Nowym przewoźnikiem na linii Bratysława - Komarno będzie Leo Express

Nowym przewoźnikiem na linii Bratysława - Komarno będzie Leo Express

24 sierpnia 2022 | Źródło: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa Republiki Słowacji
PODZIEL SIĘ

Ministerstwo Transportu i Budownictwa Republiki Słowackiej wybrało czeskiego prywatnego operatora Leo Express do podpisania umowy na świadczenie społecznie niezbędnych usług transportowych (PSO) na linii Bratysława - Dunajská Streda - Komárno o długości 95 km. Umowa została zawarta na 9 lat, począwszy od 10 grudnia 2023 r., ale niewykluczone, że z inicjatywy ministerstwa operator rozpocznie działalność już 11 grudnia 2022 r. 

 

Fot. Leo Express

 

Firma Leo Express złożyła najkorzystniejszą ofertę w przetargu na przewozy kolejowe na linii Bratysława - Dunajská Streda - Komárno. Nowy przewoźnik powinien rozpocząć działalność od 10 grudnia 2023 roku przez kolejne dziewięć lat, czyli do 9 grudnia 2032 roku. 

"Oprócz ceny o wyniku decydowały również kryteria jakościowe, takie jak liczba miejsc siedzących, klimatyzowane wagony, toalety i możliwość korzystania z niskiej podłogi. Wierzę, że pasażerowie będą zadowoleni z nowego przewoźnika i jego usług" - powiedział minister transportu Andrej Doležal.

Leo Express planuje wykorzystać 11 wyprodukowanych przez Alstom pociągów spalinowych Coradia Lint 41 wydzierżawionych na 10 lat od Beacon Rail Leasing.  

Zainteresowanie udziałem w przetargu wyraziło siedmiu przewoźników, w ostatniej rundzie oprócz Leo Express swoje oferty złożyły Železničná spoločnosť Slovensko i Yosaria Trains. Zwycięzca przetargu powinien obsługiwać linię od 10 grudnia 2023 roku, ale możliwe, że będzie to rok wcześniej.

"Na podstawie rekomendacji komisji oceniającej zaoferujemy Leo Express możliwość przewozu pasażerów między Bratysławą a Komarnem już od 11 grudnia 2022 roku" - podsumował minister transportu.

 

Fot. Leo Express

 

Trasa Bratysława - Dunajská Streda - Komárno była pierwszą trasą na Słowacji, która od marca 2012 r. do grudnia 2020 r. była obsługiwana nie przez narodowego operatora ŽSSK, ale przez prywatną firmę RegioJet. W tym czasie natężenie ruchu wzrosło sześciokrotnie, co umożliwiło uruchomienie nowego taboru, w tym wagonów piętrowych. We wrześniu 2020 roku Ministerstwo Transportu zawarło z ŽSSK i Austriackimi Kolejami Federalnymi tymczasową dwuletnią umowę na przygotowanie i przeprowadzenie przetargu w celu wyboru operatora na okres 10 lat. Wyniki tego przetargu zostały unieważnione, ponieważ cena usług w ofercie jedynego oferenta - ŽSSK - była znacznie wyższa od założonej przez Ministerstwo.