Węgierskie "Gagariny" przez Słowację, Czechy, Polskę i Litwę podążają do naprawy na Łotwę.

Węgierskie "Gagariny" przez Słowację, Czechy, Polskę i Litwę podążają do naprawy na Łotwę.

26 sierpnia 2022 | Źródło: Railpage.net / Kurier Kolejowy / pl.wikipedia.org
PODZIEL SIĘ

DB Cargo Czechia przewiozła do Ostrawy i dalej do granicy Polsko - Czeskiej Petrovice u Karviné - Zebrzydowice dwie węgierskie lokomotywy 628.104 i 178 (na Wegrzech znane jako "Siergieje", w Polsce bardziej jako "Gagariny"), które zostały zakupione przez przedsiębiorstwo budownictwa kolejowego V-HÍD od węgierskiego przewoźnika narodowego MÁV. Od polskiej granicy z prędkością rozkładową 40 km /h skład prowadzi lokomotywa DB Cargo Polska. Konwój udaje się w kierunku Łotwy gdzie w zakładach Daugavpils Lokomotivju Remonta (Zakład naprawy lokomotyw w Daugavpils) poddane zostaną remontowi.

 

Fot. Mates Pleško / Railpage.net

 

Lokomotywy do węgiersko - słowackiej stacji granicznej Rajka przywiózł ich właściciel, czyli V-HÍD na czele z kolejnym w swoim taborze Gagarinem. Od Rajki do polskiej granicy pociągiem zawładnął Vectron 193.360 DB Cargo Czechia z napisem "JESTEM EUROPEJCZYKIEM". 23 sierpnia w godzinach porannych przyjechał z Czech z kompletem czterech wagonów ochronnych. Po sformowaniu składu w Rajce pociąg wyruszył w długą podróż do polskiej strefy przygranicznej.

Prędkość pociągu na czeskiej sieci kolejowej była ograniczona do 60/20km/h. Podobnie jest w Polsce. Skład po przekroczeniu polskiej granicy mozolnie podąża na północ ku granicy z Litwą z prędkością rozkładową 40 km/h. Zdjęcia przedstawiające holowane lokomotywy nie pozostawiają złudzeń, obie lokomotywy są w takim stanie, że osiąganie wiekszej prędkości byłoby niebezpieczne.

 

Stan 628 104 jest już na pierwszy rzut oka żałosny. Fot. Mates Pleško / railpage.net

 

Konwój "Gagarinów" przejeżdżający przez Czechy. Fot. Jaroslav Šindel

 

Konwój "Gagarinów" wjeżdżający do Polski. Fot. David Kulla

 

Oba Gagariny podążają do łotewskiego miasta Daugavpils, do firmy Daugavpils Lokomotivju Remonta (Zakład naprawy lokomotyw w Daugavpils). Jesienią ubiegłego roku V-HÍD sprowadził już jednego takiego naprawionego Gagarina z krajów bałtyckich. Była to dawna lokomotywa szerokotorowa eksploatowana przez Koleje Litewskie, nosząca oznaczenie M62.1015 (629.001 na Węgrzech). Innym obsługiwanym przez tę firmę jest ex. Lokomotywa MÁV 628.069.

 

Fot. V-HÍD

 

ŁTZ M62 – radziecka lokomotywa spalinowa produkowana przez Ługanskij Tiepłowozostroitielnyj Zawod (Ukraina) dla wielu krajów-członków Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej (RWPG) oraz Korei Północnej. Żargonowo nazywana Gagarinem, Iwanem lub Siergiejem.

Do prowadzenia pociągów towarowych, fabryka lokomotyw w Ługańsku opracowała w oparciu o budowane w latach 1958–1961 spalinowozy TE10 sześcioosiowe lokomotywy z napędem spalinowo-elektrycznym dla kolei radzieckich SŻD. Na skutek porozumień specjalizacyjnych, ZZRR przyjął zamówienia krajów RWPG na lokomotywy spalinowe o mocy 2000 KM. Pierwszym nabywcą nowej serii były Węgierskie Koleje Państwowe (MÁV). Warunkiem zamówienia było stosowanie oznaczeń producenta – M62 jako oficjalnego dla tej serii lokomotywy na kolejach węgierskich.

W 1964 roku dostarczono dwa prototypy dla kolei radzieckich. W 1965 roku rozpoczęto produkcję seryjną i dostarczanie lokomotyw do kolei węgierskich. Od 1965 lokomotywy typu M62 otrzymała również PKP (oznaczone jako ST44) oraz PMPPW (pod oryginalnym oznaczeniem), kolej wschodnioniemiecka i koleje czechosłowackie.

W latach późniejszych lokomotywy w wariancie M62 były dostarczane na Kubę, do Korei Północnej i dla kolei przemysłowych. Dostawy zakończyły się w większości krajów w latach 1975–1979. Tylko do Polski i Korei Północnej M62 zostały dostarczone odpowiednio do 1988 r. i 1995 r. Rosyjskie koleje państwowe do 1994 roku zamawiały lokomotywy skonstruowane w oparciu o projekt M62. Niektóre M62 zostały nabyte przez koleje prywatne.

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Lokomotywa CARGOUNIT to dziesiąta lokomotywa Smartron zarejestrowana w Rumunii. Lokomotywa CARGOUNIT to dziesiąta lokomotywa Smartron zarejestrowana w Rumunii.
Następny artykuł Rail Baltica w Ełku – most i wiadukty zapewnią sprawne i bezpieczne podróże Rail Baltica w Ełku – most i wiadukty zapewnią sprawne i bezpieczne podróże