Alstom realizuje pierwszy projekt bez sieci trakcyjnej w Barcelonie

Alstom realizuje pierwszy projekt bez sieci trakcyjnej w Barcelonie

30 lipca 2022 | Źródło: Alstom / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Alstom, światowy lider w dziedzinie inteligentnej i zrównoważonej mobilności, otrzymał od Zarządu Transportu Metropolitalnego w Barcelonie (ATM - Autoritat del Transport Metroplità) kontrakt na elektryfikację pierwszego etapu połączenia sieci tramwajowej w Barcelonie, łączącego dwie istniejące linie tramwajowe, z naziemnym systemem dynamicznego zasilania APS firmy Alstom.

 

Fot. Alstom

 

APS zachowuje piękno środowiska miejskiego poprzez usunięcie infrastruktury przydrożnej oraz rzucających się w oczy sieci trakcyjnych i masztów. Kontrakt obejmuje zarówno prace związane z infrastrukturą, jak i modernizację 18 tramwajów z obecnego taboru.

System polega na zasilaniu lekkich pojazdów szynowych poprzez segmentową szynę zasilającą na poziomie ulicy. Przewodzące segmenty są automatycznie włączane i wyłączane w miarę postępu ruchu tramwaju, co zapewnia całkowite bezpieczeństwo pieszych i wszystkich użytkowników dróg. 

Technologia APS firmy Alstom działa obecnie w 11 miastach na czterech kontynentach (m.in. w Bordeaux, Tours, Rio de Janeiro, Stambule, Dubaju, Lusail i Sydney). Każdego dnia 362 tramwaje korzystają z tego rozwiązania na ponad 145 km torów w służbie komercyjnej, co oznacza 58 mln km przejechanych z APS (stan na lipiec 2022).

Kontrakt ten jest częścią projektu połączenia dwóch sieci tramwajowych w Barcelonie, Trambaix i Trambesos. Połączenie to, o długości 3,9 km i z 6 nowymi przystankami dodanymi do sieci tramwajowej, poprawi mobilność w mieście i zwiększy intramodalność poprzez połączenie tramwaju z sieciami podmiejskimi i metrem. Ponadto, po ukończeniu połączenia, przyczyni się ono do zmniejszenia śladu węglowego poprzez przeniesienie użytkowników z pojazdów prywatnych do tramwaju. Tramwaj w Barcelonie jest podstawą promowania przez Barcelonę zrównoważonej mobilności, z zaangażowaniem w ekologiczny, dostępny, sprawiedliwy i zdrowy rozwój miasta. 

Tramwaj w Barcelonie, uruchomiony w 2004 roku, ma w sumie 6 linii i 56 przystanków w systemach o długości 29,22 km, które przemieszczają ponad 26 milionów pasażerów rocznie. Składa się z dwóch niezależnych systemów: Trambaix (sieć o długości 15,1 km, która łączy Diagonal z rejonem Baix Llobregat) oraz Trambesos (który łączy Barcelonę z Sant Adria de Besos i Badaloną, na trasie o długości 14,1 km). Sieć obsługiwana jest przez 41 tramwajów Citadis, wyprodukowanych i utrzymywanych przez hiszpański Alstom.