Nowe połączenia kolejowe między Bałtykiem a Bosforem

Nowe połączenia kolejowe między Bałtykiem a Bosforem

05 września 2022 | Źródło: METRANS / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Spółka zależna Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA), METRANS, oferuje nowe połączenia kolejowe pomiędzy Morzem Bałtyckim, Europą Środkową i Turcją. Gdańsk, jako kolejny terminal na półkuli północnej, jest teraz obsługiwany przez pociągi METRANS. A na dalekim południowym wschodzie, już kilka kilometrów w głąb Azji, terminal Halkali w pobliżu Istambułu został połączony z siecią METRANS. W ten sposób kompletna sieć kolejowa rozciąga się teraz od Gdańska, Hamburga, Bremerhaven, Wilhelmshaven i Rotterdamu w północnej Europie do Kopru, Triestu, Pireusu i Stambułu na południu.

 

Fot. METRANS

 

Peter Kiss, prezes zarządu METRANS-Group - "Nowe relacje dobrze wpisują się w filozofię naszej dynamicznej grupy. Łączymy coraz większą liczbę portów z naszymi strategicznie położonymi terminalami HUB dla przeładunku kontenerów w całej Europie. Więcej relacji oznacza bardziej atrakcyjny serwis dla naszych klientów, zarówno pod względem operacyjnym jak i kosztowym."

Nowe połączenie z Turcją było możliwe dzięki współpracy z tureckim dostawcą usług logistycznych Omsan Logistics. Pierwszy pociąg z kontenerami opuścił terminal METRANS HUB Dunajska Streda (Słowacja) 3 września w kierunku terminalu Halkali w Istambule. Na początek planowane są dwa połączenia kolejowe tygodniowo w obie strony.

Bardziej niż inne usługi kolejowe, połączenie z Turcją o dużej odległości kolejowej przyczynia się do zmniejszenia ruchu drogowego i podkreśla zaangażowanie HHLA w zrównoważony rozwój. Wraz z Omsan Logistics jest to szansa na zmniejszenie śladu węglowego w tej ważnej relacji. Dostawca usług logistycznych ma silne doświadczenie na rynku tureckim. Jako wewnętrzny dostawca logistyczny grupy OYAK, będzie on wspierać METRANS swoją głęboką wiedzą rynkową.

 

Sieć terminali i połączeń METRANS. źródło: METRANS.

 

W Polsce METRANS uzupełnia brakujące ogniwo na swojej europejskiej mapie sieci o połączenie z Morzem Bałtyckim. Od września 2022 roku ruszają regularne pociągi pomiędzy czeskim terminalem METRANS w Ostrawie a terminalem kontenerowym DCT w Gdańsku w obiecującej relacji. Teraz pudła klientów METRANS mogą przemierzać Polskę z południa na północ trzy razy w tygodniu w każdym kierunku, z przystankiem w Dąbrowie Górniczej koło Katowic.

"Umożliwiamy naszym klientom w Europie Środkowej i Wschodniej uzyskanie regularnych połączeń z portem w Gdańsku" - dodaje Peter Kiss. "Jest to mile widziane, długo oczekiwane połączenie, które przynosi nowe możliwości dla klientów i rynku. Jak można się spodziewać po METRANS, prezentujemy zrównoważoną innowację: Pociągi blokowe między Gdańskiem a Ostrawą mają zoptymalizowaną długość, która może osiągnąć nawet 750 metrów. To zwiększa pojemność pojedynczego pociągu do 112 standardowych kontenerów i pomaga zużywać mniej energii na jedną skrzynię."