Pierwsze zmodernizowane wagony ARCO weszły do eksploatacji w Comboios de Portugal (CP)

Pierwsze zmodernizowane wagony ARCO weszły do eksploatacji w Comboios de Portugal (CP)

08 sierpnia 2022 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Narodowy operator transportu pasażerskiego Comboios de Portugal (CP) 28 lipca br. wdrożył do służby pierwszy pociąg zestawiony z wagonów typu Arco, wcześniej eksploatowanych przez hiszpańskiego przewoźnika RENFE. Pociąg kursuje teraz codziennie na linii Minho między Porto a Valençą, miejscowością położoną na północy kraju przy granicy z Hiszpanią. Pociąg, składający się z trzech wagonów ARCO, oferuje 161 miejsc siedzących, rozdzielonych pomiędzy wagon pierwszej klasy (56 miejsc), wagon drugiej klasy (80 miejsc) i wagon barowy (25 miejsc). W pociągu jest też miejsce na osiem rowerów. 

Pierwszy kurs zmodernizowanych wagonów ARCO. Fot. Diogo Filipe

 

Portugalski Przewoźnik Państwowy Comboios de Portugal (CP)  kupił 51 używanych wagonów od hiszpańskiego operatora Renfe za 1,65 mln euro. Wagony te zostały wycofane przez hiszpańskiego operatora nie tylko ze względu na wiek, ale także ze względu na niebezpieczeństwo, jakie stwarzał azbest zastosowany w ich konstrukcji. Pakiet zakupiony od Renfe składał się z 36 wagonów z serii 2000, znanych jako Arco, oraz 15, w skład których wchodziły wagony sypialne i wagony barowo -restauracyjne.

Podejmując decyzję o zakupie CP zdawało sobie sprawę z faktu, iż w 36 wagonach jako jeden z materiałów zastosowanych do ich wytworzenia użyty był azbest, a warunkiem transakcji było usunięcie szkodliwych materiałów podczas ich modernizacji. Zakup taboru dostępnego w Hiszpanii był uzasadniany koniecznością podjęcia szybkich działań mających na celu zaspokojenie rosnących potrzeb taborowych z jednej strony, z drugiej zaś jego opłacalnością, gdyż  CP za 1,65 mln euro kupił 51 używanych wagonów, podczas gdy każdy nowy kosztowałby ponad milion euro.

Wagon ARCO po modernizacji. Fot. Comboios de Portugal

Wagony ARCO są modernizowane w zakładzie CP w Gifoinsche (część Greater Porto). W proces modernizacji wagonów zaangażowanych jest pięćdziesiąt portugalskich firm, które dostarczają 95% niezbędnego wyposażenia, w tym materiały na siedzenia i tapicerkę oraz zasłony, a także bardziej zaawansowany sprzęt elektroniczny i mechanikę.

Wagony ARCO mogą poruszać się z prędkością 200 kilometrów na godzinę (km/h), posiadają gniazda USB do ładowania urządzeń elektronicznych, oświetlenie LED oraz obszar z kanapami.

Wagon ARCO po modernizacji. Fot. Comboios de Portugal

 

CP zapłacił Renfe 30 tys. euro za każdy wagon, jego modernizacja według informacji spółki kosztuje 156 tys. euro. Biorąc pod uwagę, że nowy wagon tego typu kosztuje około 1 mln euro, CP uważa takie rozwiązanie za ekonomicznie uzasadnione. 

Pozostałe 27 wagonów poddawanych jest modernizacji w warsztacie CP w Guifões i wejdzie do służby handlowej, gdy tylko proces ten zostanie zakończony, a wagony uzyskają niezbędne pozwolenia na dopuszczenie do ruchu.

 

Wagon ARCO z barem i kanapami po modernizacji. Fot. Comboios de Portugal

 

Fot. Comboios de Portugal