Światowe premiery Stadlera na InnoTrans 2022

Światowe premiery Stadlera na InnoTrans 2022

16 lipca 2022 | Źródło: Stadler Rail
PODZIEL SIĘ

Na Targach InnoTrans w Berlinie Stadler zaprezentuje światowe premiery przedstawiające innowacyjne i zrównoważone rozwiązania napędowe w transporcie kolejowym. Poza odsłonięciem zasilanego wodorem zespołu trakcyjnego FLIRT H2 przeznaczonego dla amerykańskiego transportu pasażerskiego, Stadler zaprezentuje inne pojazdy, w tym bijący rekordy świata pociąg FLIRT zasilany bateriami, model EURO9000 będący najmocniejszą lokomotywą hybrydową w Europie oraz tramwaj nowej generacji TINA. Ponadto odwiedzający stoiska Stadlera będą mogli zapoznać się z innowacyjnymi rozwiązaniami firmy w zakresie budowy pojazdów szynowych, serwisu i technologii sygnalizacji.

 

Fot. Fot. Messe Berlin GmbH

 

Zmiany klimatyczne, wzrost populacji i cyfryzacja kształtują mobilność dziś i jutro. Stadler od zawsze buduje pojazdy szynowe, które stawiają na niezawodność, precyzję, energooszczędność, zdrową mobilność i pierwszorzędną obsługę. W połączeniu z innowacyjnymi rozwiązaniami w zakresie sygnalizacji, serwisu i cyfryzacji, Stadler umożliwia operatorom kolejowym osiągnięcie maksymalnie zrównoważonej mobilności z jednego źródła - zarówno teraz, jak i w przyszłości.

Na targach InnoTrans 2022 firma Stadler zaprezentuje aż siedem pojazdów wyposażonych w zrównoważone rozwiązania napędowe. Wszystkie siedem modeli zostanie po raz pierwszy zaprezentowanych specjalistom i szerokiej publiczności. Pojazdy Stadlera, które zostaną zaprezentowane na ponad 350 metrowym torze na terenie otwartym, wyznaczają nowe standardy w zakresie efektywności energetycznej, wydajności i komfortu pasażerów. Wszystkie pojazdy można obejrzeć zarówno od wewnątrz, jak i z zewnątrz.

Oprócz koncepcji zrównoważonych pojazdów firma Stadler przedstawi szczegółowe informacje na temat własnych rozwiązań serwisowych i sygnalizacyjnych na swoich stoiskach w hali 2.2 (stoisko 160) i hali hub27 E02 (stoisko 750).

Po raz pierwszy firma Stadler będzie reprezentowana na targach InnoTrans na osobnym stoisku (Hall hub27 E02, stoisko 750) poświęconym jej bogatemu portfolio w zakresie sygnalizacji. Obejmuje ono rozwiązania z zakresu automatycznej obsługi pociągów (ATO), ochrony pociągów (ETCS), metra bez maszynistów (CBTC) oraz systemów bezpieczeństwa kolejowego. Zatrudniając ponad 500 pracowników w kilku lokalizacjach w Szwajcarii i Niemczech, Stadler opracowuje i dostarcza dostosowane do potrzeb rozwiązania w zakresie sygnalizacji, które umożliwiają klientom na całym świecie prowadzenie wydajnych, cyfrowych i zrównoważonych operacji kolejowych.

Zasilany wodorem zespół trakcyjny FLIRT H2 dla Zarządu Transportu Hrabstwa San Bernadino, USA.

Zespół trakcyjny FLIRT H2 dla San Bernardino County Transportation Authority (SBCTA) jest pierwszym w USA pociągiem pasażerskim napędzanym wodorem i ma kluczowe znaczenie dla wprowadzenia w USA technologii kolei o zerowej emisji. Zespół trakcyjny FLIRT H2 jest przeznaczony do obsługi pasażerów w ramach projektu Redlands Passenger Rail w Kalifornii. Redlands Passenger Rail Project to 14-kilometrowe połączenie między Redlands a stacją San Bernardino Metrolink. Pojazd FLIRT H2 składa się z dwóch wagonów i części środkowej zwanej "PowerPack". Mieści ona ogniwa paliwowe i zbiorniki na wodór. W "PowerPack" wodór jest zamieniany na prąd elektryczny, który jest przechowywany w baterii trakcyjnej. Bateria zasila następnie układ napędowy pojazdu, system HVAC i inne urządzenia zapewniające komfort. W tej konfiguracji pociąg może również odzyskiwać energię kinetyczną podczas hamowania, dzięki czemu może być ona ponownie wykorzystana do napędu pociągu. Pociąg może pomieścić 108 pasażerów i oferuje wiele dodatkowych miejsc stojących. Może osiągnąć maksymalną prędkość 130 kilometrów na godzinę (79 mph).

Prezentacja pojazdu FLIRT H2: Tor T09/40, 20 września 2022, godz. 14.00

Akumulatorowy zespół trakcyjny FLIRT dla NAH.SH, Niemcy

Dwuwagonowy, akumulatorowy pociąg FLIRT firmy Stadler jest pierwszym seryjnie produkowanym zespołem trakcyjnym dla pierwszej dekarbonizowanej, niezelektryfikowanej sieci kolejowej w Niemczech. Zaprojektowany dla niezelektryfikowanych lub tylko częściowo zelektryfikowanych tras, zasilany bateriami pojazd FLIRT jest niezwykle wszechstronny. Akumulatory mogą być ładowane podczas jazdy pociągu pod siecią trakcyjną, jak również na zelektryfikowanych przystankach. Ładowanie jest również możliwe przy użyciu standardowych urządzeń do wstępnego podgrzewania UIC. Ponadto energia kinetyczna jest odzyskiwana podczas hamowania. Oznacza to, że najnowsza generacja pojazdów akumulatorowych może być wykorzystywana znacznie bardziej elastycznie niż tradycyjne pociągi akumulatorowe, które od pokoleń charakteryzowały eksploatację kolei. Podczas testów na torach Stadler ustanowił światowy rekord 224 kilometrów przejechanych w trybie akumulatorowym przez zasilany bateriami prototyp FLIRT. 46-metrowy zespół trakcyjny posiada 124 miejsca siedzące oraz dwie przestronne i w pełni dostępne strefy wielofunkcyjne dla wózków inwalidzkich, wózków dziecięcych i rowerów. Całkowicie klimatyzowane i bezstopniowe pojazdy regionalne mają jasne, przestronne przedziały pasażerskie i są wyposażone w toaletę przystosowaną dla osób na wózkach inwalidzkich. 55 akumulatorowo-elektrycznych zespołów trakcyjnych FLIRT wchodzi w skład zamówienia, które Nahverkehrsverbund Schleswig-Holstein GmbH (NAH.SH) przyznał firmie Stadler w 2019 roku w ramach pierwszego w historii Niemiec otwartego przetargu na pojazdy trakcyjne z alternatywnymi technologiami napędowymi. 

Prezentacja pojazdu FLIRT zasilanego bateryjnie: Tor T08/40, 20 września 2022, godz. 15.30.

 

Akumulatorowy zespół trakcyjny FLIRT dla NAH.SH na testach w czeskim Velimie. Fot. VUZ

 

Najnowsza generacja tramwajów TINA dla HEAG Mobilo GmbH, Niemcy

W styczniu 2020 roku firma HEAG Mobilo GmbH zamówiła w firmie Stadler 14 tramwajów najnowszego modelu TINA, a w 2021 roku skorzystała z opcji na kolejne 11 pojazdów. TINA to niemiecki skrót od "total integrated low-floor drive". Po raz pierwszy ten całkowicie zintegrowany napęd pozwala na przyjęcie całkowicie nowej koncepcji wnętrza bez stopni i skrzyń siedzeń nad napędami, oferując pasażerom nieznany wcześniej poziom komfortu. Przy długości 43 metrów pięciowagonowy pojazd jednokierunkowy oferuje miejsce dla 272 pasażerów, przy czym miejsca siedzące dla 101 z nich. Zoptymalizowany przedział pasażerski umożliwia nieograniczony dostęp do foteli z każdych drzwi pojazdu. Duże panoramiczne okna zapewniają dobrą widoczność i wraz z wysokim sufitem tworzą wrażenie przestronności. Tramwaj jest w pełni wyposażony w nowoczesne systemy HVAC, które wykorzystują naturalny czynnik chłodzący CO2. Oznacza to, że mają one najniższy możliwy potencjał niszczenia warstwy ozonowej, jak również najniższy potencjał globalnego ocieplenia. Bezpieczeństwo transportu pojazdów zwiększa również system wspomagania motorniczego z funkcją rozpoznawania znaków drogowych. Nowe tramwaje rozpoczną obsługę pasażerów jesienią 2023 roku.

Prezentacja pojazdu TINA: Tor T09/50, 21 września 2022, godz. 11.00.

Nowa rodzina lokomotyw EURO9000 dla European Loc Pool (ELP), Szwajcaria

Stadler zaprezentuje na targach InnoTrans 2022 najnowszą i najbardziej innowacyjną lokomotywę do kolejowego transportu towarowego w Europie w postaci modelu EURO9000. Sześcioosiowe lokomotywy są zgodne z TSI i zostały zamówione w konfiguracji wielosystemowej dla Niemiec, Austrii, Szwajcarii, Włoch, Belgii i Holandii (15 kV + 25 kV AC i 1,5 kV + 3 kV DC). Pojazdy przeznaczone są do eksploatacji w głównych europejskich korytarzach kolejowych i standardowo wyposażone są w system ETCS oraz system zdalnego sterowania radiowego. Modułowa konstrukcja pojazdu EURO9000 umożliwia łączne zainstalowanie nawet trzech różnych systemów napędowych: napędu elektrycznego, napędu spalinowego z dwoma energooszczędnymi silnikami o mocy 950 kW oraz akumulatorów umożliwiających przyjazną dla środowiska eksploatację na trasach niezelektryfikowanych. Dzięki zakresowi mocy do 9 MW i wyjątkowej sile pociągowej do 500 kN, w wielu sytuacjach, które obecnie wymagają dwóch standardowych lokomotyw, możliwa będzie praca z jedną lokomotywą. Operatorzy kolejowi zyskają dzięki temu większą ładowność i niższe koszty trakcji.

 

Lokomotywa EURO9000 w barwach ELP. Fot Stadler Rail

 

EURO9000 jest wszechstronny, ekonomiczny i przyjazny dla środowiska, łącząc w sobie efektywność energetyczną, wydajność i niezawodność, co skutkuje optymalnymi kosztami cyklu życia i zwiększa długoterminową efektywność kosztową operacji kolejowych. ELP jest pierwszym klientem firmy Stadler, który zdecydował się na nowy model EURO9000. ELP zamówiła u Stadlera 30 lokomotyw elektrycznych EURO9000 od maja 2019 roku. Pojazdy są częścią umowy ramowej między Stadlerem a ELP na co najmniej 100 lokomotyw i są dzierżawione przez ELP firmom zajmującym się przewozem towarów koleją z różnych krajów. Wystawiona lokomotywa będzie obsługiwana przez holenderskiego przewoźnika towarowego Rail Force One, pierwszego przewoźnika kolejowego, który wydzierżawił od ELP pojazd EURO9000.

Prezentacja pojazdu EURO9000: Tor 04/19, 21 września 2022 r., godz. 14.00.

Pojazd FLIRT (trimodalny) dla Transport for Wales, Wielka Brytania

Brytyjski operator kolejowy Transport for Wales zamówił w styczniu 2019 roku w firmie Stadler 35 zespołów trakcyjnych FLIRT. Z tego 24 pociągi mają napęd trimodalny i mogą być eksploatowane w pełni elektrycznie pod siecią trakcyjną, elektrycznie za pomocą baterii lub w trybie hybrydowym z napędem spalinowym. Napęd spalinowy jest przeznaczony tylko do wyjątkowego użytku, regularna eksploatacja powinna być całkowicie elektryczna. Flota trimodalnych pojazdów FLIRT składa się z 7 pociągów trzywagonowych i 17 czterowagonowych. Pojazdy spełniają najnowsze normy TSI i zostały zaprojektowane specjalnie w celu spełnienia wymagań Transportu dla Walii oraz lokalnej infrastruktury. Niskopodłogowa konstrukcja umożliwia równy dostęp przy każdych drzwiach, co ułatwia i przyspiesza wsiadanie i wysiadanie pasażerów. Ergonomicznie zaprojektowane siedzenia zwiększają komfort pasażerów i wszystkie są wyposażone w gniazdko elektryczne. Wszystkie pociągi są wyposażone w klimatyzację, schowki na wózki inwalidzkie, wózki dziecięce i rowery, a także systemy informacji pasażerskiej i Wi-Fi. Pierwsze trimodalne pojazdy FLIRT odbywają obecnie podróże testowe i mają rozpocząć obsługę pasażerów przed końcem roku.

FLIRT (trimodal) vehicle presentation: Tor T08/50, 22 September 2022, 11.00 a.m.

CITYLINK dla Transport for Wales, Wielka Brytania

W styczniu 2019 r. firma Stadler otrzymała kontrakt na produkcję i dostawę 36 tramwajów CITYLINK dla Transport for Wales. CITYLINK firmy Stadler to modułowy, dostępny system lekkiej kolei, który łączy centra miast z okolicznymi aglomeracjami bez konieczności przesiadania się pasażerów. Umożliwia on eksploatację na liniach zelektryfikowanych oraz na liniach niezelektryfikowanych z wykorzystaniem baterii. Pojazdy zostały zaprojektowane w taki sposób, aby mogły być używane zarówno na głównych liniach kolejowych, jak i na liniach metra i lekkiej kolei. Dzięki systemowi litowo-jonowych baterii trakcyjnych klient nie musi dokonywać kosztownych inwestycji w infrastrukturę. Pojazd CITYLINK ma 40 metrów długości i może przewozić 252 pasażerów. Wysokopodłogowy pojazd ma z każdej strony stanowisko maszynisty i może osiągnąć prędkość 100 kilometrów na godzinę. Jasne, klimatyzowane przedziały pasażerskie oferują również wielofunkcyjne strefy z miejscem na rowery, siedzenia dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej oraz dwa miejsca dla wózków inwalidzkich. Pojazd CITYLINK umożliwia pasażerom bezpieczną i wygodną podróż bez konieczności przesiadania się do pociągu.

CITYLINK vehicle presentation: Tor T10/70, 22 September 2022, 11.00 a.m.

 

Pierwszy z pociągów dla Liverpool City Region. Fot. Merseytravel

 

METRO (IPEMU) dla Liverpool City Region Combined Authority i Merseytravel, Wielka Brytania

Liverpool City Region zamówił w firmie Stadler 53 pociągi METRO, z czego siedem to elektryczne zespoły trakcyjne z niezależnym napędem (IPEMU). Będą to pierwsze IPEMU wprowadzone do ruchu pasażerskiego w Wielkiej Brytanii. Te innowacyjne i przyjazne dla środowiska pociągi są oparte na oryginalnych pojazdach METRO klasy 777 i umożliwiają rozszerzenie działalności na trasy niezelektryfikowane. Dzięki IPEMU można uniknąć prac związanych z infrastrukturą i zwiększyć liczbę pasażerów dzięki zintegrowanemu doświadczeniu podróżowania. Zespoły trakcyjne mogą zastąpić pociągi napędzane silnikami diesla, pomagając władzom regionalnym i krajowym w realizacji celów związanych z redukcją emisji CO2. Ponadto, jednostki IPEMU eliminują konieczność zmiany pociągów, co skutkuje poprawą komfortu podróży i skróceniem czasu przejazdu dla pasażerów. Każda jednostka IPEMU jest wyposażona w akumulatorowy system magazynowania energii. Nowe akumulatorowe urządzenia trakcyjne są umieszczone w podwoziu. Podczas gdy IPEMU porusza się po sieci zelektryfikowanej, akumulatory są ładowane przez trzecią szynę lub poprzez hamowanie odzyskowe. Czas ładowania wynosi mniej niż 15 minut, a jedna bateria jest zaprojektowana na ponad 10 000 cykli ładowania i rozładowania. Przejście z napędu całkowicie elektrycznego na IPEMU jest płynne i niezauważalne dla pasażerów podczas podróży.

Prezentacja pojazdu METRO (IPEMU): Tor T09/60, 22 września 2022 r., godz. 14.00.