Na Węgrzech odnowiono odcinek linii kolejowej po zniszczeniach wywołanych obfitymi opadami deszczu.

Na Węgrzech odnowiono odcinek linii kolejowej po zniszczeniach wywołanych obfitymi opadami deszczu.

15 sierpnia 2022 | Źródło: https://iho.hu / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Od 16 sierpnia pociągi pasażerskie będą mogły kursować po obu torach między Nagymaros a Szob, a więc na całej linii Budapeszt-Vác-Szob zostanie przywrócony standardowy rozkład jazdy bez ograniczeń. Po przeprowadzeniu wymaganych kontroli, dziś rano wznowiono ruch pociągów towarowych.

Fot. MÁV

 

Linia kolejowa Budapeszt-Szob jest zelektryfikowaną dwutorową linią kolejową MÁV nr 70 na zakolu Dunaju. Jest częścią węgierskiej i europejskiej sieci bazowej. Została zbudowana w 1846 roku jako pierwsza na Węgrzech publiczna parowa linia kolejowa między Pesztem a Vác. Jego długość wynosi 62,9 km.

9 czerwca ulewne deszcze spowodowały, z Mount St Michael spłynęły niespotykane ilości wody, w czego efekcie 10 000 metrów sześciennych błota i gliny kamiennej zsunęło się na tory kolejowe na odcinku 1700 metrów, uniemożliwiając kursowanie pociągów po obu torach na między Nagymaros a Zebegény. Jeden z torów został uszkodzony w kilku odcinkach po 10-30 metrów.

 

Źródło: hu.wikipedia.org

 

Naprawa uszkodzeń postępowała szybciej niż planowano, dlatego od 30 lipca przewozy kolejowe między Nagymaros a Szobem mogły odbywać się po jednym torze według zmienionego rozkładu jazdy. Prace kontynuowano na drugim torze, gdzie przy pomocy specjalnych maszyn oczyszczano torowisko z gruzu.

Dziesiątki tysięcy metrów sześciennych podłoża przetransportowano koleją i drogami na plac załadunkowy przy stacji w Szob. Z nasypu pomiędzy drogą a linią kolejową usunięto niebezpieczne drzewa i krzewy, które przewróciły się i utrudniały prześwietlenie szkód.

Odnowiony został także nasyp i mur oporowy przy torach oraz wzmoznione zostało torowisko po stronie głównej drogi, wykorzystując piętnaście wagonów tłucznia. Trzeba było odbudować setki metrów linii napowietrznych, wzmocnić słupy nośne i wymienić uszkodzone. Odnowiono prawie wszystkie mocowania torów na tym odcinku.

 

Pociąg towarowy na zrekonstruowanym odcinków torów u podnoża Góry Świętego Michała tuż nad brzegiem Dunaju.
Fot. MÁV

 

Aby zapobiec wystapieniu dalszych szkód i zapewnić bezpieczny transport kolejowy, spółka kolejowa tymczasowo usuwa ziemię i skały za murem oporowym na odcinku między Nagymaros a Zebegény. Teren w pobliżu Góry Świętego Michała jest monitorowany. 

Od świtu 16 sierpnia nie będzie już ograniczeń w przewozach kolejowych, a pociągi będą mogły kursować płynnie według normalnego rozkładu jazdy.