PLK szykują sprawniejsze przejazdy pociągów na południu Wielkopolski

PLK szykują sprawniejsze przejazdy pociągów na południu Wielkopolski

25 sierpnia 2022 | Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
PODZIEL SIĘ

Szybsze przejazdy pociągów zapewni przebudowa linii kolejowej na odcinku Koźmin Wielkopolski – Jarocin. Pasażerowie zyskają krótsze podróże m.in. z Poznania do Krotoszyna i z Jarocina do Milicza. Już z początkiem września ruszą zasadnicze prace na ok. 14 km trasie. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., za ok. 44 mln zł ze środków budżetowych, przewidywana jest do II poł. 2023 r.

Fot. PKP PLK

Dzięki przebudowie na ok. 14 km odcinku Koźmin Wielkopolski – Jarocin (linia kolejowa Oleśnica – Chojnice, nr 281) pociągi pasażerskie pojadą z prędkością 120 km/h – nawet dwukrotnie szybciej niż obecnie. Podróże między Koźminem Wielkopolskim a Jarocinem skrócą się z ok. 20 min do ok. 15 min. Zapewnione będą dogodniejsze połączenia regionalne i międzywojewódzkie, m.in. między Poznaniem a Krotoszynem oraz Jarocinem a Miliczem na Dolnym Śląsku, a także lepsze warunki dla przewozu towarów linią, która łączy Dolny Śląsk z Pomorzem.

Sprawniejsze podróże zapewni wymiana toru, elementów sieci trakcyjnej i urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym na całym odcinku. Na stacji Koźmin Wielkopolski przewidziano nowe rozjazdy, które umożliwią płynną zmianę toru jazdy pociągów.

Wzrośnie bezpieczeństwo na styku toru z drogami dzięki modernizacji 12 przejazdów kolejowo-drogowych. Skrzyżowania m.in. w Koźminie Wielkopolskim, Nowej Obrze i Golinie zyskają nową nawierzchnię oraz oznakowanie. Na części przejazdów będą dodatkowe zabezpieczenia – sygnalizacja świetlna, która wspomoże kierowców przy przekraczaniu toru. Wyremontowane przepusty wraz z odnowionymi konstrukcjami m.in. mostu i wiaduktu w Golinie (na ul. Bielawy) na lata zapewnią bezpieczne przejazdy pociągów.

Zasadnicze prace rozpoczną się w poniedziałek, 5 września. Wykonawca organizuje już plac budowy. Ze względu na zakres prac na jednotorowym odcinku, w porozumieniu z przewoźnikami, do czerwca 2023 r. dla podróżnych obowiązywać będzie zastępcza komunikacja autobusowa.

Na zwiększenie możliwości trasy w ramach przedsięwzięcia „Wykonanie prac projektowych i robót budowlanych na linii kolejowej nr 281 Oleśnica – Chojnice na odcinku Koźmin Wlkp. – Jarocin w torze nr 1 od km 78.3,352 do 92,175”, które jest częścią projektu „Prace na liniach kolejowych nr 281. 766 na odcinku Oleśnica – Łukanów – Krotoszyn – Jarocin – Września – Gniezno”, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły ok. 44 mln zł ze środków budżetowych. Zakończenie inwestycji przewidywane jest obecnie w II poł. 2023 r. Prace są realizowane w formule „projektuj i buduj”.

Coraz lepsze podróże między Krotoszynem a Gnieznem

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. sukcesywnie zapewniają dogodniejsze przewozy na linii z Dolnego Śląska przez Oleśnicę, Milicz i Jarocin w kierunku Chojnic. W ostatnich latach prace na torach zrealizowano już między Oleśnicą a Miliczem, Zdunami a Krotoszynem, Jarocinem a Wrześnią oraz Wrześnią a Gnieznem. Zapewniło to sprawniejszy ruch pociągów i umożliwiło wznowienie przejazdów pasażerskich na trasie Gniezno – Września – Jarocin od poł. 2018 r.

Dla zwiększenia dostępu do kolei, w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021 – 2025”, na trasie przebudowane zostaną perony. Już podpisano umowę z wykonawcami na prace w Miłosławiu, Orzechowie i Książnie. W najbliższych tygodniach planowane jest ogłoszenie przetargu na modernizację platform w miejscowości Golina, Obra Stara, Koźmin Wielkopolski i Bożacin. Podróżni skorzystają z efektów inwestycji w 2023 r.