PKP S.A: Zagłosuj na nasze dworce!

PKP S.A: Zagłosuj na nasze dworce!

02 września 2022 | Źródło: PKP S.A.
PODZIEL SIĘ

Oświęcim czy Białystok, a może oddać głosy na obydwa?

1 września ruszył internetowy plebiscyt na najpopularniejsze budowy i modernizacje w Polsce.

Fot. PKP S.A.

Wśród wielu zgłoszonych do niego obiektów dwa to dworce należące do Polskich Kolei Państwowych S.A., które zostały zmodernizowane w ramach obecnego Programu Inwestycji Dworcowych. Są to Oświęcim i Białystok. Na szczęście nie trzeba pomiędzy nimi wybierać i zgodnie z zasadami plebiscytu można zagłosować na obydwa. Jest na to czas do 28 września. Wtedy, podczas gali na Zamku Królewskim w Warszawie, zostaną ogłoszone wyniki plebiscytu. Głosować można praktycznie codziennie, a więcej szczegółów, jak to zrobić można znaleźć tutaj. 1 września startuje plebiscyt internetowy finałowych inwestycji - Aktualności - Modernizacja Roku. Głosowanie internetowe jest częścią konkursu Modernizacja Roku & Budowa XXI wieku. W jego XXVI edycji obydwa dworce należące do PKP S.A. zostały zakwalifikowane do finału konkursu.

Dlaczego warto zagłosować na nasze dworce? Bo to szczególne obiekty. Dworzec w Oświęcimiu, który został otwarty w 2020 roku, to niesłychanie ciekawa realizacja. Wybudowany w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego budynek to przykład funkcjonalnego i nowoczesnego dworca. Posiada on geometryczną bryłę, przeszkloną elewację, zwiększającą dostęp światła dziennego do przestrzeni obsługi podróżnych i komercyjnych. Ciekawymi elementami budynku są wieża zegarowa z wielkoformatowym podświetlanym zegarem oraz znajdująca się na elewacji szklano-kamienna mozaika autorstwa Kazimierza Gąsiorowskiego, stworzona w latach 1964-65 i w czasie przebudowy przeniesiona z wyburzonego starego dworca. Jej lustrzanym odbiciem jest mozaika kwietna znajdująca się na placu dworcowym. Dworzec w Oświęcimiu to także obiekt dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej oraz przyjazny środowisku. Wdrożono na nim szereg rozwiązań proekologicznych, które w połączeniu z systemem inteligentnego zarządzania budynkiem BMS (Building Management System) sprawiają, że dworzec jest energooszczędny. Wśród nich warto wspomnieć choćby o pompach ciepła, wentylacji z odzyskiem ciepła czy w system odzysku wody deszczowej, która jest używana jako woda szara, do spłukiwania dworcowych toalet. Zbiorniki, w których gromadzona jest woda deszczowa, mają również funkcję retencyjną. Tym samym ograniczają możliwość zalania obszaru dworca podczas nawalnych opadów. Przy dworcu, dla wygody podróżnych powstał również parking dla około 80 samochodów, motocykli, a pod wiatą budynku znajdziemy również stojaki rowerowe i stację naprawy rowerów.

Z kolei Białystok to jeden z ciekawszych dworców kolejowych, które przebudowo w ramach obecnego Programu Inwestycji Dworcowych. Powstał on w związku z budową odcinka kolei Warszawsko-Petersburskiej pomiędzy Warszawą a Białymstokiem. Oddano go do użytku 18 maja 1862 r., a przebudowano pod koniec XIX wieku. Później los nie był dla niego łaskawy. Poważnie uszkodzony podczas dwóch wojen światowych, a następnie niezbyt udanie przebudowany w latach 80. XX wieku, odzyskał dawny blask dopiero po zakończonej w 2020 roku przebudowie. Dziś dworzec w Białymstoku to nie tylko świetnie prezentujący się zabytek, ale również bardzo nowoczesny obiekt wyposażony w szereg udogodnień dla podróżnych oraz nowinek technicznych.