SM42 6Dn lokomotywa wodorowa bydgoskiej Pesy ma już za sobą pierwsze próby ruchowe.

SM42 6Dn lokomotywa wodorowa bydgoskiej Pesy ma już za sobą pierwsze próby ruchowe.

28 sierpnia 2022 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Pokaz SM42-6Dn, czyli pierwszej polskiej lokomotywy wodorowej PESA był chyba najbardziej oczekiwaną premierą Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO 2021. O tym wydarzeniu wspomniał również Premier Mateusz Morawiecki w liście skierowanym do uczestników targów. Blisko rok po prezentacji miały miejsce pierwsze uruchomienia lokomotywy na zakładowych torach producenta. Uruchomienie maszyny mogło być zrealizowane póki co dzięki zasilaniu z układu baterii, który w pojazdach wodorowych wspomaga działanie ogniw paliwowych. Zapewne ładowanie wodoru będzie miało miejsce tuż przed testami na torze Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie, które jak dowiedział sie Kurier Kolejowy zaczną się tuż po wrześniowych berlińskich targach InnoTrans.

 

Lokomotywa manewrowa z napędem wodorowym. Fot. Jan Kryszkiewicz

 

Według informacji przekazanych przez producenta podczas prezentacji pojazdu na targach TRAKO 2021 lokomotywa SM42 6Dn jest manewrową lokomotywą 4-osiową z silnikami trakcyjnymi o mocy 4x180kW.  Została wyposażona w  innowacyjne źródło zasilania, którym jest zero emisyjny napęd wodorowy. Za wytwarzanie energii odpowiedzialne są dwa ogniwa wodorowe wyprodukowane przez firmę Ballard. Ogniwo o mocy 85 kW jest układem wytwarzającym napięcie elektryczne w reakcji chemicznej wodoru z tlenem z powietrza atmosferycznego. Wodór pobierany jest ze zbiorników o łącznej pojemności 175kg. Jedno tankowanie pozwala na dobową pracę manewrową lokomotywy. 

 

Wnętrze kabiny maszynisty w lokomotowie manewrowej PESY zasilanej wodorem. Fot. Jan Kryszkiewicz

 

Lokomotywa została również wyposażona w system jazdy autonomicznej, umożliwiający maszyniście jednosobowe sterowanie radiowe pojazdem w czasie ustawiania składów oraz system rozpoznawania przeszkód /antykolizyjny/. 

SM42-6Dn po modernizacji zyskała nie tylko innowacyjny napęd, ale również nowoczesny wygląd. Minimalistyczna stylistyka bryły pojazdu nawiązuje do aktualnych trendów. Najważniejsza zmiana to przeniesienie do części środkowej kabiny maszynisty, która jest dwukierunkowa, posiada część socjalną i system klimatyzacji. Ze względu na powiększoną część techniczną zlikwidowano pomosty boczne, a wejście przeniesiono na bok kabiny. 

 

Lokomotywa manewrowa PESY z napędem wodorowym podczas prób uruchomiania. Fot. Jan Kryszkiewicz

 

Lokomotywa manewrowa PESY z napędem wodorowym zaprezentowana na TRAKO 2021.
Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy