Lokomotywa zbudowana w Tapa w Estonii otrzymała pozwolenie na eksploatację na kolejach fińskich

Lokomotywa zbudowana w Tapa w Estonii otrzymała pozwolenie na eksploatację na kolejach fińskich

09 sierpnia 2022 | Źródło: AS Operail / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Po prawie roku jazd próbnych i procesów administracyjnych fińska Agencja Transportu i Komunikacji Traficom wydała pozwolenie na eksploatację na fińskiej kolei publicznej pierwszej, zbudowanej w zajezdni Operail w Tapa w Estonii, lokomotywy C30-MF.

 

Załadunek lokomotywy C30-M Jakob na statek. Fot. Raul Mee / Operail

 

Do tej pory Operail Finland, fińska filia estońskiej spółki kolejowej AS Operail, wykonywała manewry lokomotywami towarowymi Wabtec PowerHaul. Od tej pory operacje te będą wykonywane w porcie Kotka lokomotywą C30-MF Jakob, skonstruowaną przez Operail we własnym zakresie. 

Według Raula Toomsalu, prezesa zarządu Operail, homologacja C30-MF znacznie ułatwia sprawę, ponieważ w przeciwieństwie do PowerHaul, C30-MF jest specjalnie zaprojektowana do pracy manewrowej.  "PowerHaul ma kabiny na obu końcach, więc aby zmienić kierunek jazdy, maszynista lokomotywy musi za każdym razem pokonywać korytarz, aby przejść do drugiej kabiny. Natomiast C30-MF może być obsługiwana w obu kierunkach z tej samej kabiny. Ponadto C30-MF ma bardziej odpowiednie przełożenie do pracy manewrowej i jest znacznie krótsza" - wymieniał zalety C30-MF Toomsalu.

Aby zbudowana w Estonii lokomotywa C30-M mogła wejść do eksploatacji w Finlandii, należało przeprowadzić szereg modyfikacji, m.in. zmienić profil zestawów kołowych, ponieważ rozstaw torów kolei fińskiej jest o 4 mm większy niż w Estonii. Modyfikacji wymagały również np. systemy tankowania i radiowe. C30-M przystosowany dla kolei fińskich został przemianowany na C30-MF.

C30-MF 1570 o pseudonimie Jakob dotarła do Finlandii prawie rok temu. Aby przetransportować ją przez zatokę, lokomotywa została częściowo zdemontowana, tzn. zdjęto z niej wózki i podniesiono na pokład statku. W ciągu ostatniego roku lokomotywa przeszła testy i ustawienia, a maszyniści zostali przeszkoleni w Finlandii na podstawie pozwolenia na praktykę jazdy.

Operail Finland będzie początkowo eksploatował jedną lokomotywę C30-MF, ale Finowie wykazali również zainteresowanie zdalnie sterowaną wersją lokomotywy.

Operail rozpoczął projekt C30-M w 2016 roku i zaprezentował pierwszą lokomotywę C30-M zbudowaną w Tapa jesienią 2018 roku. Do tej pory zbudowano 12 lokomotyw. Zajezdnia Tapa firmy Operail jest jedynym miejscem w Estonii, gdzie budowane są lokomotywy.

C30-M to nowoczesna lokomotywa modułowa, która jest znacznie bardziej przyjazna dla środowiska niż poprzednie lokomotywy i nadaje się zarówno do wykonywania manewrów, jak i do przewozu towarów. Lokomotywa jest montowana z wykorzystaniem ramy nadwozia i układu jezdnego lokomotywy С30-7Ai firmy General Electric oraz modułów zaprojektowanych przez europejskiego producenta CZ Loko. Każda lokomotywa C30-M zbudowana w zajezdni Tapa nosi imię byłych mistrzów stacji Tapa. Jakob, który działa w Finlandii, został nazwany na cześć Jakoba Roplika, który był kierownikiem stacji Tapa w latach 1940-1941.

Sześcioosiowy C30-MF waży 135 ton, ma nacisk na oś 22,5 tony i jest zasilany elektrycznie AC/DC. Lokomotywa jest napędzana silnikiem wysokoprężnym Caterpillar 3512C HD o mocy 1.550 kW (2.079 KM) i prędkości maksymalnej 100 kilometrów na godzinę.

Operail to estońskie państwowe przedsiębiorstwo kolejowe, którego głównymi kierunkami działalności są transport towarowy, naprawa i budowa lokomotyw i wagonów oraz wynajem taboru kolejowego. Oprócz spółki dominującej (AS Operail), w skład grupy Operail wchodzi również spółka zajmująca się konserwacją i naprawą taboru kolejowego Operail Repairs OÜ, spółki zajmujące się wynajmem wagonów AS Operail Leasing i Operail Leasing Finland Oy oraz fińska spółka transportu kolejowego Operail Finland Oy.