Chińska lokomotywa manewrowa przeznaczona dla Rail Cargo Hungary na testach w Velimie

Chińska lokomotywa manewrowa przeznaczona dla Rail Cargo Hungary na testach w Velimie

06 sierpnia 2022 | Źródło: zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Po niespełna roku do Czech na testy wróciła hybrydowa lokomotywa chińskiego producenta CRRC. Maszyna o oznaczeniu 461.001 ma w przyszłości być eksploatowana przez węgierskiego przewoźnika Rail Cargo Hungary. To już trzeci chiński pojazd szynowy testowany w Czechach.

Lokomotywa 461.001 po przyjeździe na testy w Velimie. Fot: VUZ

 

Jest to druga chińska lokomotywa testowana w Czechach i trzeci pojazd szynowy produkcji chińskiej na torze testowym Instytutu Badań Kolejowych (VUZ). 

Węgierska filia austriackiego przewoźnika państwowego podpisała umowę na dostawę lokomotyw w październiku 2019 r. Przewoźnik towarowy zamówił dwie lokomotywy do obsługi linii oraz dwie lokomotywy manewrowe. Umowa dotyczy czteroletniej dzierżawy z opcją przedłużenia lub wykupu oraz możliwością nabycia do 20 kolejnych każdej z maszyn. Lokomotywy dwuczłonowe przeznaczone są do jazdy w trakcji elektrycznej połączonej z akumulatorami poza liniami zelektryfikowanymi. Już w zeszłym roku na torze pojawiła się większa z maszyn - lokomotywa liniowa.

Pojazd wykorzystuje baterię litowo-tytanową do wykonywania czynności manewrowych. Dzięki technologii magazynowania energii o dużej pojemności, ładuje baterię zainstalowaną w lokomotywie na odcinkach sieci trakcyjnej, poprawiając wydajność pojazdu. Jej moc trakcyjna wynosi 850 kW w trybie sieciowym i 350 kW w trybie bateryjnym. Lokomotywa manewrowa RCH z napędem elektryczno-hybrydowym może holować 800-tonowy pociąg na torach bez sieci trakcyjnej przez 85 minut z prędkością 20 km/h. Lokomotywa manewrowa waży 72,2 tony i ma 18,3 metra długości. Prędkość maksymalna wynosi 100 km/h.