DB Cargo Czechia przewiozła do Ostrawy i dalej do granicy Polsko - Czeskiej Petrovice u Karviné - Zebrzydowice dwie węgierskie lokomotywy 628.104 i 178 (na Wegrzech znane jako "Siergieje", w Polsce bardziej jako "Gagariny"), które zostały zakupione przez przedsiębiorstwo budownictwa kolejowego V-HÍD od węgierskiego przewoźnika narodowego MÁV. Od polskiej granicy z prędkością rozkładową 40 km /h skład prowadzi lokomotywa DB Cargo Polska. Konwój udaje się w kierunku Łotwy gdzie w zakładach Daugavpils Lokomotivju Remonta (Zakład naprawy lokomotyw w Daugavpils) poddane zostaną remontowi.
Lokomotywy do węgiersko - słowackiej stacji granicznej Rajka przywiózł ich właściciel, czyli V-HÍD na czele z kolejnym w swoim taborze Gagarinem. Od Rajki do polskiej granicy pociągiem zawładnął Vectron 193.360 DB Cargo Czechia z napisem "JESTEM EUROPEJCZYKIEM". 23 sierpnia w godzinach porannych przyjechał z Czech z kompletem czterech wagonów ochronnych. Po sformowaniu składu w Rajce pociąg wyruszył w długą podróż do polskiej strefy przygranicznej.
Prędkość pociągu na czeskiej sieci kolejowej była ograniczona do 60/20km/h. Podobnie jest w Polsce. Skład po przekroczeniu polskiej granicy mozolnie podąża na północ ku granicy z Litwą z prędkością rozkładową 40 km/h. Zdjęcia przedstawiające holowane lokomotywy nie pozostawiają złudzeń, obie lokomotywy są w takim stanie, że osiąganie wiekszej prędkości byłoby niebezpieczne.
Oba Gagariny podążają do łotewskiego miasta Daugavpils, do firmy Daugavpils Lokomotivju Remonta (Zakład naprawy lokomotyw w Daugavpils). Jesienią ubiegłego roku V-HÍD sprowadził już jednego takiego naprawionego Gagarina z krajów bałtyckich. Była to dawna lokomotywa szerokotorowa eksploatowana przez Koleje Litewskie, nosząca oznaczenie M62.1015 (629.001 na Węgrzech). Innym obsługiwanym przez tę firmę jest ex. Lokomotywa MÁV 628.069.
ŁTZ M62 – radziecka lokomotywa spalinowa produkowana przez Ługanskij Tiepłowozostroitielnyj Zawod (Ukraina) dla wielu krajów-członków Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej (RWPG) oraz Korei Północnej. Żargonowo nazywana Gagarinem, Iwanem lub Siergiejem.
Do prowadzenia pociągów towarowych, fabryka lokomotyw w Ługańsku opracowała w oparciu o budowane w latach 1958–1961 spalinowozy TE10 sześcioosiowe lokomotywy z napędem spalinowo-elektrycznym dla kolei radzieckich SŻD. Na skutek porozumień specjalizacyjnych, ZZRR przyjął zamówienia krajów RWPG na lokomotywy spalinowe o mocy 2000 KM. Pierwszym nabywcą nowej serii były Węgierskie Koleje Państwowe (MÁV). Warunkiem zamówienia było stosowanie oznaczeń producenta – M62 jako oficjalnego dla tej serii lokomotywy na kolejach węgierskich.
W 1964 roku dostarczono dwa prototypy dla kolei radzieckich. W 1965 roku rozpoczęto produkcję seryjną i dostarczanie lokomotyw do kolei węgierskich. Od 1965 lokomotywy typu M62 otrzymała również PKP (oznaczone jako ST44) oraz PMPPW (pod oryginalnym oznaczeniem), kolej wschodnioniemiecka i koleje czechosłowackie.
W latach późniejszych lokomotywy w wariancie M62 były dostarczane na Kubę, do Korei Północnej i dla kolei przemysłowych. Dostawy zakończyły się w większości krajów w latach 1975–1979. Tylko do Polski i Korei Północnej M62 zostały dostarczone odpowiednio do 1988 r. i 1995 r. Rosyjskie koleje państwowe do 1994 roku zamawiały lokomotywy skonstruowane w oparciu o projekt M62. Niektóre M62 zostały nabyte przez koleje prywatne.