Talgo zaprezentuje na InnoTrans w Berlinie swój 230 ICE L dla DB

Talgo zaprezentuje na InnoTrans w Berlinie swój 230 ICE L dla DB

29 sierpnia 2022 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Hiszpańska firma Talgo umożliwi zwiedzającym ekspozycje międzynarodowych targów InnoTrans w Berlinie zapoznanie się z projektem wnętrza i parametrami wagonu pasażerskiego napędzanego lokomotywą dla pociągów ICE L (dawniej ECx), opartego na platformie 230, przygotowywanych na zlecenie niemieckiego przewoźnika Deutsche Bahn. Wagon ICE L dla DB będzie można obejrzeć na stoisku Talgo w hali 4.2.

 

Wizualizacja: Talgo

 

W Niemczech, kraju o największym natężeniu ruchu kolejowego na świecie, gdzie bardzo szybka infrastruktura jest raczej wyjątkiem niż regułą, niezawodne, dostępne i interoperacyjne konwencjonalne pociągi dalekobieżne będą miały kluczowe znaczenie dla wypełnienia zobowiązań w zakresie ochrony środowiska. Dlatego DB wybrało Talgo, aby zaoferować swoim klientom najlepszą alternatywę dla podróży lotniczych.

Aby zapewnić sobie nowe pociągi w tym scenariuszu dekarbonizacji, Deutsche Bahn rozpoczęło zakup jednostek dalekobieżnych, przeznaczonych do obsługi tras konwencjonalnych, ale poprawiających standardy prędkości i komfortu. W wysoce konkurencyjnym międzynarodowym przetargu w marcu 2019 roku Talgo zostało ostatecznie jedynym zwycięzcą umowy ramowej o wartości 2,3 mld euro na dostawę do 100 składów pociągów.

Jednocześnie niemiecki przewoźnik zdecydował się złożyć pierwsze zamówienie na dostawę 23 jednostek pociągów za łączną kwotę 550 mln euro. Pociągi, będące obecnie w końcowej fazie rozwoju inżynieryjnego, mają zostać dostarczone do eksploatacji w 2023 roku.

W tym konkretnym wdrożeniu DB wymagał pociągów z własnym napędem o dość powszechnej w Niemczech konfiguracji: konwencjonalna lokomotywa na jednym końcu, która jest odpowiedzialna za zapewnienie trakcji czołowej i tylnej odpowiednio dla każdego kierunku, 16 pośrednich wagonów wleczonych oraz wagon wleczony znajdujący się na przeciwległym końcu: znajduje się tam kabina maszynisty, z której wysyłane są rozkazy do lokomotywy, gdy zapewnia ona trakcję tylną.

 

Wizualizacja: Talgo

 

Umowa obejmuje zatem opracowanie, produkcję i dostawę lokomotyw w technologii Talgo o maksymalnej prędkości handlowej 230 km/h, trakcji elektrycznej i wielosystemowej dla różnych systemów elektryfikacji i sygnalizacji.

Ta ostatnia cecha pozwoli na kursowanie pociągów nie tylko w Niemczech, ale także na sieciach kolejowych kilku sąsiednich krajów. Zespoły te zostały również zaprojektowane w taki sposób, że są w pełni uniwersalne i mogą być eksploatowane zawsze, gdy wymaga tego DB, nawet przy użyciu trakcji spalinowej.

W odpowiedzi na to wyzwanie Talgo zaproponowało Deutsche Bahn swoją modułową platformę Talgo 230, kompletną rodzinę rozwiązań transportowych dla linii konwencjonalnych opartych na pociągach holowanych, które udowodniły swój sukces ze wskaźnikami dostępności bliskimi 99% w milionach kilometrów przejechanych w krajach tak różnych i wymagających technicznie jak Rosja, Stany Zjednoczone i same Niemcy.

Doświadczenie Talgo w produkcji pociągów interoperacyjnych oraz wybór platformy specjalizującej się w konwencjonalnym transporcie dalekobieżnym, z wysoce konfigurowalnymi wnętrzami i lekką technologią, pozwala DB korzystać z tego doświadczenia i polegać na rozwiązaniu, które zostało certyfikowane i zatwierdzone w wymagających i zróżnicowanych środowiskach regulacji technicznych, takich jak te, które stwarzają normy FRA w Ameryce Północnej, GOST we Wspólnocie Niepodległych Państw i oczywiście techniczne specyfikacje interoperacyjności określone przez ERA w Unii Europejskiej.

 

Wizualizacja: Talgo

 

Dzięki pojemności 570 pasażerów w dwóch klasach, 85 w klasie pierwszej i 485 w klasie drugiej, DB planuje wykorzystać Talgo 230 ICE L do obsługi trasy Berlin - Amsterdam o dużej częstotliwości i wysokim popycie: jeden serwis co dwie godziny. Ich lekka technologia i wielosystemowość pozwolą zaoszczędzić czas i skrócić obecną podróż o około 30 minut. Podróż Talgo między stolicą Niemiec a sercem Holandii zajmie więc tylko 5 godzin i 50 minut.

Duża pojemność i interoperacyjność Talgo 230 ICE L pozwoli również na ich wykorzystanie na trasach do głównych ośrodków turystycznych na Morzu Północnym i w Alpach. Deutsche Bahn planuje więc ich wykorzystanie od lata 2024 roku na trasach Westerland-Kolonia, Westerland-Francfort-Karlsruhe, Westerland-Berlin i Oberstdorf-Kolonia.

 

Wizualizacja: Talgo

 

Technologia Talgo pozwala na budowanie pociągów na wysokości peronu z ciągłą niską podłogą w całym składzie, ułatwiając niezależny dostęp osobom o zróżnicowanej funkcjonalności. Talgo 230 ICE L jest więc pociągiem bez schodów: wszystkie wejścia, wszystkie przejścia, praktycznie wszystkie siedzenia... są na tym samym poziomie co peron.

Dzięki temu osoby na wózkach inwalidzkich będą mogły bez pomocy wejść na pokład i zejść z niego na jedno z trzech miejsc dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej, wyposażonych w stoły o regulowanej wysokości, oraz skorzystać z dostępnej toalety. Pociąg posiada również dotykowy system prowadzenia, a wszystkie wskazówki są w języku Braille'a. 

Talgo 230 ICE L ułatwi również dostęp pasażerom, którzy nie są osobami o ograniczonej sprawności ruchowej, ale podróżują z nieporęcznym bagażem lub z wózkami dziecięcymi.

 

Wizualizacja: Talgo

 

Większa szerokość wagonów Talgo w porównaniu z wagonami konkurencji, kolejna z ich unikalnych cech technologicznych, pozwoli na uzyskanie większej przestrzeni wewnętrznej dla pasażerów. W zakresie wyposażenia DB zwróciło się do Talgo o wyposażenie Talgo 230 ICE L - nowych pociągów ECx, w usługi i jakość na równi ze swoim najwyższej klasy produktem ICE.

Oprócz bezprzewodowego internetu będą miały zmienne oświetlenie w ciągu dnia, więcej przestrzeni bagażowej, pokładową kafeterię i ekrany informacyjne z danymi w czasie rzeczywistym. DB zaplanowało również, że Talgo 230 ICE L będzie miał siedzenia specjalnie zaprojektowane pod kątem wymagań klienta. Dlatego też, zanim zostanie wybrany ostateczny fotel, zostaną przeprowadzone intensywne testy z różnymi modelami, wszystkie w rzeczywistych warunkach eksploatacji i z udziałem użytkowników końcowych.

Wagony Talgo, z krótszymi salonami, to także doskonały scenariusz modułowy i adaptacyjny, można je wyposażyć w bagażniki na narty, dużą przestrzeń do przewozu bagażu, rowery, a nawet strefę dla dzieci.

 

Wizualizacja: Talgo

 

Talgo 230 ICE L​ w liczbach

  • Wysokość: skład wagonów 3,6m - 3,8m i lokomotywy 4,2m,
  • Długość całkowita: 255 m; z czego skład złożony z 17 wagonów 235 m, a lokomotywa 19,5 m,
  • Masa własna: 425t,
  • Liczba osi: 20 osi w składzie wagonów (16 zestawów kołowych i 4 sztywne osie 2 wózków nienapędzanych w wagonie końcowym) plus 4 sztywne osie dwóch wózków silnikowych lokomotywy,
  • Hamowanie: priorytetowe wykorzystanie elektrycznego systemu hamowania z odzyskiem energii (zwraca energię z lokomotywy do sieci trakcyjnej), uzupełniające wykorzystanie hamulca pneumatycznego (hamulce tarczowe), w razie potrzeby z magnetycznym hamulcem poślizgowym szyn.
  • Lokomotywa: z podwójnym napięciem i technologią wielosystemową, aby móc pokonywać trasy międzynarodowe.
  • Wagon z kabiną do pracy w trybie push-pull.