Spółka zależna DB pomoże w elektryfikacji kolei Buchara - Urgench - Khiva w Uzbekistanie.

Spółka zależna DB pomoże w elektryfikacji kolei Buchara - Urgench - Khiva w Uzbekistanie.

07 sierpnia 2022 | Źródło: https://iho.hu / Koleje Uzbeckie / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

DB Engineering & Consulting, spółka zależna Deutsche Bahn (DB), ma zarządzać projektem, który będzie finansowany z 20-letniej pożyczki o wartości 162 mln USD podpisanej w grudniu 2021 r. między rządem Uzbekistanu a Azjatyckim Bankiem Rozwoju. W ramach umowy DB E&C będzie nadzorować elektryfikację 452 km linii kolejowej Bukhara-Urgench-Khiva. Rozpoczęcie prac planowane jest na jesień br.

 

Fot. Uzbekistan Temir Yullari

 

Umowa między Kolejami Uzbeckimi (Uzbekistan Temir Yullari) a spółką zależną niemieckiego operatora kolejowego Deutsche Bahn, podpisana został w lipcu br. Ceremonia podpisania umowy odbyła się podczas 6. posiedzenia Niemiecko-Uzbeckiej Rady Gospodarczej.

Dzięki tej inwestycji uzbeckie koleje państwowe UTY będą mogły wykorzystywać na trasie swoje pociągi Talgo 250 Afrosiyob, które mogą poruszać się z prędkością do 250 kilometrów na godzinę, skracając czas przejazdu na trasie Buhara-Miszkin-Urganch-Chiva o dwie godziny(!). Dzięki temu podróż ze stolicy, Taszkientu do Khivy skróciłaby się do siedmiu godzin.

Według DB E&C, inwestycja zwiększy przepustowość linii i zmniejszy emisję zanieczyszczeń, zwiększając potencjał turystyczny kraju. Przewiduje się, że liczba pasażerów między Buharem, liczącym 280 tys. osób, a Chiwą, liczącą blisko 100 tys. osób, wzrośnie z obecnych 280 tys. do miliona pasażerów rocznie, natomiast ruch towarowy może osiągnąć 11,8 mln ton rocznie.

Środkowoazjatycki kraj nie będzie dla niemieckiej firmy nieznanym terytorium. DB E&C nadzorowała budowę 123-kilometrowej zelektryfikowanej linii Angren-Pap, która została otwarta w czerwcu 2016 r. i ma 19,2 km długości, co czyni ją najdłuższym tunelem w Azji Środkowej (i najdłuższym szerokotorowym na świecie); elektryfikację 325-kilometrowej linii Qarshi-Termez, zakończoną w styczniu 2018 r.; oraz rozbudowę metra w Taszkiencie, w tym linii Chilonzor, która została otwarta w grudniu 2020 r.

W ramach programu współpracy uruchomionego w 2019 roku, wspólna grupa robocza utworzona przez uzbeckie Ministerstwo Transportu i UTY sformułowała zalecenia dotyczące poprawy struktury i zarządzania krajową koleją, w celu zwiększenia stabilności finansowej i ruchu towarowego, w tym korytarzy tranzytowych, cyfryzacji kolei i zwiększenia jej konkurencyjności.

Elektryfikacja głównej linii kolejowej zostanie przeprowadzona z pomocą funduszy międzynarodowych. Na przykład Azjatycki Bank Rozwoju (ADB) przekazał na ten projekt 162 mln USD, a Azjatycki Bank Inwestycji Infrastrukturalnych kolejne 108 mln USD.