"Kolej na bezpieczne wakacje" - ruszyła II edycja Kampanii Kolejowe ABC przeprowadzanej przez UTK

"Kolej na bezpieczne wakacje" - ruszyła II edycja Kampanii Kolejowe ABC przeprowadzanej przez UTK

15 lipca 2022 | Źródło: Urząd Transportu Kolejowego
PODZIEL SIĘ

Urząd Transportu Kolejowego dba o bezpieczeństwo dzieci w trakcie wakacyjnych podróży. Od dziś w telewizji i internecie najmłodsi mogą zobaczyć nowy sezon przygód sympatycznego nosorożca Rogatka i jego przyjaciół. W mediach pojawią się również spoty skierowane do rodziców i opiekunów promujące bezpieczeństwo w ramach Kampanii Kolejowe ABC II. Dodatkowo przez całe wakacje inspektorzy UTK będą prowadzić wzmożone kontrole pociągów. Sprawdzane będą szczególnie składy na popularnych wakacyjnych trasach.

 

Fot. Kurier Kolejowy

 

Bohaterem drugiej odsłony Kampanii Kolejowe ABC w mediach będzie znany i lubiany przez dzieci nosorożec Rogatek. Wprowadzi on dzieci i dorosłych w świat wiedzy o bezpieczeństwie kolejowym. Zaplanowana została m.in. emisja spotów w telewizji, kinach, internecie, na kanałach VoD oraz w pociągach i na terenach kolejowych. Przygotowane zostaną także działania edukacyjne z wykorzystaniem radia, reklamy zewnętrznej oraz YouTube i Google. Aktywności prowadzone będą również w social mediach – w tym po raz pierwszy na kanale TikTok.

Obok działań w mediach w najbliższym czasie odbędzie się szereg wydarzeń bezpośrednich, w tym m.in. pikników rodzinnych. Pierwsze dwa zostaną zorganizowane jeszcze w lipcu - 23 lipca w Zakopanem oraz 30 lipca w Jastrzębiej Górze. Kolejne imprezy odbędą się w sierpniu, a pod koniec roku czeka nas duże wydarzenie z wideomappingiem 3D. Wstęp na wszystkie wydarzenia w ramach kampanii będzie bezpłatny.

 

Spot filmowy dedykowany dorosłym II edycji Kampanii Kolejowe ABC / źródło: Urząd Transportu Kolejowego

 

Głównym celem Kampanii Kolejowe ABC II jest propagowanie zasad bezpieczeństwa oraz wzorców odpowiedzialnego zachowania na drogach, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów stacji, przystanków i przejazdów kolejowych. Działania kierowane będą do dzieci w wieku 4 – 12 lat oraz do ich rodziców, opiekunów oraz nauczycieli.

„Kolej jest najbezpieczniejszym środkiem transportu na lądzie. Jednak w pierwszym półroczu 2022 r. na przejazdach kolejowo-drogowych i tzw. dzikich przejściach doszło do ponad 200 wypadków. To niemal 75% wszystkich wypadków na sieci kolejowej. Dlatego tak ważne są działania, edukacyjne takie jak Kampania Kolejowe ABC. Dzięki naszym działaniom budujemy świadomość najmłodszych, ale w drugiej odsłonie Kampanii ważnym odbiorcą są także rodzice, opiekunowie i nauczyciel”- podkreślał Marcin Trela, Wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Kampania Kolejowe ABC II jest realizowana od lipca 2022 do września 2023 roku. Projekt jest finansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Całkowita wartość projektu wynosi 60 000 000,00 zł. Wartość dofinansowania ze środków unijnych to 51 000 000,00 zł. Więcej informacji o projekcie Kampania Kolejowe ABC II można znaleźć na stronie www.kolejoweabc.pl, a także na profilach projektu na Facebooku, Instagramie i Tiktoku.

 

Spot filmowy dedykowany dzieciom II edycji Kampanii Kolejowe ABC / źródło: Urząd Transportu Kolejowego

 

Kontrole pociągów

Kontrole UTK są niezapowiedziane i prowadzone przed wyruszeniem w trasę lub podczas jazdy pociągu. Inspektorzy sprawdzają elementy odpowiedzialne za bezpieczeństwo oraz związane z komfortem podróżowania i przestrzeganiem praw pasażerów. Szczególnie wnikliwie kontrolowane jest to, co najbardziej istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa podróżnych – między innymi stan techniczny drzwi, dostępność wyjść awaryjnych czy zapewnienie ochrony przeciwpożarowej. Ważna jest także weryfikacja zapewnienia przez przewoźników kolejowych odpowiedniego komfortu, w tym dostosowania pojemności składów do frekwencji pasażerów.

Od stycznia do czerwca 2022 roku inspektorzy UTK przeprowadzili 89 kontroli pociągów pasażerskich. W 2021 roku liczba takich kontroli wyniosła 112. W trakcie jednej kontroli sprawdzanych może być kilka pociągów. W pierwszej połowie 2022 roku zostało wydanych 20 decyzji ograniczających eksploatację pojazdu oraz 4 wyłączające pojazd z eksploatacji. Wśród najczęściej powtarzających się naruszeń znajdują się uszkodzone drzwi, awarie toalet, niedziałające tablice systemu informacji pasażerskiej, niesprawne ogrzewanie/klimatyzacja i błędy w dokumentacji.

 

Z konferencji prasowej inaugurującej Kampanię Kolejowe ABC. Fot. Kurier Kolejowy

 

Prawa pasażerów

W przypadku niezapewnienia odpowiedniej jakości podróży pasażerowie mogą złożyć reklamację do przewoźnika i domagać się zwrotu części ceny biletu. Jeśli odpowiedź nie będzie satysfakcjonująca, można skontaktować się z Urzędem Transportu Kolejowego za pomocą formularza internetowego lub wiadomości e-mail na adres pasazer@utk.gov.pl. Infolinia 22 460 40 80 dotycząca praw pasażerów jest czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8.15 - 16.15.

W pierwszej połowie 2022 roku do Urzędu Transportu Kolejowego wpłynęło łącznie 760 zgłoszeń od pasażerów (jedno zgłoszenie może dotyczyć kilku tematów). Głównymi tematami, których dotyczyły skargi i pytania pasażerów to: odszkodowania za opóźnienie – 267 zgłoszeń; wygoda i higiena podróży oraz jakość obsługi przez pracowników kolei – 230; kanały dystrybucji biletów – 187. W całym ubiegłym roku do UTK trafiło niemal 1 300 skarg.

Nieprawidłowości w zakresie bezpieczeństwa w ruchu kolejowym można zgłosić poprzez aplikację Bezpiecznik dostępną dla telefonów z systemami Android i iOS oraz na adres bezpieczenstwo@utk.gov.pl.