Trwa przebudowa torowiska w ciągu jednej z głównych linii tramwajowych aglomeracji śląskiej. Katowickie Załęże zyska zmodernizowane torowisko od przystanku Wiśniowa Załęże do skrzyżowania z ulicą Bracką. Prace realizowane przez KZN Rail poprawią mobilność komunikacji miejskiej i wygodę podróżnych.
Przebudowa torowiska tramwajowego w Katowicach prowadzona jest wzdłuż trasy im. Nikodema i Józefa Renców, na odcinku od przystanku Załęże Wiśniowa do ul. Brackiej. Prace prowadzi KZN Rail, spółka należąca do Grupy KZN Bieżanów. Torowisko tramwajowe zostanie wykonane w istniejącym śladzie.
- Zgodnie z dokumentacją, zastosowaliśmy technologię podsypkową, tj. technologię o nieciągłym podparciu szyny. Jest to najczęściej stosowana technologia budowy torowiska tramwajowego, przede wszystkim torowiska wydzielonego. Torowisko w technologii podsypkowej składa się z podtorza (którego głównym elementem jest podsypka), podkładów strunobetonowych, szyn i sprężystych elementów mocujących je do podkładów. Dodatkowo stosujemy elementy takie jak wkładki komorowe z granulatu gumowego, mające na celu wyciszenie torowiska i zmniejszenie drgań wywoływanych przez tramwaje. Modernizacja usprawni śląską komunikację i podniesie komfort zarówno mieszkańców dzielnicy jak i samych podróżnych. - mówi Bartłomiej Jarzyna, kierownik robót torowych KZN Rail.
Zabudowane są już rozjazdy tymczasowe z obu stron torowiska, które umożliwiają zachowanie ciągłości ruchu tramwajowego. Próbny przejazd po zabudowanych rozjazdach odbył się jeszcze w lipcu, a zaraz po nim rozpoczęto rozbiórkę toru południowego. Mimo remontu, mieszkańcy nadal mogą korzystać z komunikacji miejskiej – ruch tramwajowy utrzymywany jest na jednym torze.
- Mamy już za sobą demontaż podbudowy z tłucznia i przekopy kontrolne. Wykonaliśmy zasadnicze roboty ziemne i przygotowaliśmy podłoże do zabudowania nawierzchni podtorza. Prace idą sprawnie - aktualnie zabudowujemy pierwszą warstwę konstrukcji, tj. warstwę ulepszonego podłoża Informacja prasowa www.kznrail.pl z gruntu stabilizowanego spoiwem hydraulicznym. Wszystko wskazuje na to, że modernizację zakończymy z początkiem grudnia. - dodaje Bartłomiej Jarzyna.
KZN Rail to spółka z Grupy KZN Bieżanów, zajmująca się kompleksową obsługą procesów inwestycyjnych i utrzymaniowych związanych z nowoczesną infrastrukturą szynową. Spółka realizuje inwestycje dotyczące zarówno torowisk tramwajowych, jak i kolejowych.