Od kwietnia tego roku ČD prowadzi testową eksploatację pojazdów pod nadzorem ETCS na linii Olomouc - Přerov - Břeclav. Nadzorowane przez ETCS jazdy pociągów pasażerskich ČD rozpoczęło 30 maszynistów i lokomotywy serii 362. W drugiej połowie roku nadzorowana operacja testowa ETCS zostanie rozszerzona na inne linie w Czechach, dlatego kontynuowane są szkolenia maszynistów i rośnie liczba pojazdów wyposażonych w mobilną część ETCS.
Maszyniści w innych regionach Czech również przygotowują się do pracy pod nadzorem ETCS. W szkoleniu pomagają im instruktorzy w Ołomuńcu, Brnie, Pilźnie i Pradze.
Dzięki systemowi ETCS maszynista ma wyraźnie wyświetlone na monitorze maksymalne prędkości na odcinku linii przed pociągiem, krzywe hamowania, wyświetlenie zbliżającej się prędkości docelowej, np. jej zmniejszenia, lub punktu zatrzymania na sygnale zakazującym dalszej jazdy. Jeżeli maszynista nie zareaguje odpowiednio na zmniejszenie prędkości, system sygnalizacji automatycznie interweniuje i zatrzymuje pociąg.
"Bezpieczeństwo kolei jest dla nas oczywistym priorytetem, a wprowadzenie nowoczesnych urządzeń kontroli ruchu pociągów ETCS jest częścią naszych planów jego zwiększenia. Obecnie zakontraktowaliśmy montaż ETCS na pokładzie ponad 400 obecnych pojazdów i złożyliśmy wiążące zamówienie na 246 nowych pojazdów, które będą miały fabrycznie zainstalowany ETCS. Tym samym aktywnie przygotowujemy się do wyłącznej eksploatacji pod nadzorem ETCS na wybranych korytarzach od 1 stycznia 2025 roku - mówi Michal Krapinec, prezes zarządu i dyrektor generalny ČD.

ETCS (European Train Control System) to ujednolicony europejski system sterowania pociągiem. Jego celem jest wyeliminowanie różnych systemów krajowych, umożliwienie interoperacyjnej eksploatacji lokomotyw w całej Europie, zwiększenie prędkości pociągów, przepustowości torów i bezpieczeństwa kolei. Składa się on z dwóch podstawowych części. Część przytorowa jest częścią linii kolejowych i zapewnia przekazywanie informacji do pociągów. Część mobilna jest zainstalowana na pojazdach kolejowych, odbiera informacje z części przytorowej i przekazuje je maszyniście, interweniując automatycznie i zatrzymując pociąg w razie potrzeby.