Kontrola stanu technicznego pantografów ograniczy liczbę usterek sieci i usprawni ruch pociągów.

Kontrola stanu technicznego pantografów ograniczy liczbę usterek sieci i usprawni ruch pociągów.

13 lipca 2022 | Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
PODZIEL SIĘ

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały z Zakładem Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu Sp. z o.o. umowę na zaprojektowanie i budowę oraz utrzymanie specjalistycznego systemu do wykrywania usterek pantografów. Uruchomienie systemu planowane jest na przełomie roku 2022/2023.

 

Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

 

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wdrożyły do realizacji unikalny w skali kraju system do wykrywania usterek pantografów – ważnych urządzeń lokomotyw elektrycznych oraz elektrycznych zespołów trakcyjnych. Rocznie ponad 100 awarii sieci trakcyjnej powodowane jest przez zły stan techniczny pantografów - urządzeń umieszczonych na dachu lokomotyw elektrycznych, które służą do pobierania prądu z sieci trakcyjnej. To może powodować utrudnienia dla podróżnych pociągów.

- Kontrola stanu technicznego pantografów (tzw. odbieraków prądu) w czasie rzeczywistym, nie tylko zwiększy niezawodność infrastruktury kolejowej, ale przede wszystkim ograniczy liczbę usterek sieci spowodowanych ich niewłaściwym stanem. Takie rozwiązanie znacznie usprawni ruch pociągów oraz ograniczy koszty związane z uszkodzeniem sieci trakcyjnej przez zły stan techniczny pantografów - mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. 

 

Schemat działania systemu DSAP. Autor. Malgorzata Przybysz / PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

 

Pantografy pociągów pod kontrolą

Umieszczony obok toru zespół czujników – zintegrowany system DSAP (Detekcja Stanów Awarii Pantografów), zdiagnozuje w momencie przejazdu pociągu stan urządzeń służących do odbioru prądu z sieci trakcyjnej. Urządzenia pomiarowe wraz z oprogramowaniem stworzą trójwymiarowy model pantografu i automatycznie zlokalizują każde odchylenie od stanu wzorcowego. W przypadku niewłaściwego stanu pantografu zostaną wdrożone odpowiednie działania, jak wymiana lokomotywy z uszkodzonym odbierakiem lub zmiana uszkodzonego pantografu, co ograniczy liczbę usterek sieci trakcyjnej. Raporty z monitoringów urządzeń będą przesyłane do przewoźników oraz centrów prowadzenia ruchu, a dzięki tym informacjom, możliwe będzie podjęcie działań w celu zapobiegnięcia uszkodzeniom sieci trakcyjnej przez niesprawne pantografy. Wartość inwestycji to 6,49 mln zł.