboru, wobec oczywistej usterki systemowej, jest podejmowanie wszystkich możliwych działań celem jak najszybszego zakończenia sytuacji rzutującej negatywnie na ocenę przyjętych przez producenta rozwiązań technicznych. Z naszej strony deklarujemy pełną gotowość do współpracy celem jak najszybszego przywrócenia do eksplaotacji unieruchomionych pojazdów serii IMPULS oraz dokończenia czynności utrzymaniowych w ramach przeglądów P3/2.

Nie jest zrozumiałą sytuacja, gdy nowoczesny tabor dostarczony za publiczne pieniądze stoi unieruchomiony i powoduje straty finansowe przewoźników oraz co istotniejsze - znaczne utrudnienia dla pasażerów.