Wielomilionowe szkody spowodowane wadliwymi podkładami zabudowanymi w sieci DB

Wielomilionowe szkody spowodowane wadliwymi podkładami zabudowanymi w sieci DB

21 sierpnia 2022 | Źródło: Deutsche Bahn
PODZIEL SIĘ

Deutsche Bahn (DB) zamierza do końca sierpnia 2022 r. zakończyć kontrolę niektórych rodzajów podkładów betonowych na swojej sieci, która rozpoczęła się w połowie lipca 2022 r., kiedy pęknięcie podkładów zostało zidentyfikowane jako jedna z możliwych przyczyn wykolejenia się pociągu piętrowego w Bawarii.

 

 

Fot. Deutsche Bahn

 

Program kompleksowej kontroli Deutsche Bahn (DB) dla podkładów betonowych w sieci kolejowej zbliża się do końca. Od lipca eksperci DB sprawdzają w całych Niemczech około 200 000 podkładów określonego typu i producenta. Kontrole zostaną zakończone do końca sierpnia. Prace prowadzone są jako środek zapobiegawczy, ponieważ podkłady kolejowe o określonej konstrukcji są również kontrolowane przez organy śledcze w związku z wypadkiem w pobliżu Garmisch-Partenkirchen w dniu 3 czerwca. Mimo, że badania nie zostały jeszcze zakończone i nie ustalono przyczyny wypadku, DB zdecydowało, jako środek zapobiegawczy, o zbadaniu podkładów o tej samej konstrukcji na sieci. Wstępne ustalenia z raportów technicznych niezależnych instytutów badawczych sugerują obecnie, że wina leży po stronie producenta: Niektóre z podkładów wykazują nieprawidłowości w składzie materiałowym.

Tam, gdzie eksperci odkryli anomalie, DB reagował natychmiast. W większości przypadków, gdy jest to konieczne, pociągi jadą wolniej nad uszkodzonymi podkładami. W pojedynczych przypadkach DB musiała również zamykać odcinki torów. Niestety, pasażerowie i klienci transportu towarowego odczuwają skutki, z powodu prac nie można uniknąć objazdów, dłuższych czasów przejazdu, a nawet zastępczych połączeń kolejowych. DB głęboko ubolewa nad ograniczeniami, przeprasza pasażerów i swoich klientów, prosi wszystkich poszkodowanych o zrozumienie.

W wyniku przeprowadzonych dochodzeń obecnie obowiązują ograniczenia w sumie w około 165 miejscach sieci kolejowej. Dotknięte są głównie kraje związkowe Bawaria, Saksonia, Saksonia-Anhalt i Turyngia. DB intensywnie pracuje nad jak najszybszym wyeliminowaniem zakłóceń dla pasażerów i klientów transportu towarowego. DB zdążyło już wymienić podkłady na pierwszych liniach, a dla około 90 procent dotkniętych odcinków wyznaczono już konkretne terminy budowy. Ustalenie priorytetów prac i koncepcji wymiany jest ściśle koordynowane z zainteresowanymi przedsiębiorstwami kolejowymi i krajami związkowymi.

 

Odcinki linii kolejowych z ograniczeniami spowodowanymi niewłaściwymi podkładami na sieci DB.
Źródło Deutsche Bahn

 

Celem podjetych działań jest, aby do końca roku prawie wszystkie zagrożone trasy były znów przejezdne. Wiadomo jednak również, że wymiana części podkładów potrwa do przyszłego roku. Grupa zadaniowa DB koordynuje ograniczone obecnie zasoby budowlane, tak aby można je było wykorzystać w sposób jak najbardziej efektywny. Priorytetowo traktowane są w pierwszej kolejności linie, które są szczególnie intensywnie wykorzystywane i mają duże znaczenie dla stabilnego ruchu dalekobieżnego, regionalnego i towarowego w całej sieci. Niezbędne materiały są dostępne. Nawet w czasach niedoborów materiałowych DB udało się zdobyć wystarczającą ilość nowych podkładów na rynku.

Nie można jeszcze podać konkretnej wartości poniesionych strat. DB zakłada kwotę w trzycyfrowych milionach Euro. Ewentualne roszczenia regresowe wobec producenta podkładów zostaną zbadane pod względem prawnym na podstawie końcowych ekspertyz.