Hiszpański Adif oddaje do użytku pierwszy etap korytarza szybkiej kolei w Estremadurze

Hiszpański Adif oddaje do użytku pierwszy etap korytarza szybkiej kolei w Estremadurze

19 lipca 2022 | Źródło: ADIF / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Adif Alta Velocidad (Adif AV) oddał wczoraj (18.07.2022r.) do użytku pierwszy odcinek linii dużych prędkości Madryt-Extremadura, infrastruktury, która przebiega na odcinku prawie 150 km między Plasencią a Badajoz, przechodząc przez Cáceres i Méridę, która stanowi inwestycję o wartości 1,7 mld euro. HSL Madryt-Extremadura (437 km), którą Adif AV rozwija jest częścią Korytarza Atlantyckiego i będzie uzupełniona o dwa inne odcinki: Madryt-Oropesa i Tayuela-Plasencia, ten ostatni w budowie.

 

Viaducto Almonte Fot. Jose David Pacheco / Adif

 

W pociągu inauguracyjnym podróżował Jego Wysokość Król Hiszpanii, któremu towarzyszyli m.in. Premier Rządu Pedro Sánchez, Minister Transportu, Mobilności i Agendy Miejskiej Raquel Sánchez, delegat rządu w Estremadurze Yolanda García, Premier Rządu Regionalnego Estremadury Guillermo Fernández Vara, oraz Prezes Adif i Adif AV María Luisa Domínguez.

Szybka kolej do Estremadury

Pierwszy etap szybkiej linii Madryt-Extremadura łączy Plasencię z Badajoz, z przystankami w Méridzie i Cáceres, a długość peronu wynosi 150 km, przy czym na większości jego odcinków zastosowano podwójny tor.

Trasa, która łączy Plasencię z Badajoz, na większości swoich odcinków jest dwutorowa, obejmuje pojedyncze konstrukcje, takie jak tunele Santa Marina (3,4 km) i Puerto Viejo (1 km), a także 28 wiaduktów, w tym Almonte (996 m), Río Tajo (1,5 km) i Valdetravieso (1,6 km). Dwa pierwsze powstały w oparciu o typologię "łuku betonowego", o rozpiętości przęseł głównych 384 m w przypadku Almonte - co czyni go jednym z najdłuższych betonowych kolejowych mostów łukowych na świecie - oraz 324 m w przypadku wiaduktu Río Tajo.

Realizacja korytarza przebiegała według ścisłych zasad poszanowania i integracji z otoczeniem naturalnym i środowiskowym, 42-kilometrowa obwodnica została zbudowana w celu zachowania Obszaru Specjalnej Ochrony Ptaków (OSO) Monfragüe, należącego do sieci Natura 2000, zachowano również tereny mające znaczenie dla Wspólnoty (SCI) Torrijos i zbiornik Castrejón, a także równiny Oropesa. Podkreśla się również innowacyjne rozwiązanie wprowadzone w projekcie wiaduktów Tajo i Almonte, nowy ekran ochronny przed ptakami, który zmniejsza obciążenie wiatrem i zapewnia lepszy projekt i integrację wiaduktu z otoczeniem.

 

Wiadukt Valtravieso. Fot. Jose David Pacheco / ADIF

 

Oprócz infrastruktury kolejowej, Adif przeprowadził ważne prace na stacjach w Plasencia, Cáceres, Mérida i Badajoz, o wartości ponad 15 milionów euro, w celu nadania im cech, usług i właściwości niezbędnych do przyjęcia sieci szybkiej kolei. Prace objęły kompleksowy remont budynków pasażerskich i dojść do nich, a także działania na rzecz dostępności i integracji z tkanką miejską.

Pierwszy etap jest uruchamiany z torami o rozstawie iberyjskim z podkładem wielofunkcyjnym, który umożliwia w przyszłości przejście na rozstaw standardowy, wraz z cyfrową sygnalizacją ASFA (Automatic Signalling and Braking Announcement). Zwiększenie średniej prędkości na trasie - pozwoli na osiągnięcie maksymalnej prędkości 200 km/h - wraz z nowymi instalacjami sygnalizacji i sterowania ruchem, będzie oznaczało poprawę zarówno czasu podróży, jak i niezawodności ruchu.

 

Zmodernizowany dworzec kolejowy w Badajoz. Fot. ADIF

 

W tej nowej fazie eksploatacji Adif przeznaczy zespół 100 specjalistów do jego konserwacji i utrzymania.

Oddanie do użytku pierwszego etapu, który łączy główne miasta Estremadury, stanowi nowy kamień milowy w rozwoju sieci szybkich kolei w Hiszpanii, która w tym roku osiągnie długość 4 000 km, umacniając swoją pozycję światowego lidera: jest największa w Europie i druga na świecie, tylko za Chinami.

Linia dużych prędkości Madryt-Extremadura

Linia dużych prędkości (HSL) Madryt-Extremadura (437 km) jest częścią Korytarza Atlantyckiego, a jej budowa pociągnie za sobą inwestycje szacowane na ponad 3 700 mln euro.

Nowe szybkie połączenie z Estremadurą przyczynia się do osiągnięcia Celu Zrównoważonego Rozwoju (Przemysł, Innowacje i Infrastruktura), którego jednym z celów jest rozwój niezawodnej, zrównoważonej, odpornej i wysokiej jakości infrastruktury.

 

Zmodernizowany dworzec kolejowy w Caceres. Fot. ADIF

 

Połączenie szybkiej kolei Madryt-Extremadura jest współfinansowane przez UE:

  • W latach 2007-2013 z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) poprzez Program Operacyjny Fundusz Spójności - ERDF, z pomocą w wysokości 138,2 mln euro, oraz Program Operacyjny Extremadura, z pomocą w wysokości 171,7 mln euro. Oraz pomoc w zakresie TEN-T (transeuropejskie sieci transportowe) na kwotę 35,9 mln euro.
  • W okresie 2014-2020 przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR), za pośrednictwem hiszpańskiego Wieloregionalnego Programu Operacyjnego. Cel tematyczny 7: Zrównoważony transport, z dotacją w wysokości 278,1 mln euro.
  • Wykonanie obwodnicy Méridy oraz prace peronowe na odcinku Talayuela-Plasencia zostaną sfinansowane ze środków Unii Europejskiej-NextGenerationEU, z dotacją w wysokości ponad 205 mln euro.