PLK zapewniają lepszy dostęp koleją do portów w Trójmieście

PLK zapewniają lepszy dostęp koleją do portów w Trójmieście

27 sierpnia 2022 | Źródło: PKP PLK S.A.
PODZIEL SIĘ

Do portów morskich w Gdyni oraz Gdańsku szybciej i bezpieczniej dojeżdżają pociągi mogące przewieźć więcej ładunków. Z inwestycji realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. korzysta krajowa gospodarka. Prace w Trójmieście współfinansowane są ze środków europejskich – instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Fot. PKP PLK

 

PLK konsekwentnie zwiększają możliwości ekologicznego przewozu towarów koleją do nadbałtyckich portów. Projekt pn. „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk” jest w fazie odbioru końcowego. Pociągi jeżdżą po zmodernizowanych torach z nową siecią trakcyjną m. in. w obrębie stacji Gdańsk Zaspa Towarowa i Gdańsk Port Północny. Zabudowano 72 km nowych torów i 233 rozjazdy. Od grudnia 2021 r. kierowcy korzystają z nowego wiaduktu drogowego w ciągu ul. Ku Ujściu, który poprawił bezpieczeństwo w ruchu drogowym i kolejowym oraz usprawnił komunikację w tej części miasta.

 

Nowy wiadukt drogowy w Gdansku. Fot. Szymon Danielek / PKP PLK

 

Pociagi towarowe na nowych torach do portu Gdańsk. Fot. Szymon Danielek / PKP PLK

 

W ramach projektu pn. „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni”. Zabudowano już blisko 80 km torów oraz ponad 200 rozjazdów. Powstają dwa nowe wiadukty kolejowe, które usprawnią przejazd do portu. Gotowa jest publiczna ładownia oraz 11 podziemnych zbiorników retencyjnych, kolejne dwa są w budowie. Z oddanego do użytku w marcu br. Lokalnego Centrum Sterowania Gdynia Port prowadzony jest ruch pociągów do nabrzeży. Prace dyżurnych ruchu wspierają nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe. W ciągu doby kolejarze zapewniają sprawne i bezpieczne przejazdy około 50 pociągów z ładunkami oraz podczas około 230 jazd manewrowych.

 

Budowa wiaduktu na stacji Gdynia Port. Fot. Szymon Danielek / PKP PLK 

 

Budowa nowych torów do Portu Gdynia. Fot. Szymon Danielek / PKP PLK

 

Inwestycje PLK do trójmiejskich portów mają wartość ponad 2,6 mld zł netto. Prawie 40 proc. tej kwoty stanowi dofinansowanie unijne ze środków instrumentu Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”. Dzięki realizacji projektów do nabrzeży dojeżdżają cięższe i dłuższe, nawet 750-metrowe pociągi, które mogą zabrać więcej towarów. Jazda składów jest bardziej ekologiczna, sprawniejsza i bezpieczniejsza.