Ukrzaliznycia (Koleje Ukraińskie) odrestaurowała dwa odcinki linii kolejowej na granicy z Rumunią

Ukrzaliznycia (Koleje Ukraińskie) odrestaurowała dwa odcinki linii kolejowej na granicy z Rumunią

30 sierpnia 2022 | Źródło: Ukrzaliznycia / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Ukrzaliznycia kontynuuje rozbudowę połączeń kolejowych z krajami Unii Europejskiej. Zakończono odbudowę i otwarto dwa odcinki linii kolejowych Rachowa - Berlebash - granica państwowa i Teresva - granica państwowa. Odcinki te to dodatkowe trasy między Ukrainą a Rumunią.

Fot. Ukrzaliznycia

 

W ramach realizacji projektu kolejarze odtworzyli 19,3 km od Rachowa do granicy państwowej i 1,1 km od granicy państwowej do Tereswy.

„Te dwa odcinki staną się w przyszłości trzecim i czwartym węzłem na granicy z Rumunią - naszym najbardziej ruchliwym kierunkiem. Ich otwarcie pozwoli na wysyłanie na nim codziennie dodatkowych 6 par pociągów towarowych. To dodatkowe 3,5 miliona ton ładunku rocznie - powiedział Oleksandr Kamyszyn, prezes zarządu JSC "Ukrzaliznytsia".

Dodatkowo, zdaniem szefa Ukrzaliznyci, te dwa odcinki otwierają perspektywy dla nowych tras pasażerskich – międzyregionalnych połączeń między Użhorodem a Iwano-Frankowskiem i Czerniowcami, a także tras międzynarodowych między miastami Ukrainy i Rumunii. „Ale będzie to możliwe natychmiast po tym, jak nasi rumuńscy koledzy naprawią swoją część linii” - dodał Oleksandr Kamyshin.

 

Fot. Ukrzaliznycia

 

Odcinek Rachów-Berlebasz został zamknięty dla ruchu kolejowego w 2011 roku, a Teresva - granica państwowa - w 2007 roku. Znajdują się w trudnym terenie, bardzo wąska dolina rzeki Cisy, ponad 100 sztucznych konstrukcji, w tym tunel, mosty metalowe, żelbetowe i kamienne. To znacznie skomplikowało prace, ale kolejarze zdołali całkowicie zrekonstruować te odcinki w ciągu dwóch miesięcy.

W ramach realizacji projektu zmodernizowano również elewację i tereny przyległe na stacjach Rachów i Berlebash oraz zainstalowano ogrodzenie w strefie celnej na stacji Rachów. W miejscowości Dilove wybudowano 60-metrowy peron pasażerski oraz 30-metrowy peron technologiczny bezpośrednio na granicy państwa.

Obecnie Ukrzaliznycia negocjuje z Rumunią odbudowę torów wymagających remontu na terenie sąsiedniego kraju. Następnie między krajami zostanie otwarte przejście graniczne Berlebash - Valya - Vysheului. To znacznie odciąży istniejące punkty kontrolne Vadul-Siret - Dornesti i Dyakovo - Halmeu.

 

Fot. Ukrzaliznycia

 

Trasa pociągu spalinowego nr 6441/6442 Kołomyja - Rachów - Kołomyja została już przedłużona do stacji Dilove na granicy z Rumunią.

Wcześniej Ukrzaliznycia zakończyła przebudowę odcinka Berezyne - Besarabyaska, który łączy Ukrainę i Mołdawię w regionie Odessy. A 22 sierpnia 2022 r. przejechał tędy pierwszy pociąg towarowy.