Kurier Kolejowy z wizytą w hali wrocławskiej lokomotywowni PKP Intercity.

Kurier Kolejowy z wizytą w hali wrocławskiej lokomotywowni PKP Intercity.

02 września 2022 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Po zakończeniu pierwszego i drugiego etapu modernizacji hali lokomotywowni PKP Intercity na stacji Wrocław Główny, trwają prace zaplanowane do wykonania w III etapie. przebudowy. Obiekt ma duże znaczenie dla PKP Intercity - na wrocławskiej stacji postojowej wykonuje się bieżące i awaryjne naprawy taboru oraz przeglądy techniczne pojazdów trakcyjnych od pierwszego do czwartego poziomu utrzymania. Wartość całego kontraktu wynosi blisko 30 mln zł brutto. Dziennikarze Kuriera Kolejowego byli w przebudowywanej lokomotywowni gdzie naocznie mogli zapoznać się z dotychczasowymi efektami realizowanej inwestycji, jej harmonogramem i zakresem prac w etapie IV i V.  

Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

 

W I etapie dokonano naprawy dachu, w drugim zaś modernizację przeszły kanały rewizyjne oraz posadzki w hali lokomotywowni. Zakres wykonanych prac objął m.in.: wykonanie nowych kanałów rewizyjnych z elementów prefabrykowanych (pogłębienie kanałów, wykonanie wyjść awaryjnych) wraz z nowym torowiskiem oraz posadzkami betonowymi, instalacja oświetlenia w kanałach rewizyjnych, instalacja wentylacji nawiewnej w kanałach rewizyjnych, instalacja kanalizacji (pompy odwadniające, kanalizacja deszczowa, kanalizacja technologiczna) oraz instalacja gniazd wtykowych w kanałach.

 

Modernizowana hala wrocławskiej lokomotywowni PKP Intercity. Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

 

Modernizowana hala wrocławskiej lokomotywowni PKP Intercity. Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

 

Modernizowana hala wrocławskiej lokomotywowni PKP Intercity. Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

 

W zmodernizowanej już części hali zamontowana została i jest eksploatowana zmodernizowana przez Rafamet tokarka podtorowa UGA 170. Dzięki niej może być wykonywana reprofilacja powierzchni tocznej zestawów kołowych, np. po gwałtownym hamowaniu kiedy powstają płaskie miejsca,  pojazdów trakcyjnych wszystkich serii tworzących flotę PKP Intercity.

 

Tokarka podtorowa UGA 170. Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

 

Już niebawem zamontowane będzie stanowisko do badania odbieraków prądu (pantografów). System komputerowy stanowiska umożliwi rejestrację danych pomiarowych, w tym:

  • czas podnoszenia się odbieraka do wysokości znamionowej,
  • czas opadania odbieraka z wysokości znamionowej,
  • czas odsunięcia ślizgacza,
  • wysokość ślizgacza w stanie złożonym od poziomu wspornika izolatora,
  • nacisk statyczny w zakresie roboczym,
  • siła docisku,
  • siła opuszczająca,
  • swoboda obrotu ślizgacza,
  • siła utrzymująca w położeniu złożonym,
  • sprawdzenie poprawności działania i szczelności układu pneumatycznego,
  • odchylenie boczne,
  • pochylenie ślizgacza,
  • pomiar zużycia nakładek węglowych,
  • pomiar rezystancji izolacji,
  • próba wytrzymałości elektrycznej izolacji.

Na stanowisku będzie możliwe wykonanie badanie odbieraków prądu zainstalowanych na wszystkich typach pojazdów floty PKP Intercity. Producentem urządzenia jest firma ASCO Rail z Pyskowic.

Stanowisko do badania pantografów. Fot. ASCO Rail

 

Te prace oczywiście nie zakończą obecnie realizowanej modernizacji wrocławskiej hali postojowej. Na swoją kolej czeka jeszcze druga połowa hali, wszystkie prace są wykonywane bowiem przy cały czas realizowanych funkcjach lokomotywowni, a zamknięcie kolejnej części wymaga przeniesienia wykonywanych tam dotychczas zadań do już zmodernizowaneją części obiektu. Pierwotnie zakładano, że zakończenie modernizacji będzie miało miejsce w I kwartale 2023 roku, jednak już dzisiaj można powiedzieć, że nastąpi przesunięcie w czasie i należy spodziewać się zakończenia wszystkich prac pod koniec 2023 roku. Wykonawcą prac jest Mostostal Warszawa, którego też dotknęły wszystkie kataklizmy jakich doznało wiele przedsiębiorstw budowlanych. 

 

Przebudowa wrocławskiej lokomotywowni jest realizowana w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 dla projektu „Kolej na dobre połączenia - unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” [POIS.05.01.00-00-0022/17]. PKP Intercity na przedmiotowy projekt pozyskało 515 206 885,51 zł dotacji z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Łącznie z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 PKP Intercity pozyskało 1 010 972 287,48 zł dotacji.

 

"Gwiazdy" wrocławskiej lokomotywowni ET05-22 i SU45-079. Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy