Kanada buduje pociąg maglev o prędkości 1000 km/h

Kanada buduje pociąg maglev o prędkości 1000 km/h

17 sierpnia 2022 | Źródło: Transpod / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W zachodniej kanadyjskiej prowincji Alberta ma powstać 300-kilometrowy odcinek toru dla pociągu lewitacji magnetycznej, który osiągnie prędkość 1000 km/h. Środek transportu, nazwany Fluxjet, połączy miasta Edmonton i Calgary w 45 minut. Szybki pociąg maglev porusza się w rurze próżniowej, jak wyjaśniła stojąca za nim kanadyjska firma Transpod.

Wizualizacja Transpod

 

FluxJet, oparty na przełomowych innowacjach w dziedzinie napędu i pozbawionych paliw kopalnych systemach czystej energii, jest w pełni elektrycznym pojazdem będącym w istocie hybrydą samolotu i pociągu. Dzięki przełomowym rozwiązaniom technologicznym w zakresie bezkontaktowego przesyłu energii oraz nowej dziedzinie fizyki zwanej strumieniem wektorowym, FluxJet porusza się w chronionej prowadnicy z prędkością ponad 1000 km/h - szybciej niż odrzutowiec i trzykrotnie szybciej niż pociąg dużych prędkości. 

FluxJet będzie działał wyłącznie na TransPod Line, systemie sieciowym ze stacjami w kluczowych miejscach i głównych miastach, charakteryzującym się dużą częstotliwością odjazdów, zaprojektowanym tak, aby umożliwić szybkie, niedrogie i bezpieczne podróżowanie. Ostatnio TransPod potwierdził finansowanie w wysokości 550 milionów dolarów amerykańskich i ogłosił kolejną fazę projektu infrastrukturalnego o wartości 18 miliardów dolarów amerykańskich, którego celem jest budowa linii TransPod Line łączącej miasta Calgary i Edmonton w Albercie w Kanadzie. Rozpoczęto wstępne prace budowlane, w tym ocenę oddziaływania na środowisko. Ten krytyczny projekt stworzy do 140 000 miejsc pracy i zwiększy PKB regionu o 19,2 mld dolarów w trakcie budowy. Po uruchomieniu linii TransPod podróż korytarzem będzie kosztowała pasażerów o około 44% mniej niż bilet lotniczy i zmniejszy emisję CO2 o 636 000 ton rocznie.

"Cała ciężka praca w ciągu ostatnich kilku lat doprowadziła do tego przełomowego momentu, w którym rozmowy stają się rzeczywistością. Technologia jest sprawdzona, a my mamy zaufanie inwestorów, rządów i partnerów, aby nadal przeć do przodu, aby skutecznie zredefiniować transport" - powiedział Sebastien Gendron, współzałożyciel i dyrektor generalny, TransPod.

Podczas imprezy odsłonięcia TransPod w Toronto, zmniejszony FluxJet został przedstawiony w demonstracji na żywo, pokazującej jego możliwości lotnicze. Prawie 1-tonowy pojazd FluxJet zademonstrował procedurę startu, podróży i lądowania w obrębie swojej prowadnicy. 

 

 

"Ten kamień milowy to duży skok naprzód" - powiedział Ryan Janzen, współzałożyciel i CTO, TransPod. "FluxJet znajduje się na styku badań naukowych, rozwoju przemysłowego i masowej infrastruktury, aby odpowiedzieć na potrzeby pasażerów i zmniejszyć nasze uzależnienie od ciężkich odrzutowców i autostrad napędzanych paliwami kopalnymi".

"TransPod całkowicie zmienia grę dzięki ultra szybkim, bezemisyjnym podróżom pasażerskim i transportowi towarowemu między głównymi miastami bram" - powiedział Yung Wu, dyrektor generalny MaRS Discovery District. "Nadszedł czas na śmiałe działania ze strony naszych decydentów, inwestorów i operatorów, aby wspierać komercjalizację innowacji made-in-Canada, takich jak TransPod, aby wygrać w wielotrylionowej globalnej gospodarce innowacyjnej"

Celem TransPod jest zakłócenie i ponowne zdefiniowanie transportu komercyjnego pomiędzy głównymi miastami na rynkach rozwiniętych i wschodzących. Startup został założony w 2015 roku, aby zbudować wiodący na świecie system transportu rurowego (TransPod Line), aby połączyć ludzi, miasta i firmy z szybkim transportem, który jest przystępny cenowo i zrównoważony środowiskowo. Siedziba firmy TransPod Inc. znajduje się w Toronto w Kanadzie i posiada spółki stowarzyszone w Albercie, Francji i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. 

 

 

Pociąg Fluxjet składa się z wagonów o długości 25 metrów, które mogą przewieźć do 54 pasażerów lub dziesięć ton ładunku. W okolicach miast pociąg będzie jechał tylko z prędkością około 90 km/h. Jedynie na dłuższych dystansach będzie wykorzystywana rura, która jest oddzielona od obszaru zewnętrznego śluzą. Fluxjet można porównać do Hyperloopa Elona Muska.

Koszt projektu to około 18 miliardów dolarów. Nie wiadomo jeszcze, kiedy projekt zostanie zakończony.