Tramwajowy rozjazd Rkpd w Olsztynie

Tramwajowy rozjazd Rkpd w Olsztynie

28 lipca 2022 | Źródło: KZN Bieżanów
PODZIEL SIĘ

Pierwsze w Polsce tramwajowe rozjazdy krzyżowe podwójne (Rkpd) to nowa jakość, pozwalająca przede wszystkim na zaoszczędzenie przestrzeni zajmowanej przez lokalny układ torowy. Wyprodukowane przez KZN „Bieżanów” Rkpd pomoże usprawnić ruch tramwajowy w Olsztynie.

 

Fot. KZN Bieżanów

 

- Rozjazdy krzyżowe podwójne (Rkpd) są standardem konstrukcyjnym na kolei, ale ich zastosowanie możliwe jest również w nawierzchni tramwajowej. Taka innowacja pojawia się w Polsce po raz pierwszy, a na świecie wciąż można spotkać ją w niewielu miejscach. To jedna z alternatyw możliwa do zastosowania w najbardziej skomplikowanych i rozległych węzłach rozjazdowych, gdzie układ geometryczny torów projektuje się indywidualnie. Rkpd pozwala skondensować niezbędne rozwiązania konstrukcyjne odpowiadające wymaganiom prowadzenia ruchu, na znacznie mniejszym obszarze. - mówi Otylia Leja, manager do spraw konstrukcyjno-technologicznych w KZN Bieżanów.

Rozjazdy krzyżowe podwójne mogą być stosowane na przykład na wjeździe lub wyjeździe z zajezdni i pętli tramwajowej. Tego typu rozwiązanie sprawdzi się w sytuacji, gdzie występuje ograniczenie przestrzenne, a ruch musi odbywać się w wielu relacjach.

- Każdy z rozjazdów krzyżowych przygotowany przez KZN Bieżanów oparty jest o promień R50 i umożliwia jazdę składów tramwajowych w czterech kierunkach. Otrzymuje się go poprzez wbudowanie dwóch relacji łukowych w krzyżujące się tory proste. Składa się z dwóch krzyżownic podwójnych, dwóch pojedynczych oraz czterech zwrotnic. Na potrzeby budowy pętli Pieczewo w Olsztynie przygotowaliśmy dwie takie konstrukcje - dodaje Otylia Leja.

 

Fot. KZN Bieżanów

 

- W przypadku projektu pętli Pieczewo,z uwagi na ograniczony obszar na którym musiał zmieścić się docelowy układ torowy, zamiast kilku rozjazdów pojedynczych i podwójnych, przewidziano bardziej kompaktowe rozwiązanie odpowiadające funkcjonalnością powszechnie stosowanym rozjazdom kolejowym. Rkpd ma więc zaoszczędzić przestrzeń przy jednoczesnym spełnieniu potrzeb infrastruktury. Tramwajowe Rkpd jako rozwiązanie konstrukcyjne pozwalające na kumulację rozgałęzień w mniejszym obszarze, mogą stać się układami uwzględnianymi w projektach skomplikowanych węzłów rozjazdowych, co pozwoli na dużą mobilność i wydajność komunikacji tramwajowej przy jednoczesnej oszczędności miejsca. - wyjaśnia przedstawicielka KZN Bieżanów.

Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe Bieżanów, należące do Grupy KZN Bieżanów, nie pierwszy raz realizują nietypowe zamówienia dla rynku tramwajowego. W ostatnich kilku latach w firmie powstała między innymi zwrotnica monolityczna manganowa odlewana oraz skrzyżowanie tramwajowo-kolejowe na podkładach nasączonych solą.