Pierwsze lokomotywy CZ LOKO EffiShunter 300 - SM60 dla PKP Intercity gotowe do wyjazdu do Polski

Pierwsze lokomotywy CZ LOKO EffiShunter 300 - SM60 dla PKP Intercity gotowe do wyjazdu do Polski

25 sierpnia 2022 | Źródło: CZ LOKO / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

CZ Loko w lutym 2021 roku podpisało umowę z PKP Intercity na dostawę 10 lokomotyw manewrowych EffiShunter 300. Czeski producent taboru, był jedyną firmą zainteresowaną przetargiem. Za całość zamówienia zaproponowało 39 192 952 zł netto (3 859 649 zł za jeden pojazd). Co ciekawe szacunki PKP Intercity dla zamówienia sięgały nieco ponad 78 mln zł. Już na początku przyszłego tygodnia pierwsze z tej serii lokomotywy wyjadą z Czeskiej Třebovej do Polski. Za transport nowych nabytków PKP Intercity odpowiedzialna będzie spółka zależna CZ LOKO - CZ Logistics

 

Fot. CZ LOKO

 

Typ EffiShunter 300 to lekka lokomotywa dwuosiowa, zaprojektowana z myślą o możliwie najniższych kosztach produkcji i eksploatacji. Dzięki swoim rozmiarom i interoperacyjności może być również eksploatowana na specjalnych liniach metra - dwie lokomotywy tego typu zostały zakupione przez Warszawskie Metro. Nie jest to powszechne w przypadku tego typu lokomotyw i dlatego daje niepodważalną przewagę konkurencyjną.

Lokomotywy EffiShunter 300 wyprodukowane przez CZ LOKO dla PKP Intercity przeszły szereg modyfikacji, które odróżniają je od innych lokomotyw typu 794. Poza wyposażeniem w krajowy system samoczynnego hamowania pociągu SHP i kontroli czujności CA, które są koniecznością do eksploatacji w Polsce, spośród innych maszyn wyróżnia je:

  • silnik spalinowy CAT C13B o mocy 328 KW z modułem emisji CEM, który łączy w sobie katalizator utleniający (DOC), filtr cząstek stałych (DPF) i technologię selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) spełniający najsurowsze normy emisji spalin EU STAGE V.
  • systemu kamer ułatwiających maszyniście orientację w najbliższym otoczeniu lokomotywy, zwłaszcza przy zbliżaniu się do innych pojazdów
  • instalacja głośnomówiąca w kabinie maszynisty
  • półautomatyczne sprzęgi RK900
  • konstrukcja bezobsługowa co umożliwia maszyniście monitorowanie ilości materiałów eksploatacyjnych za pomocą wyświetlacza diagnostycznego oraz obsługę podstawowych elementów sterujących z poziomu toru. Maszynista nie musi wychodzić na peron podczas pełnienia służby.