Jednostka Pesa Elf.Eu dla RegioJet po raz pierwszy wyjechała na otwarty tor.

Jednostka Pesa Elf.Eu dla RegioJet po raz pierwszy wyjechała na otwarty tor.

15 sierpnia 2022 | Źródło: Zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Pasażerowie w regionie Ústí nad Labem mogą mieć nadzieję, że jeszcze przed końcem roku będą mogli przejechać się nową jednostką elektryczną Pesa Elf.Eu dla RegioJet. Jak poinformował czeski portal Zdopravy.cz pociąg przeszedł do końcowej fazy testów i wczoraj (14.08.2022r) wykonał swój pierwszy przejazd na otwartej infrastrukturze, a konkretnie na odcinku Benešov - Olbramovice korytarza IV.

 

Fot. Zdopravy.cz

 

Informację potwierdził szef Instytutu Badań Kolejowych (VUZ) Martin Bělčík. "Testy jednostki PESA Elf rozpoczęły się w niedzielę wieczorem" - powiedział Bělčík portalowi Zdopravy.cz.

Technicy VUZ przeprowadzają z pociągiem tzw. testy jazdy, co jest częścią procesu homologacji, który następuje po pomyślnym zakończeniu podstawowego zestawu testów na torze testowym VUZ w Cerhenice u Velim. "Testy infrastruktury Zarządu Kolei będą odbywały się przez około miesiąc na różnych liniach, na przykład w Czechach Środkowych, Vysočinie, Ostrawie czy Pilźnie" - dodał Bělčík.

Po tym następuje zwykle jazda próbna bez pasażerów i jazda próbna z pasażerami. Jeśli testy przebiegną sprawnie, to prawdopodobnie udałoby się to zrobić na czas rozpoczęcia nowego rozkładu jazdy w grudniu tego roku.

 

Źródło: zdopravy.cz

 

RegioJet zamówił w polskiej firmie Pesa Bydgoszcz łącznie siedem dwusystemowych jednostek elektrycznych. Liczy na nie dla linii U5, U7 i U13 oraz na dodatkowe przewozy w obrębie aglomeracji Ústí nad Labem. Jednostka, oznaczona jako seria 654, wyposażona jest wyłącznie w fotele drugiej klasy, może pomieścić łącznie 154 pasażerów na miejscach siedzących, a jej prędkość maksymalna wynosi 160 km/h. Nowa jednostka jest klimatyzowana, wyposażona w wifi i gniazdka elektryczne. Jest  również wyposażona w system ETCS.

Produkcja została opóźniona przez pandemię Covid-19. Region dał więc przewoźnikowi rok dłużej na wdrożenie tych pociągów. RegioJet inwestuje w zakup jednostek ponad pół miliarda koron ( ponad 20 mln Euro).