Pierwsze dwa nowe pociągi elektryczne wyprodukowane przez Skodę dotarły już na Łotwę

Pierwsze dwa nowe pociągi elektryczne wyprodukowane przez Skodę dotarły już na Łotwę

31 lipca 2022 | Źródło: AS „Pasažieru vilciens”
PODZIEL SIĘ

W kończączym się tygodniu pozostałe dwa z czterech wagonów drugiego nowego elektrycznego składu pociągu zostały dostarczone z zakładu produkcyjnego Škoda Group w Ostrawie - Škoda Vagonka do Rygi na dwóch niskopodwoziowych platformach samochodowych. Tabor, elementy dachu i dwa pierwsze wagony dotarły do Rygi w poprzednim tygodniu. Dwa zespoły trakcyjne nowego pociągu elektrycznego zostały już dostarczone na Łotwę. Pierwszy nowy pociąg elektryczny dotarł do Rygi pod koniec czerwca. Pojazdy są przemieszczane z Czech drogą przez Polskę i Litwę.

 

Fot. AS „Pasažieru vilciens”

 

W Rydze wagony elektrycznego zespołu trakcyjnego zostaną zamontowane na wózkach szerokotorowych, na ich dachach pojawią się urządzenia elektryczne i zostaną wykonane wszystkie niezbędne prace, tak aby jeszcze w sierpniu rozpocząć testy dwóch dostarczonych pociągów elektrycznych na łotewskiej infrastrukturze kolejowej. 

Łotewski przewoźnik pasażerski AS „Pasažieru vilciens” otrzyma wszystkie 32 pociągi elektryczne, które są w pełni gotowe do obsługi pasażerów do końca 2023 roku. Każdy z nich będzie składał się z czterech wagonów. Jeden pociąg elektryczny będzie miał 109 metrów długości. Każdy pociąg pomieści 436 pasażerów. Pociągi będą miały jednopoziomowe wsiadanie z peronów pasażerskich, co nie tylko uczyni usługę dostępną dla wszystkich, ale także skróci czas potrzebny na zmianę pasażerów na przystankach. Szersze drzwi pociągów pomogą również przyspieszyć wsiadanie i wysiadanie.

 

Fot. Mārtiņš Zilgalvis/F64​ / AS „Pasažieru vilciens” 

 

Nowe EZT będą miały klimatyzację, ergonomiczne fotele i nowoczesne udogodnienia. Będą wyposażone w systemy informacji wideo i audio, wydajne łącze WiFi. Będą poruszały się płynniej i będą miały niższy poziom hałasu w kabinach w porównaniu do składów obecnie używanych. Nowe pociągi będą miały prędkość konstrukcyjną do 160 km/h (obecnie 120 km/h). Prędkość maksymalna będzie możliwa do osiągnięcia w przyszłości na odcinkach, na których pozwala na to infrastruktura kolejowa. 

Wraz z rozpoczęciem eksploatacji nowych pociągów elektrycznych AS „Pasažieru vilciens” będzie mogło wprowadzić interwałowe rozkłady jazdy na wszystkich obsługiwanych zeelektryfikowanych trasach. Oznacza to, że pociągi będą kursować co 15-20 minut w dni powszednie rano i wieczorem, które są tradycyjnie najbardziej ruchliwe. Nowe pociągi będą kursować w kierunku Aizkraukle, Tukums, Skulte i Jelgavy.

 

Fot. Mārtiņš Zilgalvis/F64​ / AS „Pasažieru vilciens” 

 

Całkowity koszt projektu wynosi 257,889 mln euro, a zakup 23 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych planowany jest z dofinansowaniem w wysokości 114,211 mln euro z Funduszu Spójności Unii Europejskiej.

AS "Pasažieru vilciens", założone 2 listopada 2001 r., jest jedynym krajowym dostawcą usług transportu publicznego przewożącym pasażerów koleją na Łotwie. AS "Pasažieru vilciens" jest niezależną firmą państwową. W 2021 roku spółka przewiozła ponad 11 mln pasażerów, a 98,9% przejazdów przebiegało dokładnie według rozkładu jazdy pociągów. 

 

Fot. Mārtiņš Zilgalvis/F64​ / AS „Pasažieru vilciens”